Formel 1   31/10/10

Ny "software" på Interlagos banen
Dækmuren i det sidste sving før opløbsstrækningen på Interlagos banen har fået ny beklædning. Det sker efter flere alvorlige ulykker på stedet - den ene med dødelig udgang.
Formel 1 klassen har oplevet 2 meget heftige ulykker netop på dette sted, mens man i et stockcar løb desværre havde et dødsfald på stedet.

I 2003 kørte Mark Webber galt på stedet. Mange husker sikkert at det involverede flere biler og hvor blandt andet Fernando Alonso var meget tæt på at komme alvorligt til skade.

I 2006 også under et Formel 1 løb, kørte Nico Rosberg galt på stedet efter at mistet frontvingen efter et sammenstød med hans daværende teamkollega Mark Webber.

Og i 2007 mistede Rafael Sperafico livet da hans bil spandt rundt og blev påkørt af en konkurrent, der absolut ikke kunne undgå at ramme Speraficos bil.

Disse ulykker og andre hændelser på stedet har nu fået arrangørerne til at beklæde dækmuren over et stykke på 225 m med en ny beklædning for at undgå flere alvorlige ulykker. Den nye beklædning er meget lig den man anvender på et efterhånden stort antal racerbaner i USA - det såkaldte SAFER system.

Den nye Softwall som man kalder den på stedet, skal absorbere kraften ved et sammenstød, og i stedet for at kaste bilen tilbage på banen som dækmuren har gjort, så er tanken at bilen istedet for vil glide langs muren og derved minimere risikoen for sammenstød.

Dons


Læs mere om:
  • Interlagos
  • 07/11/10 - Interlagos - Formel 1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport