Optakt til Monacos Grand Prix Så skal vi til det igen. Racertoget bliver på søndag sluppet løs på skinnerne gennem Monacos gader. Og som med alle tog der futter afsted, skal man ikke forvente at nogle vogne overhaler de andre vogne - sådan sker jo ikke på skinner. Men selvom forventninger til dramtisk race som vanligt er små, er der nu noget fascinerende over Monacos Grand Prix. Der har været drama i Monaco, det skal siges, og når det er der, er det der også 100%. I 1982 da folk løb tør på stribe og føringen skiftede flere gange pr. omgang mod slutningen, eller regnvejeret i 1984 hvor en ung A. Senna for første gang gjorde opmærksom på sig selv. Eller løbet i 1996 hvor tre biler kom i mål!
Jo, Monaco kan godt være dramatisk, der er bare langt imellem. De andre år, er Monaco bare en procession, der omgang efter omgang vrider sig rundt i gaderne, og hvor man som tilskuer, i mangel på noget interessant, begynder at funderer over det i virkeligheden ret tåbelige i at racerbiler med en topfart langt over 300 km/t skal køre inde i en by.
Hvordan løbet bliver i år, er et åbent spørgsmål, hvordan de nye regler kommer til at virke på netop denne bane, er svært at forudsige. I Spanien var det tydeligt at DRS gav et tættere løb, selvom der egentlig ikke var voldsom mange overhalinger.
I Monaco kan det måske give det, der skal til for at løbet bliver mere spændende end vanligt. DRS zonen er på mållangsiden. Nogle kørere var imod at bruge DRS i Monaco, men forbudt blev det altså ikke. Det er tilgengæld forbudt at bruge det gennem tunnelen, af frygt for ulykker for enden af strækningen.
Men DRS står jo ikke alene. Også Pirellis dæk spiller en rolle. Til Monacos Grand Prix har den italienske dækfabrikant valgt at stille med det bløde dæk, og det superbløde dæk. Det superbløde dæk har ikke været brugt hidtil i sæsonen. Det blev brugt i tests i løbet af vinteren, og her var begejstringen for dækket angiveligt til at overse.
Angående taktikken for det kommende løb, lyder det til at de fleste er i vildrede. hvad der egentlig virker i Monaco, med de dæk der er til rådighed, ved man simpelthen ikke. Derfor kan man til at se mange forskellige strategier, hvilket kan give et løb, der er svært at overskue, men som også kan give et overraskende resultat.
En anden faktor i ligningen er problematikken om diffuserne og deres brug af en konstant strøm af udstødningsgas. De blev først erklæret ulovlige op til løbet i Spanien, hvorefter de forblev tilladte indtil videre. FIA virker til at have planer om et snarligt forbud.
Mens nogle teams mener at det hele er inden for reglernes rammer, og alting er som det skal være, er der andre, der er mere i tvivl. Williams mener at det ikke bør være tilladt, men vil først og fremmest gerne have det afklaret.
Det lille Hispania team, derimod, er klart imod brugen af udstødningsgas, og har varslet at det ville protestere mod brugen. Dette vil i al fald tvinge en afklaring igennem. Nu skal man jo ikke tro, at det betyder store omvæltninger i VM stillingen, eller medvind til Hispania. FIA har en lang tradition for i disse tilfælde at forbyde noget fremover, men lade de eksisterende resultater forblive som de er.
Og med alle disse ting in mente kan vi se frem til løbet på søndag! Men når alt kommer til alt, kan man parafresere over Gary Lineker og konstatere at Formel 1 er en sport med 24 biler og et stykke asfalt, og så er der en tysker der vinder til sidst. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Monte Carlo29/05/11 - Monte Carlo - Formel 1 - FIA F1 |