Kunne Kurt Thiim have begået sig i Formel 1, hvis der havde været bedre økonomisk støtte, da han havde chancen, og beviste at han havde evnerne? Vi er i årene, hvor helte som Alain Prost og Keke Rosberg sammen med tidligere verdensmestre som Scheckter, Mansell, Andretti, Fittipaldi eller Piquet kæmpede om sejrene. Det er også et tidspunkt hvor den eneste tyske repræsentant i Formel 1, er Jochen Mass, holdkammerat hos McLaren med den tidligere verdensmester James Hunt. De altid nødvendige sponsorer manglede i de år, hvilket også kunne mærkes hos Hans Stuck Jr. og den nye stjerne på den professionelle himmel, Derek Bell.
Hos de nordlige naboer i Danmark, var Formel 1 på alle måder, mere problematisk. I begyndelsen af 80'erne, var årene for den stigende stjerne Kurt Thiim. Den blonde fra Vojens voksede fra kart via Formel Ford og Formel Super-VW over til Formel 3.
Der blandede Kurt Thiim sig fra det første løb på Nürburgring i kampen om titlen, som han vandt. Manager Jack Nellemann greb situationen med begge hænder og organiserede en Formel 1 test for Kurt Thiim i England.
(Foto: Grand Prix Photo / Peter Nygaard)
"Nu eller aldrig," sagde manageren, en berømt bil importør fra København. Uden England kunne man overhovedet intet i Formel 1 på det tidspunkt. Jack og Kurt gik på med krum hals. De skrabede med lidt problemer pengene sammen til den første test. Tasmol bossen Christian Mærsk fra København støttede spontant også dette ambitiøse projekt.
Men vi vidste også, at der på tidspunktet for testen stadig ikke var en sponsor klar, til en fuld Formel 1 sæson. De var således under et enormt pres. "Tasmol alene ville ikke kunne magte det" sagde chefen der. "Jack førte en række forhandlinger," mindes Kurt Thiim stadig. Men tilnærmelser til virksomheder som B&O, der tidligere var involveret med Surtees F1, eller LEGO førte ikke videre.
Men tilbage til Kurt Thiim's Formel 1 test. Den blev gennemført i marts 1980 på Brands Hatch. Den klassiske bakkede bane ligger i den østlige del af London, i de flade bakker i Kent. Banen har været populær til brug for det Engelske Grand Prix, på grund af nærheden til metropolen London.
Kurt Thiim, Manager Jack Nellemann og Christian Mærsk fløj til England. Testen skulle foregå på en tirsdag. Alle tre danskere var meget tidligt på banen. Det var stadig tidlig morgen og de tre danskere drak en varm kop kaffe på 'Kentagon', en pub i nærheden af banen, lige bag tribunerne ved Paddock Hill Bend.
Så ankom mændene fra Malcolm-Racing Team. Den Tyrrell 008 der var forberedt til prøven stod klar. Med tidens utroligt brede Goodyear dæk, virkede den utroligt kraftfuld. Disse imponerende, sorte dæk fascinerede i disse år fans i høj grad.
"Mekanisk er alt OK," sagde James, leder af teamet i pit 22. Nu kunne man begynde at justere sædet til Kurt. Set under ét, passer det hele meget godt fra starten. Små ændringer fik hurtigt pasformen gjort behagelig. Den altid samvittighedsfulde dansker måtte gentagne gange prøve de tætte og Tyrrell sikkerhedsseler. Ikke noget problem for den blonde vikinger. "At sidde perfekt," ved Kurt efter den foregående sæsons mesterskab i Formel Super-VW, "er halvdelen af kampen. Især i en Formel bil”.
Vejret var ikke optimalt for testen. Men det hjælper lidt da solen kommer frem. ”Da bilen var varmet op, kørte jeg 4 omgange, "sagde Kurt. Derefter blev tiderne og team-chefens kommentarer talt igennem. Brands Hatch med de korte Indy-linjer er perfekt til en første test. Den aktuelle version er kun 1,93 km lang. Banen i bakkerne med 2 kurver der krænger udad, betragtes som usædvanligt krævende. Opløbsstrækningen kan ses lige så godt fra pit området, som den bageste del af ruten. Druids, Graham Hill Bend, Brabham Straight, Surtees Bend og Clearways. Løber teknikerne ud af boksen, ses bilen allerede igen på målstregen. Teamet har frit udsyn til kørslen og tider i alle sektorer.
"Jeg blev hurtigere i hvert stint," siger Kurt i dag. "Og jeg reagerede omgående da der efter 5. stint blev lavet en ufordelagtig justering." Kurt kørte ind i pitten. Den forreste vinge skulle korrigeres. Derefter gik det videre.
Hans Tyrrell blev straks bedre i Paddock Hill Bend. "Vores Tissot ur viste det klart ved mellemtiderne." Kurt opnåede ved middagstid en tid der lå 1/10 sek fra den tid, en britisk professionel med næsten de samme betingelser i en Tyrrell netop havde sat på "Brands".
"Alt gik rigtigt godt for Kurt," sagde en brite senere.
"På trods af specielle tv-rapporter i Danmark, havde vi ikke den krævede succes i søgningen efter sponsorer, i kølvandet på testen. Vi havde brug for et større budget, end det der blev tilbudt." Formel-1 forblev som en drøm for Kurt Thiim. Det tyske mesterskab i Formel 3 blev en slags kompensation for ham. Det samme kan man sige om et DTM sæde og en DTM titel med Rover og flere sejre med Mercedes i de efterfølgende år, samt hans indsats i Le Mans med Sauber. Men den unge dansker kunne have gjort dét, som han landsmand Jan Magnussen gjorde i Formel 1, 15 år senere.
I dag forvalter Kurt Thiim hans talentfulde søn Nicki. Kurt kører i øjeblikket regelmæssigt VLN for Audi. Kurt Thiim tog den samlede sejr i UHSport-DMV-serien i Dijon i en kraftig V8Star model af SRM-team-Novidem og Pierre von Mentlen og en DTM Mercedes.
Kurt Thiim (Formel 3 og DTM mester) foran Timo Scheider (DTM mester, Audi), Pierre von Mentlen (DMV mester 2007), Peter Rubatto (3 gange Super Bike mester) (Foto: Hans Schmidt, HTS)
"Kurt Thiim var aktiv i vores team, ikke kun som en chauffør med succes, men som en aktiv tester, eller mere præcist som en blanding af race ingeniør + kører," siger det schweiziske Swissracing-Novidem teams boss Pierre von Mentlen. "Jeg ville ønske, at Kurt og Nicki, med hjælp fra danske og internationale sponsorer, kan gennemføre yderligere indsatser i Touring Car og GT racing," tilføjede von Mentlen om hans ven Kurt Thiims aktiviteter. Von Mentlen arbejder nu for Goodyear som test ingeniør i Luxembourg.
Pierre von Mentlen og Kurt Thiim (Foto: Hans Schmidt, HTS)
Kilde: Hans Schmidt, HTS MRR
Læs mere om: Kurt Thiim |