Formel 1   11/03/12

De Grimme Ællinger
Optakt til Formel 1 2012
Tiden er kommet, Formel 1 2012 står for døren. Og uanset hvor spændende den bliver, er en ting ganske sikkert. Det bliver den grimmeste sæson nogen sinde. Stort set alle bilerne har præsenteret sig med knækkede næser. Kønt er det ikke, men i Formel 1 betyder udseendet trods alt intet.

Der er kommet nye regler til denne sæson; blandt andet en regel om maks højde på bilen henne over frontvingen - derfor de knækkede næser, denne æstetiske fornærmelse mod sportens historie.

Andre regler har ændret på bilernes brug af udstødningsgas til at skabe downforce. Det er ikke længere tilladt og det har, muligvis, åbnet op for at kampen kan blive mere åben end sidste år, muligvis.

Der er dog en ganske reel fare for, at når alt kommer til alt, så vil det være Red Bull der stormer afsted og hiver sejr på sejr i land og at verdensmesteren i 2012 vil hedde det samme som i både ’10 og ’11. Det er selvfølgelig også en mulighed, selvom kampen skulle blive mere åben.


De knækkede næser giver lidt Lego-look til bilerne
(Foto: Ferrari-media)

Men sæsonen kommer og hvad er det egentlig man skal holde øje med? Som altid er den interne kamp i de enkelte teams, der hvor man virkelig kan følge de enkelte køreres udvikling. VM placeringer fåes ved hjælp af en god bil, at vinde over sin teamkammerat opnåes ved at være en bedre kører.

Et par navneændringer har vi også fået i 2012. Simpelst er det, at Virgin nu hedder Marussia - om det gør megen forskel er tvivlsomt. Timo Glock og Charles Pic er kørerne, der er udset til at kæmpe om de bagerste pladser i feltet.

De to andre navneskifte er lidt mere komplicerede. Lotus hedder nu Caterham, og Renault hedder tilgengæld Lotus! Og dermed er navnestriden mellem Team Lotus, det gamle F1 team, og Lotus Group, bilfabrikken, vistnok for evigt lagt i graven. Caterham fortsætter med grønne biler og Lotus fortsætter med sort/guld - altsammen farver der i tidligere tider var synonyme med det “rigtige” Lotus, som Colin Chapman stod i spidsen for fra 1958 og frem til sin død i 1982.


Farverne er pæne nok - men de kan ikke stave til JPS
(Foto: Lotus F1 Team)

Hos Caterham har man beholdt Heikki Kovalainen, der er den arketypiske moderne F1 kører. I gamle startede man med at køre for halvdårlige teams og ved sin indsats havnede man (måske) i en god bil. Kovalainen blev F1 kører på sine resultater i lavere klasser. Først hos Renault, siden hos McLaren. Og derfra endte han så i de dårlige biler - i dag starter man på toppen og skal se om man kan forblive der...

I den anden bil sad sidste år Jarno Trulli, men han er blevet udskiftet med Vitaly Petrov, der sikkert kommer med russiske millioner. Er han en bedre kører end Trulli - næppe - men han er yngre og kommer måske med noget nyt.

Det sidste bundhold i Formel 1 er HRT, der tidligere på året fik kasseret deres racer i en crash-test. Ikke videre imponerende, af et hold, der nu skal igang med deres tredie sæson i Formel 1. Hvis man vil noget i den sport, er det ok at rode rundt i bunden til at begynde med, bare spørg Frank Williams, men fremdriften skal altså ske på et tidspunkt. I den moderne verden skal den helst ske lidt hurtig! Halvgamle Pedro de la Rosa vender tilbage til F1 for det spanske hold, mens inderen Narain Karthiekeyan skal køre den anden bil. Ikke de lange perspektiver der...

Fra bunden bevæger vi os op i midterfeltet, hvor alt kan ske. Williams havde sidste år en mere en elendig sæson. Siden har de sagt farvel til den aldrende Barrichello, der dog virkede ganske ungdommelig. I stedet har de ansat Bruno Senna, som partner til Pastor Maldonado, der sidste år ikke imponerede meget. Senna har tidligere kørt uden succes for HRT og sidste år fik en chance hos Renault, da man skilte sig af med Nick Heidfeld. Han imponerede i det første løb, men ellers ikke. Hos Williams er det åben kamp om hvem der får overtaget og skal være ham man satser på i længden. Man kan dog være bekymret for om nogen af dem er i stand til at være fremtiden for det tidligere storhold.

Toro Rosso er næste team på gridden - med to nye kørere: Daniel Ricciardo og Jean-Eric Vergne. Ricciardo fik en flok løb sidste år for HRT. Toro Rosso er Red Bulls erklærede juniorhold og her placerer man kører og vurdere om man kan bruge dem i Red Bull teamet. Sidste års kørere, Buemi og Alguersuari blev begge fundet for lette og sendt ud i kulden. Og selvom de præsterede ganske hæderligt, virker det for dem begge som om deres tid i F1 er ovre. Så Ricciardo og Vergne ved hvad der forventes af dem: Vis I kan erstatte en af de andre i Red Bull er smut! Så kampen her må blive intens - her slås de i den grad for overlevelse.


Ikke dens bedste vinkel...
(Foto: Toro Rosso Media)

Sauber har ikke ændret meget siden sidste sæson. Kobayashi og Perez sidder stadig i bilerne. De gjorde det godt og Sauber har vist fine takter i forsæsonen. Om det så kan omsættes til resultater må vi vente lidt og se, men traditionelt plejer Sauber at være gode i foråret. Og siden pointplaceringer blev udvidet til 10, har de også været gode til at høste point sæsonen igennem. Perez rygtes til Ferrari i ’13, som afløser for Massa. Men det kræver stadig at han leverer varen i ’12.

Hos Force India som egentlig også havde en god sæson i ’11, har man beholdt skotten Paul di Resta, mens Nico Hulkenberg har erstattet Adrian Sutil. Det skifte virker hverken godt eller dårligt, mere som at skifte en medarbejer ud, med en af samme kaliber. Hulkenberg er lidt yngre og lidt mindre erfaren, men det er så det. Men de må vel have deres grunde. Hulkenberg var tilknyttet teamet i ’11, så det er ikke en ubekendt de hiver ind. Kampen mod di Resta skal blive spændende. Kan di Resta holde sit momentum fra sidste år og udvikle sig og blive noget stort, eller var det vi så sidste år ligesom det han kunne? Og kan Hulkenberg gøre det bedre?


Hvor helvede er knappen til vinduesviskeren?
(Foto: Sauber F1 Team)

Hos Lotus har man hentet Romain Grosjean tilbage - han kørte for Renault for et par år siden, med begrænset succes. Han virker lidt ældre, lidt mere moden og klar til opgaven. I søsterbilen får han Kimi Raikkonen, der efter to år i Rally vender tilbage til F1. Analysen fra teamet var, at sidste år manglede man en der kunne gå forrest. Hverken Heidfeld eller Petrov formåede at få teamet til at bevæge sig fremad. Raikkonen med sin store erfaringer, og sin VM titel er en kører af en helt anden kaliber. Og han vil altid køre så hurtigt som det er muligt i bilen. Lidt tid uden for F1 har måske egentlig gjort ham godt, fået sat tingene lidt i perspektiv. Og at køre F1 er nu ikke noget han gør, fordi det er logisk konsekvens af hvad han gjorde tidligere, men fordi han selv har valgt det.

Mercedes har også en gammel verdensmester, han hedder Michael Schumacher og han blev 43 i januar. Helt bestemt er han ikke den samme kører som han var for ti år siden, men sådan rigtig langsom er han ikke. 2012 er sidste år af hans kontrakt, Ross Brawn har luftet muligheden for at forlænge, men reelt set har Schumacher ikke fremtiden på sin side. Nico Rosberg har generelt haft overtaget i forhold til Schumacher og al og ære og respekt for det. Selvom han er gammel er Schumacher næppe den mest føjelige teamkollega, men konflikter har der ikke været og Rosberg har vist han har overtaget. Men han trænger til at komme et skridt videre, han skal ikke længere bare være bedre end Schumacher, han skal sætte ham helt på plads og vise en gang for alle, at Mercedes er hans team - og at han er deres fremtid.


Fra denne vinkel ser det ud som om de har tabt en hammer på snuden
(Foto: Dainmler Chrysler)

De røde racere hos Ferrari har ikke haft det helt let siden Raikkonen vandt VM i ’07. Der har været gode øjeblikke og mindre gode øjeblikke. Her op til første løb, er meldingerne fra teamet dog relativt klare - de forventer ingen podieplaceringer i startetn. Om det er røgslør eller reelt, kan man jo så gætte på. Men meldingen er ikke ligefrem typisk. Alonso og Massa er fortsat kørere. Massa synger øjensynligt på sidste vers i teamet, mens Alonso er manden i centrum. Problemet er bare at det ikke er nok at være i centrum, man skal også vinde, og sejre er der ikke mange af i øjeblikket. Spørgsmålet er hvor længe Alonso kan leve med middelmådige biler.

Mens alle andre biler har adopteret de knækkede næser, har McLaren nogle meget pænere linjer. Og med Button og Hamilton har de måske også den bedste og mest interessante line-up. Hvor Hamilton i mange år var den fortrukne søn hos McLaren, virkede det sidste år mere og mere som om Button havde overtaget rollen. Han er mere moden, mindre påvirkelig af udefra kommende støj; han leverer varen, mens Hamilton virker mere følsom. Et VM opgør mellem disse to alene kunne blive legendarisk, men ville helt sikkert også kræve et offer.


Outsideren - den eneste bil, der ikke er rigtig grim!
(Foto: McLaren)

Et VM kapløb uden Red Bull virker dog ikke realistisk. Vettel satte sig sidste sæson tungt, meget tungt, på VM tronen. Og det på trods af at Mark Webber var ganske fri til at kæmpe - han formåede det bare ikke. Webber kæmper for sin overlevelse hos Red Bull - hvis ikke han er markant bedre end sidste år, hvor han ret beset var ret skuffende, er der næppe noget sæde til ham i 2013 - og Red Bull vil næppe tilbyde ham en bil hos Toro Rosso som trøstepræmie - sentimentalitet er ikke det der præger dem mest. Så Webber skal tættere på Vettel, og Vettel virker urørlig.

VM kampen kan blive en tre-kamp, mellem Vettel, Button og Hamilton, med Webber halsende bagefter og et par Ferrari racere der kæmper for at markere sig. Det kunne blive en spændende sæson. Vettel kunne også bare spadsere henover alle andre, men det virker usandsynligt at han alligevel skulle få så let spil som sidste år.

Det kan også være vi vender tilbage til de glade dage fra 2010 og at Ferrari slet ikke er så langt bagefter som de selv frygter, og vi derfor kan få en fire-kamp om titlen. Ovenpå 2011 er al forandring i al fald mere en velkommen.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Albert Park
  • 18/03/12 - Albert Park - Formel 1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto