Le Mans   07/06/11

Le Mans 24-timer: Preview LMP1
Le MansNu er det ved at være alvor for de 56 udtagne Le Mans biler som i år skal fylde grid’en op til årets 24-timers løb. Der har været flere udskiftninger hen over de senere uger, men nu burde det være ganske vist. Vi har 4 danskere til start på Le mans i år, hvoraf 2 af dem køre i LMP1 og 2 køre i GTE pro klassen.
Konge klassen på Le mans hedder LMP1. Det er klassen for de hurtigste prototype biler i feltet, og dermed også de logiske kandidater til den endelige sejr i 24 timers løbet.

Det vil igen i år blive en hård dyst imellem dieselbilerne, for selvom Automobile Club de L'Ouest (ACO) har udskrevet et nyt reglement som skulle tilgodese benzinbilerne mere, har det i praksis vist sig at det ikke er tilfældet. For kort tid siden kom der så endnu en teknisk reglementsændring som skulle få benzinbilerne til at komme tætter på diesel bilerne, men i praksis vil vi nok komme til at se mønsteret fra sidste år, nemlig dieselbilerne og de andre.

Når nu jeg ikke blot siger diesel og benzin, er det fordi at Hope Racing stiller op som hybrid bil, og her er det Casper Elgaard køre med sammen med Jan Lammers og Steve Zacchia. Der er ingen der skønner at denne bil har en reel chance for at vinde løbet. For det team er det en sejr og komme igennem løbet med den helt nye og meget uprøvede teknologi.

Til gengæld må vi tillægge den anden dansker i klassen en særdeles seriøs chance for at vinde løbet. Der er selvfølgeligt tale om kongen af Le Mans, Tom Kristensen. Han kommer til start i den nye Audi R18 TDI under team navnet Audi Sport North America, i bilen med nummer 3. Det er én af i alt tre identiske Audi R18 TDI som er Audis nyeste våben i kampen for endnu en Le Mans sejr.
Denne R18 er en helt ny konstruktion og helt ny V6 TDI motor, som formodentligt er stage 1 i forhold til at Audi kommer med en hybrid bil til næste år.

Peugeot Sport Total har også bygget en ny bil. Selvom du ved første øjekast måske ikke ser de store forskelle i forhold til sidste års model er der sket meget under skallen. Bilen er blevet udstyret med en ny V8 HDI motor, og den bil køre stadig rigtig stærkt, spørgsmålet er om den er pålidelig nok?
Det har jo bestem være 908 modellens svaghed. Den har ikke været teknisk stabil nok. Peugeot påstår at det høre fortiden til, men en del alvorlige test uheld vidner om at der er problem med holdbarheden.

Rebellion Racing er ikke noget nyt team på Le Mans, teamet har i flere år deltaget med skiftende held. Men fra i år er de i samarbejde med Toyota som motorleverandør. Teamet startede sæsonen med mange tekniske og ikke mindst performance problemer. Teamet er kommet godt efter flere af tingen, så det bliver spændende og følge dem i løbet.

OAK Racing kommer til start med to OAK Pescarolo 01-Judd biler. Teamet har været alvorlig presset på grund af smadrede biler, og skadede kørere, men det ser ud til at alting flasker sig for dem. Jeg tror stadig ikke på at team vil få en afgørende indflydelse på årets løb.

Pescarolo Team vil helt sikkert få ekstra mange klapsalver når deres bil ruller op på grid’en. De kommer til start med en Pescarolo 01-Judd, men teamet har vel været enhver teamchefs største mareridt igennem, nemlig konkurs. Teamet blev reddet på målstregen, og er genopstået som Pescarolo Team, og de har henover foråret vist sig særdeles hurtig i hvert fald iblandt benzin bilerne.

Quifel-ASM Team kommer til start med en Zytek 09SC. Det er teamets første sæson i LMP1 klassen, og selvom intentionen er god, så vurdere jeg slet ikke dette team til at kunne præstere noget stort endnu!

De sidste, men bestemt ikke glemte på Le Mans, er Aston Martin, som kommer til start med to helt nye AMR-One racere, der bestemt ikke har vist noget som helst endnu. Teamet har ved flere lejligheder være tilmeldt løb som de enten har deltaget delvist i, eller slet ikke.
Det er ikke nogen hemmelighed at bilen slet ikke lever op til de forventninger som blev udråbt under præsentationen. Bilen præsterede ifølge vedholdende rygter kun ca. 300 hestekræfter på Le Mans testdagen, og det er bestemt ikke nok til at køre lige op med Audi og Peugeot på Le Mans.
Dog har andre kloge hoveder ud fra den viste tophastighed regnet sig frem til at motoren yder lige under 500 hestekræfter, men det er stadig ikke nok Aston Martin har i ugerne efter testdagen slet ikke vist sig offentligt, men derimod koncentreret alle kræfter om at forbedre bilerne så de kan komme til Le Mans uden at blive helt til grin.

Kronos Racing er kommet med på et yderligt mandat idet de i første omgang var på reserve listen, men for nogle uger siden kom de på den officielle startliste med deres Lola-Aston Martin B09/60. Teamet har ikke stået stille og bare ventet på deres plads, men derimod deltaget i både løb og en del test, så vi kan sagtens forvente en god præstation fra dette team.

Når alt det her nu er sagt, så kan vi begynde og gætte på hvem der vinder le Mans 2011?
Jeg kan godt gætte på Peugeot og gør det fordi jeg tro at deres bil er hurtigst over distancen. Til gengæld tror jeg på at Audi sætter sig solidt på kvalifikationen. Som jeg har set det er Audi rigtig hurtig i starten på nye dæk. Desværre ser det ud til at Audi R18 ret hurtig slider dækkene, hvorimod det ser ud til at Peugeoten er lidt blidere ved deres dæk. Det kunne give en fordel i 24 timers løbet på Le Mans hvor der ikke skiftes dæk under hvert pitstop.
Hertil vil jeg dog sige at jeg har set væsentligt flere tekniske fejl både hos Audi og Peugeot hen over foråret, og det kan godt bekymre mig i forhold til holdbarheden på de hård pressede diesel biler, og selvom der testes rigtig meget i begge diesel lejre, så kan vi efter min bedste overbevisning blive vidne til et år med mange tekniske defekter hos favoritholdene.

Deltagerliste til LMP1 klassen:
# Team / Mærke / Dæk Kørere
1 Audi Sport Team Joest Timo Bernhard
Audi R18 TDI Romain Dumas
Michelin Mike Rockenfeller
2 Audi Sport Team Joest Marcel Fässler
Audi R18 TDI André Lotterer
Michelin Benoît Tréluyer
3 Audi Sport North America Tom Kristensen
Audi R18 TDI Allan McNish
Michelin Rinaldo Capello
5 Hope Racing Casper Elgaard
Oreca 01-Swiss HyTech Steve Zacchia
Michelin Jan Lammers
7 Peugeot Sport Total Anthony Davidson
Peugeot 908 Alexander Wurz
Michelin Marc Gené
8 Peugeot Sport Total Stéphane Sarrazin
Peugeot 908 Franck Montagny
Michelin Nicolas Minassian
9 Team Peugeot Total Sébastien Bourdais
Peugeot 908 Pedro Lamy
Michelin Simon Pagenaud
10 Team Oreca-Matmut Nicolas Lapierre
Peugeot 908 HDi FAP Loïc Duval
Michelin Olivier Panis
12 Rebellion Racing Nicolas Prost
Lola B10/60-Toyota Neel Jani
Michelin Jeroen Bleekemolen
13 Rebellion Racing Andrea Belicchi
Lola B10/60-Toyota Jean-Christophe Boullion
Michelin Guy Smith
15 OAK Racing Guillaume Moreau
OAK Pescarolo 01-Judd Pierre Ragues
Dunlop Tiago Monteiro
16 Pescarolo Team Emmanuel Collard
Pescarolo 01-Judd Christophe Tinseau
Michelin Julien Jousse
20 Quifel-ASM Team Miguel Amaral
Zytek 09SC Olivier Pla
Dunlop Warren Hughes
22 Kronos Racing Vanina Ickx
Lola-Aston Martin B09/60 Bas Leinders
Michelin Maxime Martin
24 OAK Racing Richard Hein
OAK Pescarolo 01-Judd Jacques Nicolet
Dunlop Jean-François Yvon
007 Aston Martin Racing Stefan Mücke
Aston Martin AMR-One Darren Turner
Michelin Christian Klien
009 Aston Martin Racing Harold Primat
Aston Martin AMR-One Adrián Fernández
Michelin Andy Meyrick

Vejgaard


Læs mere om:
  • Casper Elgaard
  • Tom Kristensen
  • Audi Sport North America
  • Le Mans
  • 12/06/11 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk