Det er ikke nogen hemmelighed at sæsonen indtil nu bestemt ikke har været nogen succes for Jakob Borum og ProRacing. Flere weekender har været mere præget af hårdt arbejde i pitten, end hurtig kørsel på banen. Trækaksler, gearkasser og koblinger er blevet skiftet i et væk, så det var med spænding teamet tog til Jyllandsringen. Ville bilen holde med ny kobling og en lettere slidt standard gearkasse med spær? Svaret blev et rungende ja. Eneste problem var at synkromessen til 2. gear drillede, men ikke mere end at det gik godt.
Fredagens træning blev først og fremmest brugt til en funktionstest af bilen, og der var hverken mislyde eller andre ting der gav anledning til bekymring. Selvom Borum kun kørte 4 omgange, så havnede han midt i feltet på en 15. plads, så optimismen var stor.
I tidtagningen lørdag formiddag viste Borum, at en næsten helt tør bane også kan give gode resultater. 8. hurtigste tid blandt 32 biler, og med både Corvetter, Porscher, Aquila og Stealth bag sig. Absolut tilfredsstillende. Da Dennis Holbæk blev udelukket fra tidtagningen for at støje for meget skulle Jakob Borum starte 7’er i heat 1.
Jakob Borum kørte stærkere end mange af de store bilet i tidtagningen lørdag formiddag (Foto: Keld Dohm)
Før heat 1 sagde Jakob Borum: ”Det bliver svært at holde 7. pladsen, men så længe jeg holder mig i top 10, så er jeg tilfreds” Borum fik ikke ret. Banen var fugtig, men der blev kørt på slicks. Den kombination gjorde det muligt for Borum at følge med de ”store” biler, og heatet endte med en 6. plads, igen absolut tilfredsstillende.
Endnu en positiv ting var at bilen fungerede godt. ”Rent bortset fra at jeg ikke kan geare ned fra 3. til 2. gear, så kører bilen rigtig godt” konstaterede Borum efter heatet.
Honda Integra’en er med helt fremme i feltet i heat 1 (Foto: Keld Dohm)
I stedet for at skrue i bilen lørdag aften kunne hele teamet tage hjem og nyde en aften med familierne, og man kunne se frem til søndagens startposition som 6.er i heat 2.
Heat 2 skulle vise sig at blive weekendens højdepunkt for Jakob Borum. Op til heatet havde ikke bare Borum’s mekanikkere travlt, men hele feltet havde travlt, skulle det være slicks eller regnvejrsdæk? De fleste valgte i lighed med Borum regnvejrsdæk, hvilket viste sig som det rigtige valg. Udover at Borum er god i regnvejr, så er han også en ganske god starter, hvilket han beviste da lysene slukkedes. Allerede på publikumslangsiden var Jakob Borum oppe på 3. pladsen, og inden første omgang var ovre lå Jakob på 2. pladsen. Denne placering blev holdt de første 4 omgange, hvorefter Michael Carlsen blev lukket forbi uden de store sværdslag. Et par omgange senere kom også Dennis Holbæk forbi. 4. pladsen blev holdt i 5-6 omgange, og da Christer Gislerud kom og lagde pres på i sin Stealth racer, var der ikke nogen grund til at tage den meget ulige kamp op. En 5. plads i et meget stærkt felt af 29 biler er mere end tilfredsstillende, specielt når man kører i en 12 år gammel Honda, der har startet sit liv som helt standard gadebil i Luxenborg.
Jakob Borum holdt 2. pladsen de første 4 omgange, men presset fra Michael Carlsen blev for stort (Foto: Keld Dohm)
Alt i alt en successfuld weekend for teamet, hvor fokus var på at køre stærkt på banen, og hygge med god mad i pitten, i stedet for på at skrue.
”Hvis vi kan blive ved på denne måde resten af sæsonen (og finde budget til dette), så vil vi nå et absolut tilfredsstillende resultat, som to’er i klasse 2.” slutter Borum.
Honda ProRacing, www.proracing.dk Keld O. Dohm Læs mere om: Jakob BorumJyllandsringen28/08/11 - Jyllandsringen - Special Saloon - DM |