Efter en meget lang sommerpause var det sidste weekend blevet tid til årets største begivenhed på asfaltbanerne; nemlig Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen. Det er løbet man altid ser frem til at køre og mest af alle løb ønsker at vinde, fordi der altid er mange tilskuere og sponsorer til stede. Sådan var det også i år, og på baggrund af en gennemblødt sommer var optakten fredag eftermiddag med blå himmel og solskin med til at sætte humøret i topgear. Sidst på eftermiddagen skulle der køres træning for Yokohama Cup’en, og Andeers Christensens bil var gjort klar efter alle kunstens regler. På banen gik det også ganske fornuftigt. En lille gruppe på fem biler inklusiv den karakteristiske lyseblå og sølvfarvede Peugeot 307 skilte sig lidt ud fra resten af feltet ved at køre nogle få tiendedele hurtigere. Med 0,8 sekund mellem førstepladsen og Anders på femtepladsen var banen kridtet op til tidtagningen sidst på dagen.
Endnu en gang blev alt kontrolleret og justeret i mindste detalje, så det ikke skulle blive tilfældigheder, som kom til at afgøre startrækkefølgen. Bilen kørte også perfekt, men i et felt med ens biler bliver konkurrencen benhård, når udgangspunktet er det samme. En forbedring af omgangstiden med 0,8 sekund ændrede ikke noget, fordi de andre fire også forbedrede sig tilsvarende. En startplads som på tredie række var ikke ønskepositionen, men heller ikke nogen katastrofe.
Anders på vej gennem sving 1 i første løb (Foto: Gripping Media)
Det blev lørdag og efter mange timers venten kunne feltet omsider gøre klar til start midt på eftermiddagen. Anders var klar til at udnytte situationen, hvis der skulle opstå lidt tumult ved starten, men den chance kom ikke. Derimod begyndte Dennis Johansen med sin helt friske motor at presse på for at komme forbi, og efter et par omgange lykkedes det. Søren Marquard smuttede også forbi, og allerede på næste omgang meldte Torben Jørgensen sig. Han holdt kun pladsen et par omgange og derefter blev jagten sat ind på Marquard. Det lykkedes efter tre omgange og dermed var Dennis indenfor rækkevidde. Han fik lov til at beholde sin plads, da den nuværende sjetteplads ville give Anders pole position til andet heat.
Med en frisk vind og solskin så søndagen ganske tilforladelig ud fra morgenstunden, men det holdt desværre ikke. Også andet heat måtte køres til vinduesviskernes fejende akkompagnement. Starten gik ikke helt perfekt, og det kostede hurtigt to pladser. Derpå faldt der ro over feltet i nogle omgange, hvor Steffen Larsen og Michael Markussen kørte deres eget løb, og Anders blot vedligeholdt tredjepladsen. Roen blev forstyrret af Lasse Rolighed, som havde været ned og vende midt i feltet, men nu ville være med på podiet. Han trak et par kørere mere med sig, og det udviklede sig desværre til udveksling af både klistermærker og buler. Anders blev den store taber i slagsmålet og måtte nøjes med sjettepladsen og en skrammet bil.
Skarpt forfulgt (Foto: Gripping Media)
Nu skal sårene slikkes og bilen gøres klar til næste løb om små to uger på Ring Djursland. Det er en bane, der altid er spændende at køre uanset vejrforholdene, og teamet ser frem til at få muligheden for lidt revanche ovenpå et lidt skuffende Grand Prix. Set i bakspejlet var det positivt, at feltet var årets største med elleve biler i klassen, og det kan man jo kun håbe vil fortsætte resten af året.
Gripping Media ApS Læs mere om: Anders ChristensenJyllandsringen28/08/11 - Jyllandsringen - Yokohama 2000 - DM |