Endurance   14/12/11

Jet Black Racing ser tilbage på sit første år!
Når året er ved at slutte kigger vi alle tilbage på hvad det forgangne år har bragt, og for Jet Black Racing har det været et begivenhedsrigt år. Teamet startede i udgangen af november 2010 med en ambition om at køre med i nogle af de mest attraktive langdistanceløb i Europa og Mellemøsten. Allerede få dage efter teamet blev startet op fik vi leveret vores første Renault Clio fra England, og efter små 8 dages forberedelse blev bilen sendt til Holland hvorfra den skulle sejles til Dubai for at deltage i teamets første langdistanceløb.

Det blev med en kørerbesætning bestående af Anders Majgaard, Ronnie Bremer, Brian Børger og Dan Träger, som trods problemer med bilen og et enkelt uheld i et af banen mange sving fuldførte det førsteløb.

I april og maj måned deltog teamet i tre VLN løb på Nürburgring for at kvalificere kørerne til at kunne deltage i ”Verdens største langdistanceløb” på netop denne udfordrende bane, som er 25,6 kilometer lang og har mere end 140 sving. Til disse løb var kørerne Anders Majgaard, Dan Träger og Niels Borum.


(Foto: Jet Black Racing)

I begyndelsen af Maj måned havde Danmarks Radio hyret Jet Black Racing til at deltage i Danish Endurance Race åbningsløb på Padborg Park, for at sammen med Morten Remar, Ronnie Bremer og Anders Majgaard skulle de lave et program ”Wroom” til DR2 der skulle vises i forbindelse med Le Mans. Løbet startede fantastisk for teamet, men tekniske/elektriske problemer samt at der i løbets sidste del knækkede en drivaksel kostede en ellers god placering og resulterede i at bilen udgik af løbet.

I slutningen af maj rejste teamet til Budapest for at deltage i 12 timers løbet på Hungaroring og med et stærkt kørerline-up med Anders Majgaard, Dan Träger og Jackie Bøllingtoft satsede teamet på sin første top placering, og i de første mange timer gik det over al forventning med de suverænt hurtigste omgangstider i vores klasse, og rent faktisk med en generel 4 plads i løbets indledende timer. ”Det gik bare stærk med at komme frem i feltet, og ja, jeg oplevede da at fordi man kører Clio er det ikke ensbetydende med at man ikke kan køre fra både Audi R8 og BMW M3”, grinede Anders Majgaard efter sit første stint på banen, hvor han i 2009 stod øverst på podiet efter 12 timersløbet.

Jet Black Racing havde lavet en aftale med løbets arrangør, der gjorde at alle deltagende teams havde en Jet Black Racing streamer på bilen under hele løbet, dette skabte stor opmærksomhed på teamet, på alle måder.


(Foto: Jet Black Racing)

Frk. Fortuna var ikke med teamet da et hjulophæng knækkede og det kostede ca. 40 minutter inden bilen var bugseret i pit, repareret og tilbage på banen, og teamet genoptog sine suveræne hurtige tider og sluttede løbet på 2. pladsen lige efter det andet danske team Sally Racing. Efter dette løb udtalte teamets ejer Dan Fastuca; ”Hvorfor er det altid sådan at vi kører hurtigst og så rammer uheldene os så vi kun bliver nummer to? Det er næste ikke til at bære, når man ser hvor hårdt hele teamet arbejder for at det skal lykkedes”.


(Foto: Jet Black Racing)

I slutningen af juni skulle teamet stå sin store prøve, og stillede til start til 24H ADAC på Nürburgring, verdens største og hårdeste 24 timers løb på banen som alle har stor respekt for. Den store prøve var ikke kun selve løbet med 225 biler til start, men også at selveste Johnny O’Connell skulle supplere kørerlineuppet med Anders Majgaard, Dan Träger og Niels Borum. ”Jeg er virkelig stolt over at skulle dele bil med så prominent et navn som Johnny O’Connell. Jeg ved hvor stort et navn han er indenfor racing, og han har været et af mine store idoler i mange år og nu får jeg lov til at dele dette med ham. Hvor stort kan det blive?”, sagde Anders Majgaard op til løbet. ”Jeg er utrolig stolt over at kunne tiltrække J.O. her til teamet under dette store løb i Europa”, sagde Dan Fastuca og fortsatte; ”Jeg har været personlig ven med Johnny i mange år, og da jeg fortalte ham om mit projekt med Jet Black Racing sagde han at hvis jeg nogensinde havde brug for ham skulle jeg bare sige til. Og det har jeg gjort nu, og jeg er bare så glad for at jeg kan vise ham hvad vi har opnået indtil nu”.

Udover at teamet havde Johnny O’Connell med, var teamet også blevet suppleret med nye medlemmer, da Pfadt Engineering fra Salt Lake City i USA var blevet tilknyttet som race engineers. Aaron Pfadt som er stifter af virksomheden er også aktiv med udvikling af bl.a. ny undervogn, men også den taktiske afvikler af løbene for teamet.


(Foto: Jet Black Racing)

Teamet startede som nummer 21 i sin klasse og sluttede som nummer 13, efter en del problemer med benzinpumpen og en tur i autoværnet, men alt i alt en god weekend i det tyske hvor teamet igen lærte mange ting, som kan bruges i fremtiden.

Da vi nåede hen hvor september skulle til at blive oktober lå der to store løb som teamet havde sat i sin kalender; Barcelona 24H, og Britcar 24H på Silverstone ugen efter. Dette var en rekord uden lige der skulle nagles fast; to 24 timers løb indenfor en uge stilledestore krav til både materiel og mandskabet. Kørerline-up til Barcelona bestod af hele fem kørere; Dan Träger, Anders Majgaard, Ronnie Bremer, Jackie Bøllingtoft, og Jacques Møller. Løbet i Barcelona blev kørt i relative høje temperaturer. Bilen fungerede rigtig godt under løbet, men igen var teamet uheldige og blev påkørt af den samme konkurrent i samme sving, dog med tre forskellige chauffører i konkurrentens bil. Dette resulterede i relative store skader på teamets Clio som igennem 16 timer brugte gaffertape for at kunne lukke døren i venstre side efter hvert kørerskifte. På trods af uheld og et defekt hjulophæng kom teamet på en fjerdeplads, og var en anelse skuffet efter løbet fordi alle virkelig følte at nu var den der.


(Foto: Jet Black Racing)

Allerede søndag aften kørte teamets truck fra Spanien til England, men samtidig var man på grund af skaderne også nødsaget til at sende en bil fra Danmark til England med et nyt chassis så bilen kunne genopbygges når teamet ankom til England. Teamet ankom til England onsdag formiddag og opbygningen af bilen skred hurtigt frem, og allerede torsdag testede og trænede teamet på den legendariske bane. Løbet i England bød igen på hurtige tider, og suveræn kørsel af de fire kørere; Anders Majgaard, Ronnie Bremer, Dan Träger samt Jackie Bøllingtoft. Men igen blev man ramt af uheld og gearkassen gik i stykker lige over midnat, men Jet Black Racing har et motto der hedder; ”Never give up – We can do it, because we want it”. Så mekanikere og andre teammedlemmer gik til stålet, og fik skiftet gearkassen på 1 time og syv minutter, og var tilbage på banen. Placeringen var endnu engang ikke til et podium, men efter omstændighederne var det et godt løb. Endnu en kapacitet fra den danske racerverden blev knyttet til teamet i forbindelse med løbet i England, nemlig Peter Jæger a.k.a. ”Hunter” er nu blevet manager, og styrer ikke alene slagets gang i pit garagen i forbindelse med løbene, men også på teamets værksted i Bagsværd.


(Foto: Jet Black Racing)

”Jeg blev indkaldt til Silverstone for at hjælpe teamet med at forbedre processorne op til og under race" sagde Hunter efter løbet og fortsatte " holdet jeg så i England er fantastisk og jeg er sikker på at med de ting der er lært i teamets først år, giver fuldt udslag i sæson 2 som snart starter"

I skrivende stund er 2012 sæsonen ved at blive forberedt og vi kan allerede nu sige at det kommende år bliver endnu bedre end det første, med mange spændende tiltag og løb.

Hold øjne og øre åbne! Der kommer meget mere fra os i fremtiden. Race - n – Roll

Jet Black Racing
Race-N-Roll


Læs mere om:
  • Anders Majgaard
  • Brian Børger
  • Dan Träger
  • Jackie Bøllingtoft
  • Johnny O'Connell
  • Niels Borum
  • Ronnie Bremer
  • Jet Black Racing

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport