Le Mans Series   04/04/11

Paul Ricard - racerapport
En fantastisk dag i Sydfrankrig og årets første løb i Le Mans Series er med til at sætte scenen til et fantastisk racerløb.
Desværre kom sæsonen lidt skidt fra start, med megen kaos og uheld på første omgang, derfor kom der gult flag på hele banen, og safetycar foran feltet de først 25 minutter af løbet.
Ikke en perfekt start på en sæson!

Desværre betyder denne kaotisk start at nogle biler hurtigt falder fra, det er heldigvis ikke de to GTE pro biler med de danske kørere. Til gengæld går det ud over IMSA team Matmut og Jota teamet, som ikke kom langt i dette løb.

Den helt store skuffelse i starten af dette løb må siges at være LMP1 klassen som slet ikke levere varen.
Team Rebellion Racing leverer bare slet ikke bilerne, de er meget ofte i pit og kæmper helt åbenlyst med at få den til at fungere.

Det samme gælder for Aston Martin Racing, og deres Aston Martin AMR-One der race debuterer i denne weekend, den bil kører på ingen måde hurtigt.
Aston Martin Racing siger dog at de ikke kører med i dette løb for at vinde, men for at race teste!

Hele denne forvirring betyder at det meget overraskende er Pescarolo Sport der fører løbet efter den første time

Herefter kommer der noget mere ro på løbet, der kommer flere gange gode kampe på banen, det gælder specielt i GTE klasserne, og her er både Young Drivers AMR med Christoffer Nygaard og Hankook team Farnbacher med Allan Simonsen helt fremme, så det lover bestemt godt for fremtiden for de to.

De teams som fra starten af løbet fik nærmest totalskadet deres biler, har på mirakuløs vis fået repareret deres biler, og de fleste er på banen igen.

Halvvejs igennem det løb er top 3:
1 Pescarolo - Judd #16
2 Lola B10/60 Coupé - Toyota #13
3 HPD ARX - 01 #42

Desværre laver laver Hankook Team Farnbacher en fejl ved et pitstop.
For mange mennesker arbejder på bilen, det betød at de blev idømt en stop and go straf, som satte dem ud af top kampen i GTE pro klassen.

Samtidig er Rebellion Racing kommet på omgangshøjde med den førende Pascarolo racer. Men til slut bliver det sådan at Pescarolo vinder løbet foran Rebellion Racing.

Young Driver-Aston Martin teamet var med helt fremme i GTE pro klassen længe, men deres Vantage løb ind i problemer med kileremmen, og det satte dem så meget tilbage, at de blev sat ud af top striden.

Til slut viser Rebellion Racing dog at de er et meget stærkt team, og selvom de holdt mange gange i pit under dette løb satte de igennem længere tid Pescarolo under pres, så med noget mere test og stabilitet i teamet er de bestemt på vej den rigtige vej.

Den samme ro har jeg ikke helt omkring AMR-one fra Aston Martin. Bilen deltog i løbet i går, men helt uden at vise noget som helst.
Teamet har sagt at det skulle opfattes som en test session, men jeg har stadig svært ved at forstå hvorfor bilen ikke er hurtigere end det vi så her. Jeg kan godt frygte for hvor meget (lidt) den bil vil holde til på Le Mans.

LMP2 klassen var overraskende langt mere stabil end LMP1, her var det Greaves Motorsport med deres Zytek Z11SN-Nissan, og det er på ingen måde overraskende for den nye Nissan LMP2 motor har vist sig meget stærk.
Bilen på anden pladsen kommer fra Pecom Racing med deres helt nye Lola B11/40-Judd og trediepladsen gik til Strakka Racing og deres HPD ARX-01.
Det er fantastisk at se at så mange forskellige konstellationer kan gøre sig gældende i LMP2 klassen, og det skaber bestemt håb for fremtiden i denne klasse.

GTE Pro klassen skabte grobund for en rigtig god dansk dag på Paul Ricard.
For selvom JMW Motorsport vandt klassen foran AF Corse begge med Ferrari F458 Italia, så er der kæmpe respekt til Hankook-Team Farnbacher som kom ind på 3. pladsen med deres Ferrari F430 GT, også selv om de var flere omgange efter nummer to, kan vi med rette forvente at Allan Simonsen og Hankook-Team Farnbacher leverer varen til en fantastisk sæson, inklusive Le Mans 24-timers løbet.

Young Driver AMR og deres Aston Martin Vantage var også med helt fremme i løbet indtil den 5. time, hvor en teknisk defekt sendte dem på ruchetur ned igennem klassementet. Vi kan forsat håbe på at Young Driver AMR og Christoffer Nygaard avancerer fra reservelisten til reel deltager på Le Mans om godt to måneder.

GTE am klassen blev vundet af Team Felbermayr Proton Porsche 997 GT3 RSR foran AF Corse og deres Ferrari F430, 'GT2 klassen' byder på lige så meget godt race som vi ser i Pro klassen.
Så jeg er fortsat fortrøstningsfuld efter dette sæson åbnings løb.

Vejgaard


Læs mere om:
  • Allan Simonsen
  • Christoffer Nygaard
  • Advanced Engineering Pecom RT
  • AF Corse Motorola
  • Aston Martin Racing
  • Farnbacher Racing
  • Greaves Motorsport
  • JMW Motorsport
  • Pescarolo Sport
  • Rebellion Racing
  • Team Felbermayr-Proton
  • Young Driver AMR
  • Paul Ricard
  • Paul Ricard - frie træninger - fredag
  • Paul Ricard - kvalifikation
  • Paul Ricard - preview
  • Paul Ricard - resultat
  • Paul Ricard - stillingen efter 2 timer
  • Paul Ricard - stillingen efter 4 timer

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk