WRC   06/02/11

Ford og M-Sport har travlt for tiden
World Rally ChampionshipM-Sport der står for bygningen, af den nye Ford Fiesta RS WRC rally bil, har travlt for tiden med at færdiggøre, bygningen af de ni Fiesta RS WRC biler, der skal være klar til start i Sverige fra den 10. februar.
Grunden til at bilerne lader vente på sig, er de nye homologerings regler, som M-Sport gerne vil udnytte 100%.

Meget af den test erfaring, de har samlet ind i løbet af de snart 11.000 km, man har fået testet bilen i, og ikke mindst op til dette rally, hvor både Mikko Hirvonen, men også Jari Matti Latvala har testet intens i bilen.


M-Sport's værksted i Dovenby Hall.
(Foto: Ford Abu Dhabi World Rally Team)

Jari Matti Latvala havde dog en afkørsel, under den ene test, der gjorde at den bil han skulle have delt med, Mikko Hirvonen i det finske Artic Rally ikke blev til noget, da bilen skulle have en større reparation, men den blev i Sverige hvor de seneste test, og forberedelser til dette år svenske rally 2011 skal køres.


(Foto: Ford Abu Dhabi World Rally Team)

Ford har løftet sløret for data, på deres nye rally våben, og du kan læse lidt mere om dem her:

Emne Beskrivelse
Motor: Ford EcoBoost 1600cc direct injection motor udviklet af Ford, M-Sport og Pipo Moteurs.
4 cylindre
16 ventiler.
Boring 83,0 mm.
Slaglængde 73,9mm.
Cosworth electronic engine management system.
Garrett turbocharger (med FIA foreskrevne 33 mm. restrictor).
Air intercooler.
Catalytic converter.
Ydelse: 300 HK ved 6000 omdr/min.
450 Nm ved 4000 omdr/min.
Transmission: Permanent four-wheel drive.
Mekaniske differentialer for og bag, samt koblingsudløser i forbindelse med håndbremsen.
M-Sport / X-Trac 6-trins sequential gearkasse med manuelt skift.
M-Sport / AP Racing twin disc kobling.
Affjedring: For og bag: MacPherson fjederben med Reiger external reservoir støddæmpere med justerbar bump og rebound.
Fuldt justerbar undervogn, med krængningsstabilisatorer for og bag.
Aluminium hjulophæng.
Bremser: Løst underlag:
300 mm. Brembo ventilerede skiver med Brembo fire stemplede monoblock calipere.

Asfalt:
355 mm. Brembo ventilerede skiver med Brembo fire stemplede monoblock calipere.

Hydraulisk håndbremse med mulighed for justering af bremse balancen mellem for- og baghjul.


(Foto: Ford Abu Dhabi World Rally Team)

Mads Østberg er en af de nye køre der glæder, sig til den nye Fiesta RS WRC. Mads har forberedt sig til 2011 WRC sæsonen, med deltagelse i to rallyer, i det norske rally mesterskab, i en Ford Fiesta S2000. Mads blev nummer 2 i begge rallyer, lige efter Anders Gröndal i en Subaru Impreza WRC.

Mads Østberg udtaler:
"Selvfølgelig er Subaru'en er en ganske stor bil i forhold til Fiesta, med store overhæng stikkende ud over forreste og bagerste aksel, men selv om der vil være forskelle mellem Fiesta RS WRC og S2000 bil, får man en ide om, hvordan den reagerer, og hvilke ændringer du skal foretage i din kørsel ved hjælp af en Super 2000 bil."

Mads Østberg skal deltage i hele 9 WRC løb i år, ved siden af kampen om det norske rally mesterskab, så han får travlt i 2011.

Per Flemming Rasmussen
Rasmotorsport.com


Læs mere om:
  • Sverige
  • 13/02/11 - Sverige - WRC - FIA VM

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk