Rallycross - DM   20/08/11

Nordjyde fighter om DM-guld i Rally Cross
Michael Rolighed fra Motorsport Nordjylland (MNJ) blev i 2009 udpeget som Team Danmark-talent inden for Rally Cross (RC). Baggrunden herfor var DM-guld 2008 i den serienære 1,6 liters-klasse samt en seriøs 2009-satsning i den tunede Super 1600-klasse med en ny- og selvbygget Citroën C2 Super 1600

- 2009 blev et godt læreår i Super 1600, oplyser Michael Rolighed. - Efterhånden fik vi fjernet de traditionelle skavanker, som uvilkårligt opstår både som fabriksbygget racer eller udviklet i et privatteam. I modsætning til racing på asfaltbaner bliver drivlinjen (gearkasse, kobling og trækaksler) i RC-bilerne belastet ekstra hårdt. På hver RC-baneomgang skiftes der flere gange mellem asfalt og det underlag: kridt/grus.

2009-sæsonen blev kronet med en sikker klassesejr i DM-semifinalen på I DM-semifinalen på RC-stadionet hos MNJ.


Med kontrolleret firehjulsdrift i den hidsige forhjulstrækker kommer Michael Rolighed hurtigt gennem svingene
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Rolighed Motorsport er et fælles familie-projekt, idet begge forældre: Bjarne og Hanne har været aktive motorsports-udøvere. Sammen med broderen: Thomas samt kæresten: Christina er de grundstammen i supportteamet både før, under og efter løbene. Desuden har vennerne: Kristian Skov, Palle Huus, Dennis Rasmussen og Lars Krogh anvendt mange timer sammen med Michael Rolighed i opbygningen af den nye RC-racer, som blev skruet sammen helt fra bunden i teamets værksted.


Michael Rolighed har 2 gange stået øverst på sejrspodiet i 2011-sæsonen
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Nordjyden fortsætter: - 2010 blev et lidt uventet pause-år for Rolighed Motorsport, idet jeg ikke umiddelbart havde mulighed for at køre sæsonen på et seriøst niveau. Derimod er jeg i al beskeden vendt tilbage i 2011 med fornuftige resultater, selv om motoren ikke blev klar til DM-premieren på hjemmebane i år. Citroën C2’eren har 226 HK under motorhjelmen, som på RC-motorbanen flytter rundt på 1010 kilogram (incl. kører).

Som privatteam er det vigtigt at kende sin konkurrencebil helt til bunds samt til allermindste skrue. Denne viden og grunderfaringerne er alfa og omega, når først gassen brænder og udfordringerne viser sig under arrangementerne i både ind- og udland.


Michael Rolighed var pænt flyvende i sin EM-debut på RC-mekkaet i Höljes
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Jeg fik min EM-debut på Europas RC-mekka: Höljes i Sverige, oplyser Michael Rolighed. - Med 36 RC-teams fra 11 forskellige nationer var jeg kommet på en svær opgave. Tidtagningen gik virkelig godt, idet jeg var 6. hurtigste, men i kvalifikationsheatene fik jeg problemer med opsætningen af undervognen.

Michael Rolighed fightede med opgaven, og blev hurtigere og hurtigere på Höljes-rundbanen, men sluttede lige uden for finalerne.


Med resultater helt i front satser Michael Rolighed på en hektisk DM-slutspurt
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Der var rigtig mange danske supporters på lægterne blandt de 23.700 tilskuere, konstaterer Michael Rolighed. - Jeg lærte virkelig en masse i Sverige, og dette gav bonus i det efterfølgende DM-stævne på Ørnedalsbanen ved Sæby. Her scorede jeg min anden klassesejr i 2011-sæsonen, og med fradrag af det dårligste resultat ligger jeg nu på en delt førsteplads i DM sammrn med min klubkammerat: Ulrik Linnemann, som på nuværende tidspunkt ligger nr. 2 i EM.

Der resterer tre arrangementer i DM-serien 2011, hvor den første opgave foregår på hjemmebane hos MNJ i den kommende løbsweekend: 20.-21. august.

- Vi ligger meget tæt i front, afslutter Michael Rolighed. - Elastikkerne skal derfor holdes stramme, men jeg er klar til at fighte helt frem målstregen i heatene. En ekstra gulerod er semifinalen i den TV-transmitterede: Danish Rally Cross Championship (DRCC), hvor de to hurtigste fra hver RC-klasse kæmper om matchpoint i den afsluttende Superfinale.

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Michael Rolighed

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto