Efter fire ugers pause blev motorerne i weekenden vækket til live på Padborg Park for at afgøre fordelingen af mesterskabspokaler i Special Saloon Car. Normalt er der kun et par uger mellem løbene, men for Jørgen Hansen, Fjenneslev, var det meget passende med den ekstra tid efter Grand Prix Danmark, hvor han afprøvede styrken i det nye autoværn ved sving 1. ”Der skulle skiftes en del stumper, men heldigvis er bilen da bygget til at gå i stykker nogle bestemte steder, så de helt dyre stumper ikke ryger hver gang”, forklarer ’Gamle’ Hansen udenfor teltet.
I teltet brummer den grønne Renault Megane Trophy, mens den estiske ingeniør er travlt optaget af at mappe motoren.
Vejret over Padborg var meget blæsende og med fugt i luften til den første tidtagning. Skulle man tro chaufføren, så var det en middelmådig indsats, men faktum var, at de fire hurtigste kørere alle havde kørt hurtigere end banerekorden, som blev sat i 2009. Jørgen var ikke helt tilfreds med bilen, men indrømmede, at nu gik det den rigtige vej, hver gang man justerede på opsætningen.
På jagt efter pokalen. (Foto: Gripping Media)
Som sidste punkt på dagens program skulle anden tidtagning finde sted efter finalen i Danish Endurance Championship. Luften var tung af fugt, og Jørgen Hansen havde lugtet regnen, så der blev kørt stærkt fra første meter for at få en tid inden regnen begyndte at falde. Taktikken lykkedes og i modsætning til de fleste af konkurrenterne, som stadig forsøgte at få varme i dækkene da regnen begyndte at falde på tredje omgang, blev Meganen placeret på andenpladsen i første startrække.
Søndagens første løb i klassen blev desværre en kort fornøjelse. Allerede ved starten kunne Jørgen mærke, at der manglede tryk i det ene hjul, og det blev mere udtalt i løbet af de første omgange, så bilen blev rullet i pit inden der skete skader. Mekanikerne kunne meget hurtigt konstatere, at en meget stor og kraftig skrue havde banet sig vej gennem dækket og udlignet dæktrykket.
Det andet af dagens tre løb blev om muligt endnu kortere, da Jørgen allerede på første omgang kom i clinch med en anden bil og brækkede et forhjulsophæng. Det irriterede den gamle racerkører, fordi han ikke kunne få afprøvet de sidste ændringer af opsætningen, men sådan er betingelserne nu engang i motorsport.
Over målstregen. (Foto: Gripping Media)
Årets sidste løb var på 25 minutter plus en omgang. Med en startplacering på sidste række var der lagt op til overhalinger, men de var stort set alle overstået på den første halve omgang. Den Kermit-farvede Renault skød frem gennem feltet og måtte kun se sig overhalet af årets mester i den skrappe Porsche 997 GT3. Bilen kørte absolut stabilt og sluttede på en komfortabel og sikker tredjeplads.
”Havde vi bare været midt på sæsonen, så ville det blive et spændende efterår, hvor bilen kunne have været med helt fremme”, funderede Jørgen ved præmieoverrækkelsen. Den lille ceremoni indeholdt også en overraskelse, da Andreas Kjærgaard skulle give fighterpokalen videre: ”Pokalen skal gå til en kører, som aldrig giver, gerne lytter til vores problemer og altid er klar med gode råd, en hjælpende hånd eller en stump man mangler. Sådan en mand er Jørgen Hansen.”
Jørgen Hansen med fighter-pokalen. (Foto: Gripping Media)
Det blev en flot afslutning på en sæson, som har været præget af mange genvordigheder og problemer med den nye bil, men måske også meget symbolsk, fordi bil og kører er begyndt at passe til hinanden. Med det udgangspunkt kunne det godt tegne til en rigtig spændende sæson 2011.
En stor tak fra hele holdet til alle øvrige kørere og mekanikere i Special Saloon Car, sponsorer og publikum, der alle igen har været med til at gøre løbsweekenderne til gode oplevelser. Gripping Media ApS Læs mere om: Jørgen 'Gamle' HansenHansen RacingPadborg Park03/10/10 - Padborg Park - Special Saloon |