Efter en vellykket generalprøve på Hockenheim for fjorten dage siden med sin nyindkøbte Porsche 997 GT3 stillede Jørgen Hansen, Fjenneslev, til start i Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen i Påsken. Bilen havde kørt perfekt på den store bane i Tyskland, og nu skulle det vise sig, om bilen også kunne køre på en dansk ’Mickey Mouse’ bane. Helt fra starten var der lagt op til en travl træning, da Jørgen ville teste to forskellige dækmærker.
”Jeg ville finde ud af, om det skulle være Dunlop eller Michelin, så jeg skulle køre fem minutter på hver type og derefter tage beslutningen.”
Afgørelsen faldt ud til Dunlops fordel, men på et forkert grundlag. Senere viste det sig, at der var spildt benzin og olie på banen til testen af Michelin-dækkene, men der blev ikke flaget for nedsat friktion.
Jørgen Hansen i sving 2 på Jyllandsringen. (Foto: Gripping Media)
Alligevel lykkedes det at være hurtigste mand i træningen, og der var en vis forventning om et godt resultat i tidtagningen senere på dagen. Det blev ikke helt indfriet. Dels kørte konkurrenterne betydeligt hurtigere og samtidig havde grebet i banen ændret sig, så bilen begyndte at understyre. Det lykkedes ikke at komme højere op i klassementet end en femteplads og startplaceringen blev derfor i tredje række. Resten af dagen blev brugt på at finde en løsning på det manglende greb, men end ikke besøg hos et par svenske teams i Porsche Carrera Cup’en kom med en løsning.
Lørdag formiddag gik starten til første løb. Andreas Kjærgaard i sin buldrende Porsche 948 forsøgte at komme forbi på indersiden i sving et, men måtte opgive, og derefter trak Jørgen sammen med de hurtigste sig fri af resten af feltet. Efter lidt skærmydsler forrest i feltet var placeringen blevet forbedret til en andenplads, men det holdt ikke længe. Joakim Ottersen i Jaguar V8-Star pressede voldsomt på bagfra og med den voldsomme understyring var det ikke muligt at tage kampen op, men en tredjeplads i heatet var også acceptabelt.
Tak for kampen. (Foto: Gripping Media)
Det lykkedes stadig ikke at finde løsningen på understyringsproblemet, og sidste heat skulle derfor bare gennemføres uden at sætte noget over styr. Taktikken lykkedes og efter et ganske roligt løb kunne dagens anden pokal hjemføres. ”Vi skal have en testdag, så problemet med understyringen bliver løst. Ellers er jeg godt tilfreds med bilen og føler mig hjemme i den, og vi er da længere fremme end vi på noget tidspunkt kom med Meganen”
Næste løb bliver på Padborg Park den sidste weekend i maj, men inden da har bil og team med sikkerhed været en tur i det svenske for at teste og finde den rigtige opsætning. Gripping Media ApS Læs mere om: Jørgen 'Gamle' HansenHansen RacingJyllandsringen23/04/11 - Jyllandsringen - Special Saloon - DM |