CHGP   05/08/11

To års håndarbejde debuterer til CHGP I Fælledparken
CHGPDa far var lille, var en ønske bil en BMW 2002, den var smart og hurtig med sine 100 heste og blev hurtigt populær i motorsport, bla. kørt af Svend Engstrøm på de danske baner.
Nu kan du møde alle de skønne TC racerbiler fra 1965 til 1981 i fælledparken i den kommende weekend og en gul BMW 2002 ti med nummer 22, men først lidt historie om BMW’en.

BMW 02 serien var en af BMW’s store succeser efter et antal mindre succesfulde modeller. Mange af BMW’s modeller havde simpelthen ikke slået ordentligt igennem. BMW var i starten af 60’erne truet af konkurs og BMW 02 modellerne var med til at vende udviklingen i slutningen af tresserne. Man præsenterede i september 1961 på Frankfurt messen en ny prototype, som man kaldte ”den nye klasse” . Der kom i den forbindelse en række modeller, først 1500 modellen, herefter 1800, derefter 1600 modellen og til sidst 2000 modellen. Det store spring skete dog da man begyndte at producere 2002 modellerne som påvirkede BMW’s produktion i lang tid frem.

BMW 2002 var en kompakt bil med masser af kræfter. Motoren var en 2 ltr stærk sag der ydet 100hk og bragte bilen fra 0-100 på 10,9 sekunder. Bilen var sjov og adræt for sin tid og blev introduceret til en fornuftig salgsbar pris – som betød at der i produktionsperioden 1968-1975 blev solgt ikke mindre end 330.202 eksemplarer.

Bilen nåede sin topfart på 173 km/t og med masser af plads på den tyske autobahn var bilen en drøm for mange der kunne lide at køre bil. Bilen var tilmed kommet i nyeste design og med sin store flotte BMW grill og de helst specielle baglygter passede bilen designmæssigt til de flotte præstationer.

2002 TI modellen var den første rigtige volumenmodel når vi taler om biler der havde over gennemsnit af kræfter. Motoren var en 1.990ccm som ydede 120hk og nåede 0-100 km/t på 9,5sek – topfarten var 185km/t. Bilen blev solgt i 16.450 eksemplarer og blev produceret fra 1968-1971.

Gummi Kaj bygger en racer 2002 ti
Bilen blev fundet i Trelleborg, hjemtaget og totalt rippet, så intet er tilbage, interiører, sæder, beklædning, hjulophæng, - UD, faktisk er kun instrumentbrættet tilbage. Skallen males og monteres med skærm forøger til 9” fælge.

Buret monteres og en helt ny undervogn (race) fra Bilstein monteres med kræningsstabilator for og bag, nyt bagtøj med spær. Skærme, for/bagklap i glasfiber fra 02 depotet i Kågerød i Sverige. I samråd med en troldmand i Skåne, hjemtages motordele fra USA, såsom stempler, vippearme, svinghjul, skuvlpekar, knasten vender i Skåne. Bremser originale, dog med ventileret skiver fra en E-21 og tromler bag, det var tidens tand.

Motoren bygges op hos det yderst anderkendte dansk firma Top-Trim, som er specialist i afbalancering og optimering. Motoren, der nu fødes med 2 dobbelt 48 mm Weber karburatorer. Når det hele er strikket sammen, testes bilen hos Alternative Engineering AS, i Slangerup på et rullefelt (dynamometer) og justeres til optimal ydelse, dvs en effekt på den rigtige side af 200 hk.

Nu er bilen næsten færdig og til slut fortages en funktionstest (Shake-down) på bane. Gummi Kaj brugte kun 2 år og små 300.000 for at bygge denne fine BMW racer, som du nu kan følge i Fælledparken – Vi ses ;)

PressMedia
Lars Søby


Læs mere om:
  • Fælledparken
  • 07/08/11 - Fælledparken - CHGP

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk