Som det ofte har været tilfældet i år, savnede Tom Kristensen og Allan McNish det nødvendige held i det sidste ILMC-løb i Zhuhai, efter duoen havde sat tempoet i begyndelsen af løbet. For tredje gang i denne sæson måtte danskeren og skotten udgå på grund af en kollision, som de ikke selv var skyld i.
Audi-kørerne i nummer "2" havde været hurtigst for Audi gennem hele weekenden og derudover kørte Tom K en formidabel kvalifikation lørdag, som blot var tusindedele fra pole position. Søndagens løb begyndte ligeså lovende, som det tegnede til for de to tidligere Le Mans-vindere. Allerede på første omgang overhalede Allan McNish en af de to Peugeoter og suppede position to. På omgang 18 overhalede den "gule" Audi Peugeoten med Sébastien Bourdais, som havde ført løbet indtil da. Tingene gik med andre ord som planlagt.
(Foto: TomK)
Men Audi-teamet nåede ikke at glæde sig over føringen i ret lang tid: Allan McNish kom tidligt en omgang bagefter, da han under det første tankstop måtte have skiftet R18 TDI'erens bagkarrosseri, som følge af kontakt med en GT-bil, som han ikke selv var skyld i. Mere alvorlige konsekvenser kom af en fejl fra en rival i LMP1-klassen. Køreren lavede en bremsefejl i sving 1 og gled ind i bagenden på Audien foran. Dét kostede alvorlige skader på bagpartiet, men resulterede også i en kortslutning, der forårsagede uoprettelig skade på Audi R18 TDI'erens elektronik og batteri. Efter adskillige ikke-planlagte pitstop valgte Audi Sport Team Joest, at tage bilen ud af løbet efter tre timer og 46 minutter.
"En frustrerende ende for vores "gule" bil. Indtil i dag har det været en perfekt weekend. Tests i regn og tørvejr, kvalifikationen - alt gik efter planen eller endda bedre. Fra starten var Allan og Timo utroligt hurtige. Men da Allan blev ramt af Rebellion-bilen, forårsagede kollisionen åbenbart en kortslutning. Vi var nødt til at skifte batteriet adskillige gange, men det løste ikke problemet. Det var en skam, for vi har uden tvivl hurtige nok til at kunne vinde løbet - og det var helt klart vores mål. Dét har været et karakteropbyggende år, " sagde Tom K efter løbet.
Marcel Fässler og Timo Bernhard i den anden Audi sikrede sig tredjepladsen i løbet efter de to Peugeoter.
Fra 2012 bliver ILMC-serien erstattet af et nyt FIA-verdensmesterskab kaldet World Endurance Championship (WEC).
Resultatet efter 249 omgange:
|
Pl. |
Kørere |
Mærke |
Tid |
|
1 |
Bourdais/Davidson |
Peugeot |
6t 01m 24.879s |
2 |
Montagny/Sarrazin |
Peugeot |
+ 38.651s |
3 |
Bernhard/Fässler |
Audi R18 TDI |
- 1 omg. |
|
4 |
Jani/Prost |
Lola-Toyota |
- 7 omg. |
5 |
Nicolet/Premat/Pla |
Oak-Pescarolo-Judd |
- 9 omg. |
6 |
Meyrick/Mücke/Primat |
Lola-Aston Martin |
- 10 omg. |
|
7 |
Lahaye/Moreau/Ragues |
Oak-Pescarolo-Judd |
- 11 omg. |
8 |
Mailleux/Ordonez/Vernay |
Oreca-Nissan |
- 21 omg. |
9 |
Farfus/Müller |
BMW |
- 28 omg. |
|
10 |
Priaulx/Alzen |
BMW |
- 29 omg. |
|
TomKristensen.com Henrik Würgler
Læs mere om: Tom KristensenZhuhai13/11/11 - Zhuhai - ILM Cup |