FIA Formel 2   02/11/11

Mikkel Mac slutter sæsonen med dobbelt pointhøst
Da Mikkel Mac søndag eftermiddag den 29. oktober lod sig glide ned bag rattet i sin Formula 2 racer var det for 18. gang i 2011 han stillede til start. Otte forskellige baner rundt omkring i Europa har lagt asfalt til anstrengelserne, næsten alle sammen baner, som også indgår i Formel 1 kalenderen. Sæsonafslutningen blev kørt på Circuit de Catalunya ved Barcelona og det var Mikkel Macs første optræden på den bane.

Forud for hvert af de 18 løb er der et par træningssessioner samt en tidtagning. Samlet set er der altså en ganske anseelig mængde køretid til rådighed i de meget potente Formula 2 biler, som er udstyret med en turboladet motor fremstillet af Audi. Som noget unikt blandt formel-biler har føreren mulighed for at justere front-vingen under kørslen. Dermed kan der eksperimenteres med setup uden at skulle bruge kostbar tid på et pitstop.

Catalunya-banen hører til blandt de 'langsomme' baner med en gennemsnitshastighed på lidt over 175 km/t på de hurtigste omgange. Der er flere svingkombinationer, hvor bilerne er forholdsvist langt nede i fart og som kræver fuld udnyttelse af bilens downforce.

Fredagens officielle træning foregik i regnvejr, og her var Mikkel Mac blandt banens bedste med en placering i top-5. Men til lørdagens kvalifikation var banen tørret op og det blev til en 9. plads i tidtagningen. Da starten gik til løbet fik Mikkel lavet lidt for meget hjulspin med det resultat, at køreren på 10. pladsen kunne gå forbi. Selve løbet var derefter ret begivenhedsløst og Mikkel kom ind som nummer 10. Dermed var der scoret endnu et point til kontoen, hvor han inden weekenden lå på en delt 11. plads.

Til søndagens tidtagning må der boostes tre gange og for at kunne sætte en god tid er man nødt til at benytte disse boosts på samme omgang. Her var Mikkel uheldig, for på hans hurtige omgang valgte et par af de andre kørere at forlade pitten lige foran Mikkel. Dermed måtte han spilde kostbare tiendedele på at overhale dem, hvilket lige bestemt kom til at koste flere placeringer på startgridden. Da resultatet af tidtagningen forelå var ikke mindre end 4 kørere placeret inden for lige godt 2 tiendedele, og havde Mikkel ikke tabt de kostbare tiendedele på sin hurtige omgang havde han være placeret på 5. pladsen i stedet for den lidt mere beskedne 8. plads, som han endte på.

Straks efter starten på sæsonens sidste løb opstod der tumult lige foran Mikkels bil og han måtte gå af gassen for at undgå havari. Dermed smuttede to af konkurrenterne forbi, og Mikkel måtte sætte forfølgelsen ind. Nogle omgange senere overhalede han den første ved en ren forbikørsel på ydersiden for enden af langsiden, og efter endnu nogle omgange havde han kontakt med en række af kørere, som kæmpede om placeringerne fra 4 til 7. Men Barcelona banen er med sine mange snævre svingkombinationer vanskelig at overhale på, og der var ikke muligt for Mikkel at avancere yderligere. Dermed sluttede han sæsonen med endnu et par point, som konsoliderede ham på den samlede 11. plads i mesterskabet.

De danske kørere, som i 2011 har konkurreret på internationalt niveau i formel-racere kan tælles på én hånd. Formula 2 bilerne er de hurtigste blandt de klasser, som har haft dansk deltagelse, og Mikkel Mac har sæsonen igennem vist, at han trods sin unge alder har været i stand til at yde en stabil og hurtig indsats. Selvom han ikke formåede at blande sig helt i toppen, så klarede han sig godt i det svære midterfelt, og han var også et par gange oppe at banke på i den helt skarpe ende af feltet. Med til historien hører også, at ikke blot er Mikkel Mac feltets yngste kører, han var også den af rookierne, som klarede sig bedst.

"Det har været en utrolig lærerig sæson", siger Mikkel, "en stor tak til de personer, firmaer og organisationer, som har gjort det muligt at deltage". 'Uddannelsen' til racerkører i en international formel-klasse er det som nævnt kun få beskåret at få, men Mikkel Mac føler sig med sæsonens deltagelse i Formula 2 fuldt rustet til at tage enhver udfordring op, som næste sæson kan byde på.

Peder Madsen
Mikkelmac.com


Læs mere om:
  • Mikkel Mac
  • Circuit de Catalunya
  • 30/10/11 - Circuit de Catalunya - FIA Formel 2

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk