- samt et kig frem mod 24-timers løbet på Le Mans Race weekenden på Spa-Francorchamps var en meget dyr oplevelse for mange teams. Det var anden afdeling af Interkontinental Le Mans Cup’en, et 6 timers løb, som samtidig var det sidste endurance løb for de fleste kørere og teams, før det går løs på Le Mans om cirka 4 uger. De mange afkørsler fra både Audi og Peugeot kan bekymre. Er bilerne så meget på kanten af hvad der kan lade sig gøre at der kommer flere kørerfejl, og ikke mindst fejl på teknikken?
Er bilerne ikke teknisk stabile til 24 timers løbet på Le Mans?
Jeg synes vi står tilbage med rigtig mange spørgsmål efter denne weekend, og jeg er sikker på at der arbejdes hårdt allerede fra i dag, både i Tyskland og i Frankrig på at optimere bilerne.
Jeg er ikke blevet overbevist om, hvem der er favorit til at vinde på Le Mans. Én ting er dog sikkert, det er at Audi har indhentet Peugeot på hastigheden, så vi kommer ikke til at se en Peugeot der er 1½ sekund hurtigere end Audi, pr. omgang på Le Mans i år!
Samtidig blev det åbenlyst klart for enhver at benzin bilerne ikke har en chance for at lave et godt resultat på Le Mans, med mindre alle dieselbiler udgår.
Vil ACO lave drastiske regelændringer inden Le Mans for at udligne det?
LMP2 klassen ser meget spændende ud, og den foreløbig dominerende konstellation hedder Oreca 03 Nissan. Den ’pakke’ klarede sig rigtig godt i lørdagens løb.
Generelt har den nye LMP2 Nissan motor gjort det rigtig godt i forårets test og race, og dermed nok en lille favorit forud for Le Mans, med HPD ARX-01D som meget stærkt runners-up ’pakke’.
I GTE klassen blev der kørt rigtig godt race, og jeg håber på at det bliver mindst lige så godt på Le Mans. Desværre ser det ud til at Porsche 997 GT3 RSR ikke er så konkurrencedygtig mere, så vi skal nok forvente at se Ferrari 458 Italia som den hurtigste GTE bil lige nu.
I den forbindelse er det jo heldigt at Hankook-Team Farnbacher, hvor Allan Simonsen kører, har netop sådan en Ferrari model. Hankook-Team Farnbacher kom hjem med en flot 2. plads i lørdags, og det er endnu en indikator af at Hankook dækkene begynder at fungere godt under Ferrarien.
Til gengæld halter det lidt hos Lotus Jetalliance, som har dansk teammanager. Den nye Lotus Evora kører fortsat ikke særligt hurtigt, men det gode ved dette løb er at de fik kørt mange omgange og dermed har en masse data der kan arbejdes med for finde ud af hvor bilen kan forbedres.
Som skrevet er det lidt svært at vurdere styrkeforholdet inden Le Mans, og de kommende uger med udvikling og test vil måske, hvis der slipper noget ud, fortælle os lidt mere.
Generelt er Le Mans banen jo meget speciel, og slet ikke sammenlignelig med nogen anden bane, derfor er det svært at vurdere nogle ting ud fra 6 timers løbet på Spa-Francorchamps.
Jeg synes alligevel at der er tendenser som tyder på at vi kommer til at se en endnu hårdere LMP1 fight end vi har set de tidligere år, og dermed kommer der også flere fejl både i pitlane og på banen.
Audi var nødt til at køre i pit 3 minutter før slut på 6 timers løbet med Audi nummer 2 på grund af en regnefejl med brændstofmængden.
Både Peugeot og Audi havde mange afkørsler, for mig tyder det på at begge teams er under maksimal pres, og det kan give plads til nogle teams som vi slet ikke havde forudset.
En ting er sikkert, og det er at vi overhovedet ikke kan forudsige hvem der vinder Le Mans 2011, til gengæld skal jeg nok forsøge når vi kommer lidt tættere på løbet, at komme med mine gæt på hvem som vil klare sig godt på Le Mans i år. Vejgaard
Læs mere om: Le MansSpa-Francorchamps07/05/11 - Spa-Francorchamps - ILM Cup12/06/11 - Le Mans - Le Mans |