Dagens 6 timers løb på den italienske Imola bane blev kørt i dejligt solskinvejr, og det var relativt udramatisk.
Den voldsomme og meget tætte kamp imellem Peugeot og Audi udeblev, og det meste af løbet kunne Peugeot holde en god afstand til begge Audier. Man kan undre sig over om den ny Audi R18 er speciel optimeret til Le Mans og herefter blot bliver deloptimeret til de andre baner? 2011 er ved at udvikle sig til en genudsendelse af 2010 hvor Audi vinder Le Mans og Peugeot tager sig af resten.
Nå vi ser bort fra top striden hvor det blev til en Peugeot 1-2 sejr og herefter Audi 3 og 4, hvor Tom Kristensen blev indehaver af den kedelige 4. plads, så er det helt tydeligt at der ikke er nogen fremtid for rene benzin biler i LMP klassen.
Rebellion Racing med Toyota motor var bedste benzin LMP team, men meget langt efter diesel bilerne. På Le Mans så vi Pescarolo Team gøre en god figur, men her på Imola var de forfulgt af uheld, og i den sidste time kom de ud for, udefra set et dramatisk uheld, med sort røg væltende udfra bilen. Det viste sig heldigvis kun at være en kollapset kulfiberbremse.
LMP2 klassen blev ikke overraskende vundet af en Nissan motor, men det overraskende var at sejren skulle tilfalde Greaves Motorsport og deres Zytek Z11SN – Nissan, med Signatech Nissan og deres Oreca 03. Intet er nyt i LMP2 klassen, for det er Nissan motoren der total dominerer klassen for tiden.
GTE Pro klassen skulle være den hårde kamp imellem BMW og AF Corse, og det endte med at blive en 1-2 sejr til AF Corse, og BMW måtte tage til takke med en 3. plads, hvilket skyldes en simpel fejl som de fik en 1 minut stop-and-go straf for.
Da BMW igen viste svagheder da det virkeligt gjaldte, meldte flere Porsche teams sig klar, men de har ikke i nærheden af den speed som den ny Ferrari F458 har, og derfor må Porsche snart komme op med noget nyt, eller melde pas i GTE Pro klassen.
GTE Am klassen blev domineret af Porsche 911, men det var IMSA Performance Matmut der vandt klassen, med Proton Competition på anden pladsen.
Efter dette løb kan jeg godt være en smule skuffet over at vi ikke fik den benhårde fight imellem Audi og Peugeot, men håbe at den kommer ved næste ILMC løb på Silverstone.
Resultatet fra Imola:
|
Pos |
# |
Kl. |
Team |
Kørere |
Mærke |
Tid |
|
1 |
7 |
LMP1
ILMC |
Peugeot Sport Total |
Sébastien Bourdais
Anthony Davidson |
Peugeot 908 |
220 omg |
|
2 |
8 |
LMP1
ILMC |
Peugeot Sport Total |
Franck Montagny
Stéphane Sarrazin |
Peugeot 908 |
220 omg
+1:08.688 |
|
3 |
1 |
LMP1
ILMC |
Audi Sport Team Joest |
Timo Bernhard
Marcel Fässler |
Audi R18 TDI |
219 omg |
|
4 |
2 |
LMP1
ILMC |
Audi Sport Team Joest |
Tom Kristensen
Allan McNish |
Audi R18 TDI |
219 omg |
|
5 |
13 |
LMP1
LMS |
Rebellion Racing |
Andrea Belicchi
Jean Christophe Boullion |
Lola B10/60 Toyota |
213 omg |
|
6 |
12 |
LMP1
ILMC LMS |
Rebellion Racing |
Nicolas Prost
Neel Jani |
Lola B10/60 Toyota |
213 omg |
|
7 |
16 |
LMP1
LMS |
Pescarolo Team |
Emmanuel Collard
Christophe Tinseau |
Pescarolo Judd |
207 omg |
|
8 |
41 |
LMP2
LMS |
Greaves Motorsport |
Karim Ojjeh
Gary Chalandon
Tom Kimber-Smith |
Zytek Nissan |
205 omg |
|
9 |
26 |
LMP2
ILMC |
Signatech Nissan |
Franck Mailleux
Lucas Ordonez
Soheil Ayari |
Oreca 03 Nissan |
203 omg |
|
10 |
33 |
LMP2
ILMC |
Level 5 Motorsports |
Scott Tucker
Christophe Bouchut
Joao Barbosa |
Lola HPD |
201 omg |
|
11 |
39 |
LMP2
LMS |
Pecom Racing |
Luis Perez Companc
Matias Russo
Pierre Kaffer |
Lola B11/40 Judd-BMW |
201 omg |
|
12 |
49 |
LMP2
LMS |
OAK Racing |
Jacques Nicolet
Richard Hein |
OAK Pescarol Judd |
200 omg |
|
13 |
71 |
GTE P
LMS |
AF Corse |
Jamie Melo
Toni Vilander |
Ferrari 458 Italia |
198 omg |
|
14 |
42 |
LMP2
LMS |
Strakka Racing |
Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane |
HPD ARX-01D |
197 omg |
|
15 |
51 |
GTE P
ILMC LMS |
AF Corse |
Giancarlo Fisichella
Gianmaria Bruni |
Ferrari 458 Italia |
197 omg |
|
16 |
55 |
GTE P
ILMC |
BMW Motorsport |
Augusto Farfus
Jorg Muller |
BMW M3 GT |
197 omg |
|
17 |
77 |
GTE P
LMS |
Team Felbermayr-Proton |
Marc Lieb
Richard Lietz |
Porsche 997 GT3 RSR |
196 omg |
|
18 |
76 |
GTE P
LMS |
IMSA Performance Matmut |
Patrick Pilet
Wolf Henzler |
Porsche 997 GT3 RSR |
196 omg |
|
19 |
99 |
FLM
LMS |
JMB Racing |
Chapman Ducote
Kyle Marcelli
Nicolas Marroc |
FLM Oreca 09 |
195 omg |
|
20 |
95 |
FLM
LMS |
Pegasus Racing |
Mirco Schultis
Patrick Simon
Julien Schell |
FLM Oreca 09 |
195 omg |
|
21 |
46 |
LMP2
LMS |
TDS Racing |
Pierre Thiriet
Mathias Beche
Jody Firth |
Oreca 03 Nissan |
194 omg |
|
22 |
67 |
GTE A
LMS |
IMSA Performance Matmut |
Raymond Narac
Nicolas Armindo |
Porsche 997 GT3 RSR |
194 omg |
|
23 |
91 |
FLM
LMS |
Hope Racing |
Luca Moro
Zhang Shan Qi
Tor Graves |
FLM Oreca 09 |
194 omg |
|
24 |
63 |
GTE A
ILMC |
Proton Competition |
Patrick Long
Gianluca Roda |
Porsche 997 GT3 RSR |
194 omg |
|
25 |
44 |
LMP2
LMS |
Extreme Limite AM Paris |
Fabien Rosier
Maurice Basso |
Norma M200P Judd BMW |
193 omg |
|
26 |
50 |
GTE A
ILMC |
Larbre Competition |
Patrick Bornhauser
Julien Canal
Gabriel Gardel |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
193 omg |
|
27 |
93 |
FLM
LMS |
Genoa Racing |
Jens Petersen
Elton Julian
Christian Zugel |
FLM Oreca 09 |
192 omg |
|
28 |
61 |
GTE A
ILMC LMS |
AF Corse |
P. Perazzini
Marco Cioci
Stephane Lemeret |
Ferrari F430 |
192 omg |
|
29 |
75 |
GTE P
LMS |
Prospeed Competition |
Marc Goosens
Marco Holzer |
Porsche 997 GT3 RSR |
191 omg |
|
30 |
35 |
LMP2
ILMC |
OAK Racing |
Frédéric Da Rocha
Patrice Lafargue
Andrea Barlesi |
OAK Pescarol Judd-BMW |
191 omg |
|
31 |
79 |
GTE P
LMS |
JOTA |
Sam Hancock
Simon Dolan |
Aston Martin Vantage |
191 omg |
|
32 |
45 |
LMP2
LMS |
Boutsen Energy Racing |
Dominik Kraihamer
Nicolas De Crem |
Oreca 03 Nissan |
191 omg |
|
33 |
15 |
LMP1
ILMC |
OAK Racing |
Guillaume Moreau
Pierre Ragues |
OAK Pescarolo Judd |
188 omg |
|
34 |
62 |
GTE A
ILMC |
CRS Racing |
Pierre Ehret
Shaun Lynn
Roger Wills |
Ferrari F430 GT2 |
187 omg |
|
35 |
36 |
LMP2
LMS |
RML |
Mike Newton
Tommy Erdos
Ben Collins |
HPD ARX-01d |
186 omg |
|
36 |
82 |
GTE A
LMS |
CRS Racing |
Klaas Hummel
Adam Christodoulou
Phil Quaife |
Ferrari F430 GT2 |
185 omg |
|
37 |
56 |
GTE P
ILMC |
BMW Motorsport |
Dirk Werner
Pedro Lamy |
BMW M3 GT |
182 omg |
|
38 |
57 |
GTE A
ILMC |
Krohn Racing |
Tracey Krohn
Nic Jonsson
Michele Rugolo |
Ferrari F430 |
170 omg |
|
39 |
58 |
GTE P
ILMC |
Luxury Racing |
Anthony Beltoise
François Jakubowski
Ralph Firman |
Ferrari 458 Italia |
189 omg
DNC |
|
40 |
23 |
LMP1
LMS |
MIK Corse |
Maximo Cortes
Ferdinando Geri
Gia como Piccini |
Zytek 09 Hybrid |
157 omg
DNC |
|
41 |
88 |
GTE A
LMS |
Team Felbermayr-Proton |
Christian Ried
Horst Felbermayer Jr |
Porsche 997 GT3 RSR |
147 omg
DNC |
|
42 |
66 |
GTE P
LMS |
JMW Motorsport |
Rob Bell
James Walker |
Ferrari 458 Italia |
143 omg
DNC |
|
43 |
43 |
LMP2
LMS |
RLR Msport |
Barry Gates
Rob Garofall
Simon Philipps |
MG Lola EX265-Judd |
140 omg
DNC |
|
44 |
89 |
GTE P
LMS |
Hankook-Team Farnbacher |
Dominik Farnbacher
Allan Simonsen |
Ferrari 458 Italia |
101 omg
DNC |
|
45 |
40 |
LMP2
LMS |
Race Performance |
Michel Frey
Ralph Meichtry |
Oreca 03 Judd-BMW |
69 omg
DNC |
|
46 |
64 |
GTE P
ILMC |
Lotus Jetalliance |
Martin Rich
Oskar Slingerland
Lucas Lichtner-Hoyer |
Lotus Evora |
26 omg
DNC |
|
47 |
65 |
GTE P
ILMC |
Lotus Jetalliance |
Jonathan Hirschi
Johnny Mowlem
James Rossitter |
Lotus Evora |
8 omg
DNC |
|
48 |
59 |
GTE P
ILMC |
Luxury Racing |
Stéphane Ortelli
Frédéric Makowiecki |
Ferrari 458 Italia |
1 omg
DNC |
|
49 |
92 |
FLM
LMS |
Neil Garner Motorsport |
John Hartshorne
Steven Keating
Phil Keen |
FLM Oreca 09 |
DNS |
|
Vejgaard
Læs mere om: Imola03/07/11 - Imola - ILM Cup |