Danish Endurance Championship   30/06/11

Årets bedste resultat for Kennie Frydkjær
DEC - Danish Endurance ChampionshipKennie Frydkjær Jensen og hans medkørere, Martin Gøtsche og Peter Obel fik årets bedste resultat på dansk asfalt, da de i deres Renault Clio Cup-racer fra Team Sally Racing i weekend’en deltog i tredie og årets længste afdeling af Danish Endurance Championship på Padborg Park.

Men, til trods for en tredieplads i klasse 2 (1600 – 2000 ccm), en ditto i Clio-divisionen og en femte-plads generelt, var det et skuffet Team Sally Racing, der kunne pakke sammen efter seks timers intenst og veldisponeret race.


Peter Obel, Martin Gøtsche og Kennie Frydkjær kunne trods alt glæde sig over årets bedste resultat i DEC – 2 trediepladser.
(Foto: Michella Samson)

Langdistanceløb”vindes på banen og tabes i pitten” så opskriften på en topplacering er ret enkel: Kør stabilt og tilbring så lang tid som muligt på den sorte del af racerbanen og så kort tid som muligt i pitten (- og sandkassen, naturligvis!)

Med udgangspunkt i denne enkle regel, startede Kennie Frydkjær ud i bilen, efter at Peter Obel havde placeret teamet på en 12-plads på gridden med tiden 1.07.972.

Og, med masser af benzin i tanken gennemførte Kennie dagens absolut længste ’stint’ og kunne efter 132 omgange og mere end 2½ time, aflevere Clio’en til Martin Gøtche.
Undervejs havde Kennie, med en kombination af super stabile tider, do-or-die overhalinger og konkurrenternes pit-strategi, placeret teamet på en førsteplads i klassen og Clio-divisionen samt en fjerdeplads generelt..!!! Endda med god luft ned til de nærmeste konkurrenter, men dog med to Porsche 997 og en BMW M3-racer foran!

At Kennie havde givet sig fuldt ud, kom tydeligt til udtryk, da han besvimede kort efter at han var steget ud af raceren! Selvom det så dramatisk ud, kom han dog hurtigt på benene igen, efter at være kølet ned og have modtaget noget sukker og en del væske.


Mens Kennie stadig kunne stå! Kort efter dette billede, ligger han strakt ud på asfalten!
(Foto: Steen Gøtsche)

Mens Kennie gennemgik det oblgatoriske ’medical check’ og blev fundet OK til at køre igen (- hvis der skulle blive behov!), kørte Martin stabilt rundt på banen – og da banens suverænt hurtigste, BMW’en, efter en påkørsel måtte bruge et par timer i pitten (!!), kunne Martin overdrage Clio’en til Peter Obel på en samlet tredieplads – dog stadig med de to Porscher på de første pladser.

Selvom Peter ikke helt kunne finde farten i Clio’en, var der opbygget luft nok til de nærmeste forfølgere til, at det skulle være muligt at ’bære’ placeringerne hjem – hvis blot han kunne undgå utilsigtede pit-stop...

Men, efter 5½ times race og med blot ½ time tilbage af løbet, skete der det, der bare ikke måtte ske: Venstre baghjul punkterede..!! Peter fik listet bilen tilbage til pitten, men selvom Sally Racings mekanikere på rekordtid fik skiftet de to baghul, kunne de ikke forhindre den nærmeste konkurrent i at passere Peter, i samme øjeblik han igen kom ud af pitten... Og, efter nogle omgange på banen, måtte Peter lade sig passere af endnu en konkurrent og fik dermed vekslet en 1-1-3-placering til en 3-3-5. Placeringen holdt til mål og selvom smile virkede lidt anstrengte, kunne teamet glæde sig over årets bedste placering i Danish Endurance Championship.

I det samlede mesterskab er de tre kørere placeret som nummer fire i Clio-divisionen – men da kampen i toppen stadig er tæt, er de kun få point fra en top3-placering.
I Klasse 2 rækker resultaterne til en samlet sjette-plads og også her er kampen om topplaceringerne tæt.

DEC holder nu sommerpause frem til 13. august, hvor Jyllands Ringen lægger asfalt til fjerde og næstsidste afdeling.

- GOD SOMMER! -

Vitesse Racing


Læs mere om:
  • Kennie Frydkjær Jensen
  • Peter Obel
  • Sally Racing
  • Padborg Park
  • 25/06/11 - Padborg Park - Danish Endurance Championship
  • En punktering kostede to mulige sejre

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk