Special Saloon   15/09/11

En Porsche – den kører og kører og kører
Sidste weekend var Hansen Racing draget fra de flade, midtsjællandske agre til det bakkede Djursland for at deltage i Ring Djurslands Sensommerløb. Det er en bane, som trods sin lidenhed i udstrækning, rummer alle de elementer, der skaber en rigtig og udfordrende racerbane.

Der var en smule usikkerhed omkring bilen, som ikke havde opført sig helt som planlagt tidligere på sommeren. Først havde den nægtet at samarbejde på Hockenheim, fordi den i sit tidligere liv var blevet overdrejet, og efter en behørig renovering skulle den så have stået sin prøve på sommerferietogtet til Most i Tjekkiet.

Det løb lidt ud i sandet, da den varmeveksler, som sidder under indsugningsmanifolden, blev utæt og lod kølevandet fordampe. Problemet med netop den varmeveksler er, at man skal have motoren ud, for at skifte den. Nødløsningen med kølertætningsmiddel kunne måske have virket, hvis ikke en slange var sprunget af under formationsomgangen til søndagens løb, så der måtte køres en halv omgang uden tilstrækkeligt med vand på køleren. Ville det nu hævne sig senere?


Som de fleste konkurrenter så Jørgen Hansen
(Foto: Gripping Media)

Inden løbet var varmeveksleren blevet skiftet og alt så fint ud under træning og tidtagning. Motoren spandt som en veltilfreds kat, og konkurrenterne måtte nøjes med at beundre Porschens smukke linier bagfra. Undtagelserne var naturligvis den hurtigttørrende – rettelse hurtigtkørende - malermester Claus Christensen, som var urørlig, og så Dennis Holbæk, der i tidtagningen var tre tusindedele hurtigere og dermed fik andenpladsen.

Den vigtige joker på Ring Djursland er dækvalget, når det har været regnvejr. Mange baner har en belægning, hvor bitumenlaget går helt op til det øverste på de små sten i asfaltblandingen, men på banen ved Pederstrup stikker stenene op over bitumenlaget. Det betyder, at der kan ligge ganske store mængder vand på banen til trods for at den ser tør ud. Man kan til gengæld let se, at banen er våd, når der står en sky af vand efter bilerne, og det gjorde der søndag morgen efter nattens kraftige regnskyl. De to Aquila’er valgte regnvejrsdæk, Hansen intermediate og stort set resten af feltet slicks.

Da starten gik til første heat lørdag morgen, var det også Dennis, som med magt forsøgte at holde døren lukket for Hansen, men det gav buler. Inden der var kommet klarhed over situationen, var feltet kørt forbi, og mens Jørgen Hansen fik liv i Porschen og startede en forfølgelsesjagt op, måtte Dennis Holbæk blive holdende med en bil, der ikke ville starte. Nu fik Porschen lov til at vise, hvad den kunne. Fra en attendeplads blev der givet gas, og da det ternede flag blev svinget, var fjerdepladsen sikret. Dækvalget havde været perfekt til den optørrende bane.

Omkring middagstid var det tid til dagens anden styrkeprøve. Jørgen skulle starte ved siden af Claus Christensen, men han kørte bare sin vej. Bagfra var Johannes Graversen skudt frem og gjorde krav på andenpladsen, og det udviklede sig til en langvarig kamp, der først blev afsluttet på sekstende omgang. Der var gult flag ved depotsvinget, hvilket ikke giver nogen problemer, men når man på næste omgang er midt i en indædt jagt og lægger an til overhaling af en forankørende, og den bil skjuler flagposten? Det koster en tur gennem pitten. Derfra skulle tredjepladsen bare køres hjem i ro og mag.


I ensom majestæt
(Foto: Gripping Media)

Finalen på en god racerweekend var tredje heat for Special Saloon Car. Med Claus Christensen på den vante plads var overraskelsen Hans-Henrik Pedersen, der i en muskelsvulmende Corvette havde snuppet pladsen ved siden af. Det blev desværre en kort fornøjelse, da han undervurderede Corvettens accellerationsevne og derfor løb tør for asfalt noget hurtigere end forventet. Da røgskyerne var blæst væk og rydningstjenesten havde flyttet adskillige kubikmeter grus for at få bilen fri, var feltet blevet lagt på en pæn lang række med Jørgen på andenpladsen. Da banen blev givet fri, forsøgte Jørgen at holde fast i Claus Christensen ved at være hurtig på gassen, men det hjalp ikke. ”Den bil er så hurtig, at mine mekanikere er begyndt at spare sammen til et par hundrede ekstra heste til mig”, grinede Jørgen efter løbet, der sluttede på tredjepladsen.

Forholdet til Porschen har stille og roligt udviklet sig i en god retning. Jørgen har nu fået den erfaring og indsigt i bilen og dens opførsel, at ændringer i opsætningen også går i den forventede retning for bilens opførsel. Det tegner derfor allerede godt for næste sæson, når bil og fører inden sæsonafslutningen har fundet hinanden.

På nuværende tidspunkt, hvor der resterer et enkelt løb på Padborg Park, er Jørgen Hansen i spidsen for klassens mesterskab med 29 point ned til Johannes Graversen. Det kunne godt være oplægget til et godt race på en bane, hvor begge biler ville få mulighed for at strække helt ud på Danmarks længste langside. Det vil tiden vise, men det er under alle omstændigheder en god undskyldning for at tage til DM-finale på Padborg Park den 8-9. oktober.

Gripping Media ApS


Læs mere om:
  • Jørgen 'Gamle' Hansen
  • Ring Djursland
  • 11/09/11 - Ring Djursland - Special Saloon - DM

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport