Vejret over Imola var fantastisk til den første fri træning. Desværre skinnede solen ikke over Lotus teamet der fra start havde problemer med begge deres biler. Bilen med nummer 65 stoppede i Tamburello hvilket betød at der kom rødt flag indtil bilen var blevet skubbet væk, og næsten samtidig udgik lotus nummer 64 med en knækket drivaksel.
Desværre minder den her oplevelse lidt om Le Mans, som heldigvis endte lykkeligt for Lotus teamet JMW kæmpede også meget med deres bil under denne session på manglende speeder respons, og derfor fik de ikke kørt meget.
Der kom endnu en rødflags periode i denne fri træning og denne gang var det nr. 26 Signatech Oreca Nissan der strandede ude på banen med teknisk defekt. Næsten samtidig var Hope Racing FLM Oreca'en spundet af banen efter kontakt med Rebellion Lola Toyota. Heldigvis er ingen af bilerne kommet meget til skade.
Session sluttede med at nummer 7 Peugeot var hurtigst med tiden 1:34.227 foran Audi R18 nummer 1 med tiden 1:34.723. LMP2 klassen blev domineret af TBoutsen Energy Racing og deres Oreca Nissan med tiden 1:39.191.
GTE Pro blev total domineret af AF Corse med Ferrari 458 og BMW motorsport, der fortsætter de rigtig gode takter fra Le Mans.
Desværre var ingen af de danske kørere i nogen dominerende rolle i denne session.
Tiderne fra 1. fri træning:
|
Pos |
# |
Kl. |
T |
Team |
Mærke |
Tid |
|
1 |
7 |
LMP1 |
M |
Peugeot Sport Total |
Peugeot 908 |
1:34.227 |
2 |
1 |
LMP1 |
M |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 TDI |
1:34.723 |
3 |
8 |
LMP1 |
M |
Peugeot Sport Total |
Peugeot 908 |
1:35.102 |
|
4 |
2 |
LMP1 |
M |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 TDI |
1:36.143 |
5 |
16 |
LMP1 |
M |
Pescarolo Team |
Pescarolo Judd |
1:37.870 |
6 |
15 |
LMP1 |
D |
OAK Racing |
OAK Pescarolo Judd |
1:37.898 |
|
7 |
12 |
LMP1 |
M |
Rebellion Racing |
Lola B10/60 Toyota |
1:38.188 |
8 |
23 |
LMP1 |
M |
MIK Corse |
Zytek 09 Hybrid |
1:38.269 |
9 |
13 |
LMP1 |
M |
Rebellion Racing |
Lola B10/60 Toyota |
1:38.958 |
|
10 |
45 |
LMP2 |
D |
Boutsen Energy Racing |
Oreca 03 Nissan |
1:39.795 |
11 |
46 |
LMP2 |
M |
TDS Racing |
Oreca 03 Nissan |
1:40.501 |
12 |
39 |
LMP2 |
M |
Pecom Racing |
Lola B11/40 Judd-BMW |
1:40.569 |
|
13 |
41 |
LMP2 |
D |
Greaves Motorsport |
Zytek Nissan |
1:41.345 |
14 |
49 |
LMP2 |
D |
OAK Racing |
OAK Pescarol Judd |
1:41.360 |
15 |
42 |
LMP2 |
M |
Strakka Racing |
HPD ARX-01D |
1:41.683 |
|
16 |
26 |
LMP2 |
D |
Signatech Nissan |
Oreca 03 Nissan |
1:41.892 |
17 |
33 |
LMP2 |
M |
Level 5 Motorsports |
Lola HPD |
1:42.073 |
18 |
40 |
LMP2 |
D |
Race Performance |
Oreca 03 Judd-BMW |
1:42.323 |
|
19 |
43 |
LMP2 |
D |
RLR Msport |
MG Lola EX265-Judd |
1:42.804 |
20 |
44 |
LMP2 |
D |
Extreme Limite AM Paris |
Norma M200P Judd BMW |
1:43.547 |
21 |
36 |
LMP2 |
M |
RML |
HPD ARX-01d |
1:43.993 |
|
22 |
35 |
LMP2 |
D |
OAK Racing |
OAK Pescarol Judd-BMW |
1:44.399 |
23 |
93 |
FLM |
M |
Genoa Racing |
FLM Oreca 09 |
1:45.451 |
24 |
92 |
FLM |
M |
Neil Garner Motorsport |
FLM Oreca 09 |
1:45.767 |
|
25 |
51 |
GTE P |
M |
AF Corse |
Ferrari 458 Italia |
1:46.028 |
26 |
71 |
GTE P |
M |
AF Corse |
Ferrari 458 Italia |
1:46.489 |
27 |
56 |
GTE P |
D |
BMW Motorsport |
BMW M3 GT |
1:46.881 |
|
28 |
55 |
GTE P |
D |
BMW Motorsport |
BMW M3 GT |
1:46.945 |
29 |
95 |
FLM |
M |
Pegasus Racing |
FLM Oreca 09 |
1:47.105 |
30 |
77 |
GTE P |
M |
Team Felbermayr-Proton |
Porsche 997 GT3 RSR |
1:47.109 |
|
31 |
75 |
GTE P |
M |
Prospeed Competition |
Porsche 997 GT3 RSR |
1:47.199 |
32 |
59 |
GTE P |
M |
Luxury Racing |
Ferrari 458 Italia |
1:47.257 |
33 |
99 |
FLM |
M |
JMB Racing |
FLM Oreca 09 |
1:47.342 |
|
34 |
89 |
GTE P |
H |
Hankook-Team Farnbacher |
Ferrari 458 Italia |
1:47.766 |
35 |
79 |
GTE P |
D |
JOTA |
Aston Martin Vantage |
1:47.800 |
36 |
57 |
GTE A |
D |
Krohn Racing |
Ferrari F430 |
1:47.871 |
|
37 |
66 |
GTE P |
D |
JMW Motorsport |
Ferrari 458 Italia |
1:47.941 |
38 |
76 |
GTE P |
M |
IMSA Performance Matmut |
Porsche 997 GT3 RSR |
1:47.964 |
39 |
91 |
FLM |
M |
Hope Racing |
FLM Oreca 09 |
1:47.970 |
|
40 |
61 |
GTE A |
M |
AF Corse |
Ferrari F430 |
1:48.263 |
41 |
67 |
GTE A |
M |
IMSA Performance Matmut |
Porsche 997 GT3 RSR |
1:48.484 |
42 |
58 |
GTE P |
M |
Luxury Racing |
Ferrari 458 Italia |
1:48.857 |
|
43 |
82 |
GTE A |
M |
CRS Racing |
Ferrari F430 GT2 |
1:48.939 |
44 |
50 |
GTE A |
M |
Larbre Competition |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
1:49.342 |
45 |
63 |
GTE A |
M |
Proton Competition |
Porsche 997 GT3 RSR |
1:50.125 |
|
46 |
88 |
GTE A |
M |
Team Felbermayr-Proton |
Porsche 997 GT3 RSR |
1:51.306 |
47 |
62 |
GTE A |
M |
CRS Racing |
Ferrari F430 GT2 |
1:52.886 |
48 |
64 |
GTE P |
M |
Lotus Jetalliance |
Lotus Evora |
No time |
|
49 |
65 |
GTE P |
M |
Lotus Jetalliance |
Lotus Evora |
No time |
|
Vejgaard
Læs mere om: Allan SimonsenTom KristensenAudi Sport Team Joest RacingFarnbacher RacingJetalliance RacingImola03/07/11 - Imola - ILM Cup |