Optakt til Det Kinesiske Grand Prix Mens de fleste dikaturer ryster rundt omkring i verdenen, og Formel 1 løbet i Bahrain blev aflyst på den konto, er der ingen slinger i valsen i Kina. Styret er måske nok en smule bekymret over de demokratiske ønsker, men uroligheder er der ingen af og Formel 1 feltet kan sagtens og uden bekymringer for egen sikkerhed, tage til Kina. Og så længe de kommunistiske millioner triller ned i Bernies lomme, så kommer hele cirkusset også. Man skal ikke blande sport og politik, og det er der mange gode grunde til at gøre en dyd ud af. Og alligevel er der undtagelser, i Danmark husker vi måske nok betydningen af Jugoslaviens frafald til EM i bold i 1992. I Formel 1 er der også en grund til at man i perioden 1986 til 1992 ikke kørte løb i Sydafrika. OG at man i 1992 vendte tilbage til landet efter Apartheid var ved at blive en del af historiebøgerne.
Men pengene bestemmer, også i Formel 1. Så derfor skal der køres i Kina i år - og næste år, og næste år og...
Og når nu der skal køres der, så kan vi glæde os over mange ting. Tidspunktet for eksempel - Formel 1 løb om formiddagen er faktisk slet ikke så ringe endda.
Så er der bilerne - med kun en uges mellemrum mellem to løb, kan man ikke fovente den helt store ændring i styrkeforholdet mellem de enkelte teams - og banerne kan minde lidt om hinanden.
I Malaysia så vi en hel masse pitstop og en masse dueller, og hvis vi kan få det gentaget, så er vi godt kørende. Det der kan bekymre er om Red Bull igen vil være ganske overlegne. For hvis det er tilfældet kan sæsonen blive meget lang for både tilskuere og deltagere, mens Sebastian Vettel hiver sin anden VM titel i land.
Men i Malaysia var der dog tegn på at både McLaren og Ferrari og måske endda Renault kan mere end ånde Red Bull i nakken. Button hentede en solid 2. plads på Sepang - og hvis han får timet tingene rigtigt kan han været et godt bud på en vinder i Kina. Hamilton skal ikke time tingene men passe bedre på både bil og dæk.
Mark Webber vil efter to halvsløje løb også gerne demonstrere at bare fordi Vettel fik den store pokal sidste år, så kan han, Webber stadig slå Vettel. Og hvis han mener det, så skal han altså snart gøre det, for hvis Vettel sidder med tre sejre og Webber med tre sekundære placeringer, er der ikke langt til at smide alle lodderne i Vettels kurv.
Hos Ferrari er problemerne lidt større. Alonso havde egentlig en ok hastighed i bilen i Malaysia i forhold til løbet i Australien, men alligevel virkede det ikke som om han kunne have været nogen trussel for nogen. At han så ydermere gjorde livet besværgligt for sig selv ved at brække næsen på Hamiltons bagdæk, er en anden historie. Ligesom Webber skal vise noget, hvis vi skal tro på ham, så skal Ferrari også vise noget - og Massa virker ikke som han kan vise noget mere, så det hele hviler på Alonso.
Med to 3. pladser i årets to første løb, går det tilgengæld meget godt for Renault. Heidfeld fik revancheret sig fra skuffelsen i Australien, og virkede som om der måske kunne være mere i bilen. Heidfeld fik en god start i Malaysia og sluttede godt, men i midten af løbet virkede det som om Renault raceren blev lidt anonym. Hvis de kan få den til at opføre sig pænt i midterfasen også, så kan det blive sjovt at være franskmand.
Vinderen kommer fra et af disse fire teams - de andre teams virker slet ikke til at have formatet til noget stort. Sauber er traditionelt stærke tidligt på sæsonen, således også i år, men vindere har de aldrig været - med undtagelse af de glade dage da BMW ejede teamet.
Mercedes har store drømme, men indtil videre er det netop bare drømme. Indtil videre ser det næsten værre ud end sidste sæson, og den var ikke ligefrem noget at prale med. Schumacher hentede et par point i Malaysia. Rosberg har endnu sine første point til gode.
Men den største skuffelse har indtil videre været Williams, der slet ikke har fungeret. De har været langsomme i tidskørslerne og ustabile i løbene. Umiddelbart virker de mere truet af Lotus end en trussel med Force India og Toro Rosso - men det kan måske ændre sig hurtig.
Af strategi skal man nok vente sig færre stop, end i Malaysia. Vejrudsigten lover lavere temperaturer og banen er generelt knapt så hård ved dækkene som asfalten på Sepang. Med færre stop bliver der også andre strenge at spille på for visse kørere, igen skal man her holde øje med Jenson Button.
Den fleksible vinge - DRS (Drag Reduction System) var ikke videre synligt i Australien, men ganske tydeligt en fordel i på Sepang. I Kina kan den bagvedliggende kører åbne slusen sådan cirka halvvejs nede af baglangsiden. Det er altså ikke på opløbstrækningen at DRS kan bruges i dette løb, men på den lange langside.
Martin Møller-Thomsen
|