Og Red Bull fylder stadig det meste af podiet Fernando Alonso og Ferrari vandt sæsonens første sejr på Silverstone. Sebastian Vettel måtte for tredie gang i denne sæson nøjes med 2. pladsen. Og den var han egentlig ret heldig med. Inden løbet havde Alonso sagt at det var nu eller aldrig for VM 2011 sæsonen. Og må man give ham at han gjorde noget ved det. Godt nok var det Sebastian Vettel der var bedst da starten gik, mens Mark Webber fik en halvsløj start fra pole. Og mens de første lidt trivielle omgange blev spundet af, udbyggede Vettel sådan set bare sit forspring. Red Bull raceren fungerer tilsyneladende ganske godt på fulde tanke.
Tilgengæld virker det som om, at Ferrari raceren har overtaget når tanken kun er halvfuld. Umiddelbart kunne det måske godt se ud som om Alonso og Ferrari fik ufrivllig hjælp af Red Bull teamet, der kiksede et skifte for Vettel. Det var netop ved denne lejlighed at Alonso kom i front.
Men når sandt skal siges, var Ferrari raceren bare hurtigere i sidste halvdel af løbet. På et tidspunkt kørte Alonso et helt sekund hurtigere end Hamilton og Vettel, der lå på de næste pladser.
Godt nok havde Vettel problemer med at komme forbi Hamilton på dette tidspunkt, selvom han var klart hurtigere. Men at overhale har indtil videre ikke været en af Sebastian Vettels styrker. Han kom dog forbi ved at skifte dæk tidligere end Hamilton. Men samtidig fik han også skabt sig selv et nyt problem. Hans dæk var slidte da løbet nåede sin afslutning, og han havde ikke en ærlig chance for at hente Alonso.
Men ret beset havde han nok ikke nået ham alligevel. Da de passerede målstregen var Alonso 16 sekunder foran Vettel, og Alonso havde ikke ret travlt med speederen da han trillede vinkende over målstregen.
Webber var kommet forbi Hamilton, fordi denne var blevet sat på spare-program at teamet. Englænderen havde simpelthen brugt mere brændstof end man havde forventet, så han fik at vide at han skulle spare på brændstoffet. Det gav Webber en mulighed for relativt smertefrit at passere Hamilton.
Da Vettel jo havde skiftet dæk ganske tidligt, viste Webber sig at være meget hurtigere og på de sidste omgange fik han hevet snøren ind og lå i baghjulet på Vettel. Han pressede ham nogle gange på de sidste par omgange, inden han fik at vide fra pitten at han skulle holde afstand.
Generelt var det en dag med megen aktivitet i pitten. Udover Vettels kiksede pitstop, der i den grad kostede ham, havde Mark Webber få øjeblikke forinden haft et stop der heller ikke ligefrem var af vanlig standard. Og senere var det McLaren pitten der kom i fokus, da de løslod Buttons bil før højre fordæk var skruet på. Allerede igennem pitudkørlsen slingrede dækkede og Button parkerede bilen og måtte noget skuffet gå hjem igen.
Også Sauber skaffede sig opmærksomhed i pitten, da også de løslod en bil for tidligt. Dennegang var det dog på grund af trafik at det var for tidligt, hvor Kobayashi var ved at trille sammen med en Williams racer, men i stedet bare ødelagde værktøjet i Toro Rossos pit. Det kostede ham en stop and go straf (den sædvanlige drive-through var til dette løb blev udvidet til stop and go pga. pitlanes meget kortere distance i forhold til banen).
Kobayashi var også involveret i den anden drive-through straf der blev givet, det var dog som offer, da han blev torpederet af Michael Schumacher, som så først måtte et pit for at skifte næsen og dernæst i pit for at få sin straf.
Efter top tre, kom Hamilton ind på en hård tilkæmpet 4. plads. For udover at han havde måttet afgive placeringer til Vettel og Webber, blev han også fanget af Massa i Ferrari. Og Massa kunne ligesom andre lugte muligheden for nogle ekstra point. Og han kom da også forbi på vej rundt på sidste omgang, men ikke nok forbi, efter en mindre kollision mellem de to biler snuppede Hamilton 4. pladsen alligevel. Om der kommer noget efterspil vides endnu ikke.
Rosberg blev nr. 6 uden at gøre meget væsen af sig. Perez blev nr. 7, Heidfeld hentede endnu engang point og blev nr. 8, mens Schumacher blev nr. 9. Det sidste point gik til Alguersuari.
Et rimeligt underholdende løb, med en fortjent vinder, men VM ligner stadig en ensidig forestilling. Vettel fører med 204 point - 80 point mere end Webber på 2. pladsen. På 3. pladsen kommer Alonso med sølle 112 point. Vettel skal ikke bare til at holde op med at vinde, han skal til at udgå, hvis andre skal have en reel chance i VM. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Silverstone10/07/11 - Silverstone - Formel 1 - FIA F1Britiske GP - Resultat |