ALMS   20/03/11

Kristensen, McNish og Capello tog fjerdepladsen på Sebring
American Le Mans SeriesTom Kristensen, Allan McNish og Dindo Capello savnede heldet i åbningsløbet af Intercontinental Le Mans Cup og måtte tage til takke med 4. pladsen ved 12 Hours of Sebring. Audien med nummer 2 blev sat flere omgange tilbage efter et uheld i den første halvdel af 12-timers-løbet.

Tom Kristensen og Allan McNish tog ellers føringen adskillige gange i første del af løbet i Audi R15 TDI’en. I begyndelsen af den femte time gik det dog galt. Capello blev fra 2. position offer for et mislykket overhalingsforsøg af Peugeot-køreren Marc Gene, der ramte italieneren hårdt på højre baghjul. Som følge af kollisionen måtte R15 TDI’eren i pit for at få skiftet højre baghjulsophæng. Capello kom tilbage på banen i 17. position, syv omgange efter den førende.

I de resterende timer var Kristensen, McNish og Capello i stand til at rykke op på fjerdepladsen med konsistente, gode omgangstider. Audi Sport Team Joest fik dog ikke den sejr, som man havde håbet på i ”farvel-løbet” for Audi R15 TDI - til trods for at begge Audier præsterede til en sejr.

”12 Hours of Sebring er slut – et strålende løb og et flot farvel for R15 TDI i et af dens bedste løb. Men selvfølgelig er vi også skuffede. Indtil uheldet med Marc Gene kørte vi uden tvivl med om sejren. Vi havde en god bil, især i stintsene om aftenen, og vi ville have haft en god chance for at vinde, så vi kunne have kørt bilen på museum i perfekt stil. Ingeniørerne, mekanikerne og resten af holdet gjorde et godt stykke arbejde hele ugen,” sagde Tom K umiddelbart efter løbet.

Håbet om en sejr for Timo Bernhard, Romain Dumas og Mike Rockenfeller i den anden Audi blev ødelagt efter en times race, da Rockenfeller måtte i pit to gange i træk med en punktering på venstre bagdæk. Begge gange tog bilen og bagvingen også skade. Reparationerne kostede i alt otte omgange og resulterede i, at de forsvarende Le Mans-vindere kom tilbage på banen som nummer 50. ”Søsterbilen” kørte sig dog op på femtepladsen til slut.

I marts 2009 vandt Audi R15 12 hours of Sebring i dens debutløb. Den største triumf kom sidste år med en 1-2-3-sejr og en ny distance-rekord på Le Mans. I alt konkurrerede Audi R15 YDI i ti løb fra 2009 til 2011. Den vandt tre sejre, fik tolv podiumplaceringer, en Pole Position og to hurtigste omgange.

Efter dens ”farveloptræden” på Sebring skal rekordbilen fra Le Mans nu på museum. Audi Sport Team Joest vil fra nu af udelukkende fokusere på den lukkede Audi R18, der får sin løbsdebut i 2. afdeling af Intercontinental Le Mans Cup, der køres den 7. maj på Spa-Francorchamps i Belgien. Testarbejdet med R18 begynder allerede i næste uge.



TomKristensen.com
Henrik Würgler


Læs mere om:
  • Sebring
  • 19/03/11 - Sebring - ALMS
  • Sebring - race

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport