GTE pro er den ene af to nye GT klasser i Le Mans sammenhæng. Hidtil har vi være vant til GT1 og GT2. GT1 er helt væk i Automobile Club de L'Ouest (ACO) regi, og det betyder at vi har vinket farvel til de lynhurtige Chevrolet Corvetter og Aston Martin DBR9, til gengæld har ACO beriget os med to forskellige GT2 klasser, den ene hedder pro og den anden hedder am. Groft set er forskellen, at pro klassen er for de nyeste biler med professionel line-up, hvor AM klassen mere er for gentlemen som har lyst ti at bruge der opsparede formuer på noget racing. Herudover skal en AM bil være mindst ét år gammel.
Dette preview koncentrere sig om GTE pro klassen og den er også mest interessant set med danske øjne, for her er der tre danske kørere med.
Klassen består af 5 Ferrari 458 Italia GTC, 2 BMW M3 GT2, 2 Lotus Evora GTE, 2 Chevrolet Corvette C6.R, 5 Porsche 997 GT3-RSR og 1 Aston Martin V8 Vantage GT2. Det er den næststørste klasse på Le Mans med 17 biler.
Hvis vi starter med Lotus Jetalliance og deres to ret nye Lotus Evora GTE, så er det team spændende på flere måder. Både fordi det er en helt ny bil i GT klassen. Det er efterhånden en del år siden vi sidst så Lotus på Le Mans, men nu er de tilbage og denne gang med danske Jan Kalmar som teamchef, og indtil for en uge siden også Kristian Poulsen som kører på bilen med nummer 64. Den plads er nu overtaget af John Hartshorne. Bilen er meget ny som racerbil og har endnu ikke vist os det store. Desværre er den ikke hurtig nok endnu til at kunne køre med blandt de hurtige i klassen, men det kommer helt sikkert senere når teamet får kørt nogle flere kilometer, men man skal ikke forvente sig så meget af teamet i årets Le Mans, men selvfølgeligt hilse dem velkommen i klassen hvor det altid er velkommen for nye bilmærker.
Lotus Evoraen i ny bemaling til Le Mans (Foto: JetAlliance)
Corvette motorsport kommer med to Chevrolet Corvette C6.R, hvor bilen med nummer 74 blandt andre køres af Jan Magnussen. Det er nærmest tæt på umuligt at vurdere hvor hurtig Corvette raceren er i år på Le Mans. Corvette teamet valgte at spring testdagen over, til fordel for ALMS løb i USA, så 2011 udgaven af Corvette C6.R har ikke kørt på La Sarthe før den første træning. Jan Magnussen var dog ude og køre på testdagen i Larbre Compétitions GTE am Chevrolet Corvette C6.R. hvor han kunne mærke banen og samtidig formodentlig samle data til Corvette fabriksholdet! Fabriks Corvetten er fuldstændig opdateret til 2011 reglementet, blandt andet med paddel-shift, så man ikke skal slippe rattet for at skifte gear.
BMW motorsport kommer med to BMW M3 GT2, og de to biler virker overraskende stærke i år. Udover de to meget stærke køree besætninger, ser det ud til at BMW efterhånden er ved at få styr på deres M3 GT2, så det er bestemt en af de biler vi skal holde rigtig godt øje med i år, for hvis alt flasker sig for dem er de nok noget nær de eneste der kan presse den nye Ferrari.
Den nye Ferrari 458 Italia GTC er afløseren til den Ferrari F430 vi så sidste år. Den nye Ferrari ser ud til at fungere rigtig godt, og der er ikke nogen tvivl hos mig om at den er favorit til klasse sejren, spørgsmålet er bare hvilket team der skal løbe med sejren? Den nye Ferrari er uden paddel-shift, men dog med sekventiel gearkasse.
AF Corse, Luxury Racing, JMW Motorsport og Hankook Team Farnbacher kommer alle med den nye Ferrari 458 Italia GTC. Det interessante er at de forskellige teams har valgt forskllige dæk, så vi kommer til at se den med både Michelin, Dunlop og Hankook dæk. Sidst nævnte er meget interessant set med danske øjne, for Allan Simonsen kører igen i år for Hankook Team Farnbacher, og denne gang ser han og teamet stærkere ud end nogensinde. De har hen over foråret virkeligt vist os hvor hurtig bilen er, og lad os håbe at det fortsætter på Le Mans. De andre teams med Ferrari 458 Italia GTC bliver dog seriøst hårde konkurrenter.
Der kommer 4 teams med i alt 5 Porsche 997 GT3-RSR, og det er Prospeed Competition, IMSA Performance Matmut, Team Felbermayr-Proton og Flying Lizard Motorsports. Desværre virker Porsche 997 en smule forældet i forhold til de andre i klassen, og jeg tror ikke de kommer til at spille en afgørende rolle. Dog skal man aldrig undervurdere Porsche bilerne, for de udgår sjældent med teknisk defekt og det kan jo blive en helt afgørende faktor i denne klasse.
Sidste team i klassen er Jota og de kommer til start med en Aston Martin V8 Vantage GT2. Efter sigende venter de på at blive kunde til den nye AMR-one, men i år køre de med i GTE pro klassen. Bilen de kommer til start med er en rigtig flot racerbil, men er den hurtig nok? Og ikke mindst brændstof økonomisk nok? Jeg tror ikke den er nogle af delene.
GTE pro deltagerliste:
|
# |
Team / Mærke / Dæk |
Kørere |
|
51 |
AF Corse |
Giancarlo Fisichella |
|
Ferrari 458 Italia GTC |
Gianmaria Bruni |
|
Michelin |
FinlandToni Vilander |
|
55 |
BMW Motorsport |
Augusto Farfus Jr. |
|
BMW M3 GT2 |
Jörg Müller |
|
Dunlop |
Dirk Werner |
|
56 |
BMW Motorsport |
Andy Priaulx |
|
BMW M3 GT2 |
Dirk Müller |
|
Dunlop |
Joey Hand |
|
58 |
Luxury Racing |
Anthony Beltoise |
|
Ferrari 458 Italia GTC |
François Jakubowski |
|
Michelin |
Jean-Denis Délétraz |
|
59 |
Luxury Racing |
Stéphane Ortelli |
|
Ferrari 458 Italia GTC |
Frédéric Makowiecki |
|
Michelin |
Jaime Melo |
|
64 |
Lotus Jetalliance |
Oskar Slingerland |
|
Lotus Evora GTE |
Martin Rich |
|
Michelin |
John Hartshorne |
|
65 |
Lotus Jetalliance |
Jonathan Hirschi |
|
Lotus Evora GTE |
Johnny Mowlem |
|
Michelin |
James Rossiter |
|
66 |
JMW Motorsport |
Rob Bell |
|
Ferrari 458 Italia GTC |
Tim Sugden |
|
Dunlop |
Xavier Maassen |
|
71 |
AF Corse |
Robert Kauffman |
|
Ferrari 458 Italia GTC |
Michael Waltrip |
|
Michelin |
Rui Águas |
|
73 |
Corvette Racing |
Olivier Beretta |
|
Chevrolet Corvette C6.R |
Tommy Milner |
|
Michelin |
Antonio García |
|
74 |
Corvette Racing |
Jan Magnussen |
|
Chevrolet Corvette C6.R |
Oliver Gavin |
|
Michelin |
Richard Westbrook |
|
75 |
Prospeed Competition |
Marc Goossens |
|
Porsche 997 GT3-RSR |
Marco Holzer |
|
Michelin |
Jaap van Lagen |
|
76 |
IMSA Performance Matmut |
Raymond Narac |
|
Porsche 997 GT3-RSR |
Patrick Pilet |
|
Michelin |
Nicolas Armindo |
|
77 |
Team Felbermayr-Proton |
Marc Lieb |
|
Porsche 997 GT3-RSR |
Richard Lietz |
|
Michelin |
Wolf Henzler |
|
79 |
Jota |
Sam Hancock |
|
Aston Martin V8 Vantage GT2 |
Simon Dolan |
|
Dunlop |
Chris Buncombe |
|
80 |
Flying Lizard Motorsports |
Jörg Bergmeister |
|
Porsche 997 GT3-RSR |
Patrick Long |
|
Michelin |
Lucas Luhr |
|
88 |
Team Felbermayr-Proton |
Nick Tandy |
|
Porsche 997 GT3-RSR |
Abdulaziz Al-Faisal |
|
Michelin |
Bryce Miller |
|
89 |
Hankook Team Farnbacher |
Allan Simonsen |
|
Ferrari 458 Italia GTC |
Dominik Farnbacher |
|
Hankook |
Leh Keen |
|
Vejgaard
Læs mere om: Allan SimonsenJan KalmarJan MagnussenKristian PoulsenCorvette RacingFarnbacher RacingJetalliance RacingLe Mans12/06/11 - Le Mans - Le Mans |