Rally Monte-Carlo Historique   20/01/11

Kompakt Tour de France på fire hjul
Det berømte vinter-arrangement: Int. Rallye Monte-Carlo (RMC) betegnes ofte: Alle Rallies Moder, som i 2011 kan fejre sit 100 års jubilæum.
Siden 1911 har rallyet været afviklet ialt 79 gange - kun afbrudt af de to verdenskrige.

- Medvirkende til succesen for Rallye Monte-Carlo har været den unikke ide med startsteder rundt omkring i Europa, forklarer den mangeårige motorsports-udøver: Preben Kristoffersen. – På et tidspunkt blev afviklingsformen dog lagt i mølpose, fordi den internationale motorsports-organisation: FIA af TV-mæssige årsager ønskede at ensrette VM-arrangementerne.


Snekaos på bjergvejene bevirkede, at Preben Kristoffersen og Peter Singers ikke nåede hjem over målstregen i Int. Rallye Monte-Carlo 1972.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Preben Kristoffersen fra Odder - femdobbelt dansk mester i rally & baneløb - har selv prøvet på egen motorsports-krop at deltage i Monte-Carlo rallyet: - I 1969 blev jeg tilknyttet det berømte Team Austin Mini. Sammen med co-driveren: Bent Åkjær blev indsatsen året efter kronet med mit første DM. Rallybilen havde jeg selv bygget, men i 1970 trak jeg det længste strå omkring retten til en Austin Mini Cooper i banetrim, som blev stillet til rådighed af Roulunds Fabrikker i Odense.

Banebilen blev senere bygget om til rally, hvilket betød deltagelse i 1972-udgaven af det legendariske Int. Rallye Monte Carlo med Peter Singers i højresædet. Snekaos på bjergvejene bevirkede imidlertid, at danskerne ikke nåede hjem over målstregen i Monaco.


En nyilagt gearkasse med en ren banegearing skal hjælpe Preben Kristoffersen og Knud Hedegaard fornuftigt rundt i Alperne.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Tilbage i 1998 fødte nogle englændere (!) ideen omkring at genskabe RMC-ånden med startsteder rundt i Europa. Dette foregik nu med et pålidelighedsrally for historiske biler med mindst 25 år på registrerings-attesten.

- Rallye Monte-Carlo Historique (RMCH) blev hurtigt en stor succes med hundredvis af deltagende mandskaber, fortsætter Preben Kristoffersen. – Derfor overtog Automobile Club de Monaco konceptet i 2000. Monegaskerne begrænsede samtidig de ”tilladte” bilmærker til dem, som har været på startlisterne i RMC. Listen over 'eligible cars' omfatter lidt 500 forskellige biltyper fordelt på 85 bilmærker.


Mange specielle naturoplevelser venter deltagerne i Int. Rallye Monte-Carlo Historique 2011.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Tilbage i 1999 hjemkøbte Preben Kristoffersen en brugt - højrestyret - Austin Mini Cooper S (1968) i rallytrim fra England. Som fast co-driver gennem de sidste 10 år har været: Knud Hedegaard fra Horsens.

- RMCH er gået os gevaldigt i blodet, konstaterer Knud Hedegaard. – Siden 2003 har vi deltaget 7 gange i arrangementet, som i 2011-udgaven har 328 biler til start. I anledning af 100-året for Rallye Monte-Carlo har arrangørerne anvendt tre af de klassiske startsteder: Warszawa i Polen, Reims i det nordlige Frankrig samt Marrakech i det sydlige Marokko.

- I 2010 fejrede jeg 65 års fødselsdag hjemme i Danmark, forklarer Preben Kristoffersen. - Ellers har jeg siden 2003 fejret begivenheden på et sydeuropæisk hotel midt under Rallye Monte-Carlo Historique. Dette sker også i år, hvor vi starter ud fra Warszawa, som i øvrigt også startby for mig og Peter Singers tilbage i 1972.


Tilskuerne nyder kikningen af de mange bilklenodier - selv på en forblæst bjergtop.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Starten foregår 27. januar, og for ude venter 4000 km. udfordringer frem til om morgenen 2. februar. I rallybilen har Preben Kristoffersen & Co. indbygget en gearkasse med en ren banegearing, hvilket giver ekstra fordele til forcering af Alperne.


Også i 2011 fejrer Preben Kristoffersen sin fødselsdag på snedækkede franske alpeveje.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Tidsetaperne i RMCH bringer os op over og ned fra mange af de legendariske bjerge i Alperne, afslutter Knud Hedegaard. - Man kan derfor godt sammenligne oplevelsen med Tour de France. På fire hjul gennemgår vi de samme strabadser hen over et komprimeret tidsrum. Vi satser desuden på en klassesejr, idet vores resultat fra 2009 blev en andenplads i klassen.

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Preben Kristoffersen
  • Monte Carlo
  • 26/01/11 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport