ILM Cup   19/04/11

60 biler til start på Spa-Francorchamps
Selvom det er testdagen på Le Mans der ligger lige for, så er der slet ikke nogen tvivl hos mig om at den første seriøse styrkeprøve imellem Audi og Peugeot i 2011 kommer til at foregå i Belgien, på Spa-Francorchamps den 7. maj. Her afvikles årets andet Intercontinental Le Mans Cup løb, og samtidig den ultimativ sidste race forberedelse til Le Mans, i Europa.

Det er slet ikke overraskende at der allerede nu er tilmeldt et meget stort felt på ca. 60 biler, fordelt med 18 LMP1, 12 LMP2, 14 GTE Pro, 11 GTE Am og 5 FLM biler.

Det er den officielle race debut for Audi nye R18 model, og det skal blive spændende at se om de har fundet den speed som kan matche Peugeot. Mange rygter svirrer om at den nye Audi allerede nu overrasker udviklings teamet meget positivt, men en ting er at køre test, noget helt andet er at køre racerløb.

Audi kommer med hele Le Mans holdet, og derfor selvfølgelig også Le Mans kongen, Tom Kristensen. Jeg glæder mig herud over også til at se det helt unge Audi hold bestående af Marcel Fässler, Andre Lotterer og Benoit Tréluyer, for der ikke nogen tvivl hos mig om at Audi er ved at køre dem i stilling til at kunne overtage stjernerollerne på holdet.

Ud over de nævnte skal Aston Martin også for første gang for alvor vise at deres nye AMR-One virker. Selvom de ved årets første Le Mans Series løb fortalte alle at de brugte dette løb til test, var der bare foruroligende mange ting som ikke virkede overbevisende, og hertil var den slet ikke hurtig når den kørte.

Det er også på tide at vi ser Rebellion Racing komme op i fart med deres Lola B10/60 Coupé med Toyota motor. Men de er dog begyndt at vise fremskridt og noget mere speed.
 
LMP1
007 Aston Martin Racing Aston Martin AMR-One Stefan Mücke, Darren Turner, Christian Klien
009 Aston Martin Racing Aston Martin AMR-One Andy Meyrick, Harold Primat, Adrian Fernandez
1 Audi Sport Team Joest Audi R18 TDI Timo Bernhard, Romain Dumas, Mike Rockenfeller
2 Audi Sport Team Joest Audi R18 TDI Dindo Capello, Tom Kristensen, Allan McNish
3 Audi Sport North America Audi R18 TDI Marcel Fässler, Andre Lotterer, Benoit Tréluyer
5 Hope Racing Oreca-SwissHyTech Hybrid Steve Zacchia, Nicolas Marroc, TBA
7 Peugeot Sport Total Peugeot 908 Alexander Wurz, Marc Gené, Anthony Davidson
8 Peugeot Sport Total Peugeot 908 Franck Montagny, Stéphane Sarrazin, Nicolas Minassian
9 Peugeot Sport Total Peugeot 908 Sébastien Bourdais, Simon Pagenaud, Pedro Lamy
10 Team Oreca Matmut Peugeot 908 HDi FAP Nicolas Lapierre, Loïc Duval, TBA
12 Rebellion Racing Lola B10/60 Coupé-Toyota Nicolas Prost, Neel Jani
13 Rebellion Racing Lola B10/60 Coupé-Toyota Andrea Belicchi, Jean Christophe Boullion
15 OAK Racing OAK Pescarolo Judd Matthieu Lahaye, Guillaume Moreau, Pierre Ragues
16 Pescarolo Team Pescarolo Judd Emmanuel Collard, Christophe Tinseau, Julien Jousse
18 Guess Racing Europ Lola B09/80 Coupé Judd Philippe Hazebrouck, Wolfgang Kaufmann, TBA
20 Quifel-ASM Team Zytek 09SC Miguel Amaral, Olivier Pla
23 MIK Corse Zytek 09 Hybrid Maximo Cortes, Ferdinando Geri, Giacomo Piccini
24 OAK Racing OAK Pescarolo Judd Jacques Nicolet, Richard Hein
 

I LMP2 skal det blive spændende om de forskellige setup med enten HPD og Nissan motorer stadig kan forblive de hurtigste i denne klasse. Der er slet ikke nogen tvivl om at Nissan motoren virkeligt har overrasket positivt fra sæsonstarten.

Jeg synes igen denne klasse virker rigtig spændende, men glæder mig over at det er blevet begrænset en smule, så de kæmper internt i LMP2 klassen i stedet for at køre med om generel sejren

 
LMP2
26 Signatech Nissan Oreca 03 Nissan Franck Mailleux, Lucas Ordonez, Soheil Ayari
33 Level 5 Motorsports Lola Coupé HPD Scott Tucker, Christophe Bouchut, Joao Barbosa
35 OAK Racing OAK Pescarolo Judd Andrea Barlesi, Frederic Da Rocha, Patrice Lafargue
36 RML HPD ARX-01d Mike Newton, Tommy Erdos, Ben Collins
39 Pecom Racing Lola B11/40 Judd Luis Perez Companc, Matias Russo, Pierre Kaffer
40 Race Performance Oreca 03 Judd Michel Frey, Ralph Meichtry, Thor, Christian Ebbesvik
41 Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan Karim Ojjeh, Gary Chalandon, Tom Kimber, Smith
42 Strakka Racing HPD ARX-01d Nick Leventis, Danny Watts, Jonny Kane
43 RLR msport MG Lola EX265 Judd Barry Gates, Rob Garofall, Simon Philipps
44 Extreme Limite AM Paris Norma M200P Judd Fabien Rosier, Jean, Marc Luco, Maurice Basso
45 Boutsen Energy Racing Oreca 03 Nissan Dominik Kraihamer, Nicolas de Crem
46 TDS Racing Oreca 03 Nissan Mathias Beche, Pierre Thiriet, Jody Firth
 

GTE Pro er også en klasse med dansk deltagelse, både med Lotus Jetalliance teamet og med Hankook Team Farnbacher teamet og deres Ferrari F458 Italia, blandt andet kørt af Allan Simonsen.

Det skal blive spændende og se om BMW Motorsport har arbejdet hårdt nok hen over vinteren med deres M3 model? Jeg håber på at der komme meget hård kamp i denne klasse, men jeg kan godt frygte lidt at Porsche 997 GT3 RSR anno 2011 ikke er helt så hurtig som eksempelvis den nye Ferrari F458 Italia. Tiden må vise om jeg har ret.

 
GTE Pro
51 AF Corse Ferrari F458 Italia Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni
55 BMW Motorsport BMW M3 Augusto Farfus, Jörg Müller
56 BMW Motorsport BMW M3 Andy Priaulx, Uwe Alzen
58 Luxury Racing Ferrari F458 Italia François Jakubowski, Anthony Beltoise, TBA
59 Luxury Racing Ferrari F458 Italia Stéphane Ortelli, Frédéric Makowiecki, Jean, Denis Deletraz
64 Lotus Jetalliance Lotus Evora Oskar Slingerland, Martin Rich, TBA
65 Lotus Jetalliance Lotus Evora Jonathan Hirschi, James Rossiter, Johnny Mowlem
66 JMW Motorsport Ferrari F458 Italia Rob Bell, James Walker
71 AF Corse Ferrari F458 Italia Jaime Melo, Toni Vilander
75 ProSpeed Competition Porsche 997 GT3 RSR Marc Goossens, Marco Holzer
76 IMSA Performance Matmut Porsche 997 GT3 RSR Patrick Pilet, Wolf Henzler
77 Team Felbermayr-Proton Porsche 997 GT3 RSR Marc Lieb, Richard Lietz
79 Jota Aston Martin Vantage Sam Hancock, Simon Dolan
89 Hankook Team Farnbacher Ferrari F458 Italia Dominik Farnbacher,
Allan Simonsen
 

GTE Am klassen er for lidt ældre GT2 biler, men det gør ikke klassen uinteressant. Der er rigtig mange både flotte men bestemt også hurtige biler, så denne klasse kan bestemt godt risikere at blande sig i kampene med Pro klassen.

 
GTE Am
50 Larbre Competition Corvette C6-ZR1 Patrick Bornhauser, Julien Canal, Gabriel Gardel
57 Krohn Racing Ferrari F430 Tracy Krohn, Niclas Jönsson, Michele Rugolo
60 Gulf AMR Middle East Aston Martin Vantage Fabien Giroix, Roald Goethe, Michael Wainwright
61 AF Corse Ferrari F430 Piergiuseppe Perazzini, Marco Cioci, Stéphane Lémeret
62 CRS Racing Ferrari F430 Pierre Ehret, Shaun Lynn, Roger Wills
63 Proton Competition Porsche 997 GT3 RSR Christian Ried, TBA
67 MSA Performance Matmut Porsche 997 GT3 RSR Raymond Narac, Nicolas Armindo
70 Kessel Racing Ferrari F430 Michael Broniszweski, Philipp Peter
72 AF Corse Ferrari F430 Robert Kauffman, Rui Aguas, TBA
82 CRS Racing Ferrar F430 Klaas Hummel, Adam Christodoulou, Phil Quaife
88 Team Felbermayr-Proton Porsche 997 GT3 RSR Horst Felbermayr Sr, Horst Felbermayr Jr, Bryce Miller
 
FLM
91 Hope Racing FLM Oreca 09 Luca Moro, Zhang Shan Qi, TBA
92 Neil Garner Motorsport FLM Oreca 09 John Hartshorne, Steave Keating, Phil Keen
93 Genoa Racing FLM Oreca 09 Jens Petersen, Elton Julian, Christian Zugel
95 Pegasus Racing FLM Oreca 09 Mirco Schultis, Patrick Simon, TBA
99 JMB Racing FLM Oreca 09 Manuel Rodrigues, Jean, Marc Menahem, TBA

Vejgaard


Læs mere om:
  • Tom Kristensen
  • Spa-Francorchamps
  • 07/05/11 - Spa-Francorchamps - ILM Cup

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport