WTCC   19/11/10

Chevrolet vinder appel
- Andy Priaulx kan ikke blive mester i år
Efter World Touring Car Championship afdelingen på Okayama banen i Japan, indgav Chevrolet protest mod at BMW kørerne fik lov til at skifte fra en konventionel gearkasse til den hurtigere sekventielle gearkasse uden at det kostede strafvægt.
FIA har udsendt en meddelelse om at afgørelsen går Chevrolets vej. Det betyder at BMW kørerne Andy Priaulx og Augusto Farfus får slettet deres points fra Okayama.

Det var lagt op til at sæsonfinalen i WTCC skulle være afgørende for hvilken kører der kunne tage hjem med verdensmesterskabstitlen. Desværre er spændingen allerede udløst idet at FIAs appeldomstol på forhånd har afgjort resultatet. Yvan Muller har et så stort forspring at han ikke kan indhentes og bliver dermed WTCC mester 2010.

Årsagen til Chevrolets appel skal findes hos de stewards der i Japan godkente at BMW kørerne måtte skifte gearkassetype uden at det kostede strafvægt. Dette er i strid med det reglements der er udstukket af FIA og WTCC organisationen. Her vil et skifte fra en konventionel gearkasse til en sekventiel gearkasse nemlig betyde ekstra vægt i bilen. Det skete ikke på Okayama banen. Og det er den afgørelse Chevrolet har appelleret til FIAs International Court of Appeal, som efter endt votering har afgjort sagen til Chevrolets fordel.

FIA skriver i deres offentliggørelse af dommen også at BMW kørerne der skiftede gearkassen, får frataget deres points fra de to løb. En omskrivning af diskvalifikation idet Andy Priaulx og Augusto Farfus slet ikke figurerer på resultatlisten fra de to løb. Ydermere bliver deres startvægt til Macaus GP ændret fordi de 'ikke' deltog i løbet, og deres starvægt bliver i stedet beregnet udfra de tre foregående afdelinger inden afdelingen på Okayama.

Ændringen af resultaterne fra Okayama betyder at Michel Nykjær i begge løbene bliver klassificeret som nummer 6 mens Kristian Poulsen bliver klassificeret som henholdsvis nummer 15 og nummer 12 i de to løb.

Vægtfordelingen i bilerne i Macaus GP er blevet revideret efter FIAs afgørelse. Vægtfordelingen som den aktuel bliver i Macaus GP:

  • + 40kg: BMW 320si, Chevrolet Cruze, SEAT Leon TDI, Honda Accord og Honda Civic.
  • - 10 kg: BMW 320si gl. model
  • - 20 kg: Chevrolet Lacetti

Dons


Læs mere om:
  • Macau
  • 21/11/10 - Macau - WTCC

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport