Så er vi kommet til det man kan kalde alvorens time. Det er kvalifikationen der tager en time fordelt på 4 sessions af et kvarter, altså har hver klasse et kvarter på banen og her vil der ikke være plads til fejl.
Kvalifikationen kommer til at forløbe i rækkefølgen. Først GT'erne både pro og am, herefter GTC, så LMP1 og LMP2, og til sidst LMPC
Der var fuld drøn på fra star, og slaget bølgede men alting spidser til efter 10 min. hvor det begynder at tynde ud på banen.
med 4 minutter tilbage af GT træningen køre Joerg Bergmeister i pit og sætter sin Porsche 911 GT3 RSR , på det tidspunkt er han på 4. pladsen, han ender dog på 6. pladsen. 1 minut før slut køre begge BMW'er i pit.
Corvette timer det optimalt og 5 sekunder før det ternede flag falder krydser de stregen og dermed har de en en extra omgang på banen, desværre uden at vinde extra på det. Corvette 04 starter fra anden position i GT klassen, efter AF Corse Ferrari F430, som overraskende tog GT pole position.
GTC er næste klasse på banen og her bliver der bestemt også gået til den med et stort felt af Porsche 911 GT3 Cup. Personligt syn jeg ikke GTC klassen har noget at gøre her, men ser vi bort fra det så er det meget tæt i toppen og Leh Keen ender som polesitter i klassen med #023.
Nu er det er så konkge klassen LMP1 og LMP2 der skal på banen og her bliver der ikke tid til sandbagging strategi, nu skal der bare gives gas.
Allerede fra start er der trængsel på vej ud af pitlane og det hele er nærmest kaotisk ud og der bliver gået til den med Tom Kristensen bag rattet i Audi nummer 2.
Efter 10 minutter er top 4 Dumas-Kristensen-Dyson-Pagenaud
Med 5 minutter sætter Peugeot sport trumf på og Stephane Sarrazin sætter tiden 1:46.571 og Romain Dumas slår straks tilbage med tiden 1:47.680 i nummer 1 Audi R15++ TDI. Tom kristensen har parkeret Audi nummer 2 i pit lane med tiden 1:48.173.
Hermed kan vi konstatere at Peugeot ano 2011 stadig er den hurtigste bil over en enkelt omgang, og det er ikke en overraskelse, men tiden isoleret set er en overraskelse.
LMP2 klassen blev hele vejen domineret af Oreca 03 Nissan og deres pole position tid var 1:53.815.
LMPC er endnu en klasse med 100% ens biler, men de her ligner dog mere 'rigtige' sportscars, men man kan diskutere om de ikke burde køre deres egne løb, i stedet for at fylde op i det her flotte felt.
Klassen her ligger på omgangstid meget tæt på LMP2 niveau og halvvejs inde i session er hurtigste tid 1:55.855 sat af Ryan Dalziel, straks overgået af Dane Cameron med tiden 1:55.855, som lige nu kun er -1.714 efter polesitter i LMP2
Dane forbedre sin tid så den nu er 1:55.234 og han er nu kun -1.419 sekund efter Oreca 03 Nissan der er er pole sitter i LMP2, og det er her det ender.
Vi kom dermed igennem denne kvalifikation helt uden afkørsler, og det er jo fantastisk. Der har været flere overraskelser undervejs, og nu bliver det spændende og se hvad løbet i morgen vil bringe.
Nu udstår kun en 25 minutters warm-up session som afvikles klokken 8:00 til 8:25 lokal tid, og herefter starter løbet klokken 10:30 lokal Sebring tid Vejgaard
Læs mere om: Sebring19/03/11 - Sebring - ALMS |