WRC   14/01/12

Ford klar til Monte Carlo Rallyet
World Rally ChampionshipNu byder WRC serien Monte Carlo Rallyet velkommen tilbage og med fem dages konkurrence, der dækker mere end 433 km som er det længste antal prøve kilometer siden Safari Rallyet tilbage i 2002.
Ford præsenterede deres Fiesta WRC i dens nye farver til 2012 Sæsonen i denne uge og har næsten alle bilerne på plads til 2012 sæsonen.

Der vil udover Ford World Rally Team også være hele syv privatejede Fiesta RS WRC biler. Ott Tänak / Kuldar Sikk og Evgeny Novikov / Denis Giraudet udpeges af M-Sport Ford World Rally Team, som også har 1994 Monte Carlo vinder François Delecour / Dominique Savignoni med. Martin Prokop / Jan Tomanek er optaget af den tjekkiske Ford Dealer Team, mens de privat tilmeldte er Matthew Wilson / Scott Martin, Henning Solberg / Ilka Minor og Julien Maurin / Olivier Ural.

Inden starten på Monte Carlo Rallyet vil Ford World Rally Team gennemføre en tre-dages test i Ardèche-regionen i det sydlige Frankrig i dag. Jari Matti Latvala starterede med 630 km i onsdags og torsdags, mens Petter Solberg testede fredag .


(Foto: Ford World Rally Team)

Fords første køre Jari Matti Latvala siger følgende.
"Jeg føler jeg er mere konkurrencedygtige på asfalt end nogensinde," sagde han. "Alle brikkerne er der for et succesfuldt år - et stærkt team, en konkurrencedygtig bil og to gode kører. Vi er nødt til at sætte dem sammen for hele sæsonen, og hvis vi gør det, så kan vi kæmpe for konstruktørenes og kørernes WM titler. Jeg har kørt en Ford i flere år, men i denne sæson mener jeg, at vi har de bedste chancer for at vinde.

"Holdet startede 2010 og 2011 med en sejr. Det bliver svært at vinde mod asfalt eksperter, men en top tre placering ville være en god start på sæsonen forud for de rallyer, der passer mig bedre. Vejene er hurtige og følger siden af bjergene eller floderne i dalene. Asfalten er gammel på steder, så det er ujævn, og greb niveauet ændre sig hele tiden.

"Dette er et klassisk rally. Det er udfordrende og stressende lige fra start til mål. Du er nødt til at tænke om vejret og dæk valg. Når vi er i service parken ved havoverfladen i Monte-Carlo, må vi forudsige, hvordan vejret vil være i bjergene på 1200m højde og foretage et valg i overensstemmelse hermed. Et forkert dæk valg kan koste flere sekunder per kilometer, så den kan vinde eller tabe duellen, "tilføjede finnen.

Petter Solberg er tilbage som fabrikskøre igen, men har op til løbet, kun kørt en 2 dags test i hans nye bil. Han mener ikke at det er noget problem, som han siger.


Petter Solberg
(Foto: Ford World Rally Team)

"Min første test blev under vanskelige forhold, og jeg fik hurtigt en god følelse," sagde han. "Jeg konkurrerede der sidste år, da det ikke var en WRC-runde, så jeg kender alle prøverne, undtagen to nye.

"Jeg nyder rallyet, selv om betingelserne kan være hårde. Der er ingen reelle problemer, hvis det er tørt, men hvis det er vådt, vi kan forvente, sort is og sne. Håndtering af dæk valg under sådanne omstændigheder kræver et godt hold set-up, med en stærk strategi og adgang til de mest up-to-date oplysninger om vejret.

"At komme tilbage til Ford er en spændende mulighed for at køre for at fabriksteam igen, jeg kørte mit eget hold i de sidste tre sæsoner. Jeg er ikke her bare som fyld. Jari-Matti og jeg ønsker at kæmpe for titler, og jeg tror, vi kan, "tilføjede Solberg, med hvem co-driver Patterson vil køre sit 100 WRC rally.

Monte Carlo Rallyet 2011 starter på onsdag den 18 januar.

Per Flemming Rasmussen
Rasmotorsport.com


Læs mere om:
  • Monte Carlo
  • 22/01/12 - Monte Carlo - WRC

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto