Fredag den 17. december var Dear Schilling nede og teste for det spanske topteam Epsilon Euskadi, som har vundet Eurocuppen i Formel Renault 2.0 i 2007 og 2009.
Teamet har derudover vundet mesterskabet i Formel Renault 3.5 i 2005, med den nuværende Formel 1 kører Robert Kubica. Efter Dear vandt NEC mesterskabet i Formel Renault 2000, har der været masser af interesse fra flere teams, for at få ham ud og teste, men desværre var budgettet for 2010 brugt, så det var ikke muligt at komme ud og køre alle de test, som han gerne ville.
Dear på vej ud til første session. (Foto: Leks Thai Racing)
Men tirsdag den 14 fik han et opkald fra teamchefen for Epsilon Euskadi, som meget gerne ville have Dear ud og køre i en af deres biler, og da en kører havde meldt afbud om fredagen, gav de et tilbud, som ikke var til at sige nej til. Så om onsdagen blev der ringet rundt til nogen af de sponsorer, som man var i kontakt med angående næste sæson og der var heldigvis masser af velvilje til at hjælpe, så torsdag formiddag kunne Dear, hans far Dan og hans mekaniker Ivan, sætte sig i flyet mod Barcelona, for at teste på Catalunya banen, som også er kendt som en fantastisk Formel 1 bane.
Efter 4 timers forsinkelse i Københavns lufthavn på grund af sne, ankom de i Barcelona, til solskin og plusgrader!
De blev afhentet i lufthavnen af teamets chauffør og blev kørt ud til banen, for at møde teamet og hans ingeniør, som straks begyndte at snakke med Dear om, hvordan man skulle køre på den svære bane og forklarede lidt om bilen, som er meget forskellig for den bil, som han har kørt i hele sæsonen. Derefter gik mekanikerne i gang med at lave et nyt sæde til ham og tilpasse bilen, så den var klar til ham.
Fredag morgen da de ankom på banen, sammen med de andre kørere, var alle bilerne klar og mekanikerne i gang med at varme motorerne op. Dagens første opgave for Dear, gik ud på at gennemgå de data igen, som han set på dagen før, sammen med ingeniøren.
Dear Schilling i en overhaling. (Foto: Ivan Holmstrøm)
De to første sessions, som blev kørt inden middag, skulle Dear bruge på at få kørt sig ind på banen og vænne sig til hvordan bilen opførte sig i forhold til hvad han var vant til, så det gjaldt om at få kørt en masse omgange. Det blev til ca. 35 omgange og kun et enkelt lille spin i sving 3, som ikke gjorde andet skade, end at Dear måske blev rundtosset.
Efter frokost skulle han nu til at presse bilen lidt mere og se hvad han kunne få ud af den og få testet på nye dæk.
Efter kun kort tid af 3 session, kom han i pit og klagede over, at det føltes som om motoren ikke trak, som den skulle og straks gik 4 mekanikere i gang med at fejlsøge på bilen, men da det ikke var til at finde nogen fejl, valgte man at sende Dear ud igen, så han kunne få så meget tid på banen, som muligt. Imens gik ingeniøren i gang med at tjekke alt data, for at se, om han kunne finde fejlen.
Mekanikerne prøver at finde fejlen på bilen. (Foto: Ivan Holmstrøm)
Imellem 3. og 4. session blev bilen skilt næsten helt ad, for at finde årsagen til problemet og de 3 mekanikere gennemgik alt, men desværre uden held. Så dagens sidste session foregik desværre også med nedsat motorkraft, så Dear fik ikke vist hvad han kunne få ud af bilen på nye dæk, og fik heller ikke sat nogen tider, som kunne måles op mod de andre kørere.
Til trods for problemet med bilen, fik Dear en god fornemmelse af, hvad bilen kunne og han fik meget ros med på vejen fra teamet, som var meget imponeret af hans indstilling til tingene og hans tekniske forståelse for, hvordan bilen fungerede og hvordan den skulle køres.
Ingeniøren fortalte, at han havde testet med mange kørere henover efteråret og han mente at Dear var en af de kørere, han havde arbejdet med, som havde det største talent.
Nu arbejdes der så videre på sæsonen 2011, for at finde budgettet, så både Dear og hans lillebror Daniel kan komme ud og køre igen.
Til sidst vil vi gerne takke Thai Airways, for deres støtte og support i 2010 og ser frem til at fortsætte samarbejdet i 2011.
Leks Thai Racing Læs mere om: Dear SchillingEpsilon EuskadiLEKS Thai Racing TeamCircuit de Catalunya |