Vejrlotteriet faldt ikke ud til teamets fordel Som forudsagt fredag aften, blev lørdagens afvikling af DM3 et stort vejrlotteri. Desværre trak Alex og Per et par nittere i dagens løb. Det blev til en placering som nr. 4 i klassen og en 5.plads i kategorien ”Tunet National”, hvilket giver yderligere 6 point i kampen om ”DIF-DM Tunet National”, hvor Alex og Per nu ligger på en delt 5. plads blandt 12 deltagere. I generalklassementet kørte parret sig ind på en samlet 31. plads ud af i alt 56 startende hold. Ifølge Alex og Per selv, er det ikke et helt tilfredsstillende resultat, men tages forholdene som løbet afvikledes under i betragtning, så er resultatet set i bakspejlet måske alligevel ikke så ringe endda.
Blandt de positive ting skal nævnes de 6 mesterskabspoint. Også det, at det lykkedes Alex og Per at køre klassens hurtigste tider på SS7 og SS10 (der begge var samme prøve som kørtes 2 gange) på havnen i Sønderborg er værd at fremhæve.
Ligeledes det forhold, at de uden de helt rigtige dæk til dagen, lykkedes med at få bilen med hjem uden afkørsler eller store tekniske problemer er det også værd at glæde sig over.
Alex havde fredag aften sine store overvejelser, om hvorvidt der skulle køres på regulære regnvejrsdæk, men valgte efter at have studeret vejrudsigterne grundigt at køre på opskårne (kraftigere mønstrede) intermediate dæk.
Et sæt deciderede regnvejrsdæk er stort set kun noget værd, når der står blank vand på kørebanen. Gør der ikke det, bliver dækkene hurtigt alt for varme og de nærmest smelter væk under bilen ude på prøverne.
Lidt indtryk fra dagen:
Allerede på SS1 går det galt. Fremme ved prøven, regner det pludseligt "skomagerdrenge" og en del af prøven køres på hvad Alex kalder "en smal, mudret og udhulet skovvej med masser af gamle murbrokker som fyld. Jeg kan ikke mindes vi tidligere har kørt på så dårlig en vej - hvis man kan kalde den det. Det håber jeg ikke vi kommer til at opleve igen. Det var ikke et DM-rally værdigt".
Da de to når et stykke ud på prøven, holder en anden deltager i vejen og de må stoppe op indtil vejen er ryddet så meget at de kun med lidt assistance i form at lidt skubberi kan få bilen i gang igen.
Alex siger videre: "Jeg tror det kostede os mindst et ekstra minuts køretid ude på prøven".
Man kan i tidtagningen se, at de første deltagere havde rimelige betingelser, men pludseligt stiger gennemkørselstiden voldsomt for resten af feltet. Dette skyldes vejens beskaffenhed i kombination med en pludselig kraftig regnbyge.
Det er ikke helt fair overfor alle deltagere, og ærgerligt at løbledelsen ikke valgte at neutralisere eller helt slette prøven, når nu efterfølgende biler blev så meget generede af en fastkørt deltager derude. Flere ramte angiveligt den fastkørte bil, endda under langsom passage.
På sådan en prøve får de forreste i feltet helt urimelige fordele med være heldige at kunne køre igennem prøven inden vejret viste sig fra "den våde side". 4 biler udgår allerede på SS1 som følge af afkørsel, punktering og en knækket trækaksel samt motorproblem. Det er for mange på en enkelt prøve og fortæller vel lidt om, hvor svær den har været at gennemføre.
Prøven der senere skulle køres igen som SS4, blev dog slettet fra løbet inden første bil blev sendt ud på den, og kørerne blev i stedet ledt udenom og direkte frem til SS5.
Alex Siersbæk/Per Brodersen i regnvejr i et tidligere løb. (Foto: ASRallyRacing)
Se et par glimt fra TV Midt-vest her:
Lørdag →
Søndag → (I skrivende stund endnu ikke lagt online – hold øje med vores hjemmeside hvorfra vi linker til klippene, så snart det er muligt).
Resultater fra Rallyresult kan du finde med disse links:
Klasseresultat ->
Samlet resultat ->
Uanset de problemer teamet har stået overfor, samt det for nogle måske lidt skuffende resultat, så er det med humøret i behold og hjelmen nede om ørerne at vi må op på hesten igen til næste DM-afdeling, der afvikles på vejene ved Slagelse d. 19. og 20. august.
Inden da, kan I møde teamet til Fårvang Rallysprint d. 12. august, hvor vi forventer at stille op.
Alex tør nok ikke starte i 306'eren, da det ville være katastrofalt at skade bilen i et publikumsarrangement som et rallysprint jo er (5.000 – 7.000 tilskuere plejer der at møde op), og vi så ikke kan nå at reparere den inden rally DM4, der skal afvikles weekenden efter.
I stedet bliver det nok i 106'eren I vil få Alex at se. Denne arbejdes der netop nu på at få samlet og klargjort på værkstedet. (Og så passer den snævre rallysprintbane perfekt til den mindre rallybil...)
asrallyracing.dk Michael Eisenberg
Læs mere om: Sønderborg18/06/11 - Sønderborg - DM Rally - DM |