FIA WEC   13/03/12

12 timer Sebring – preview
World Endurance ChampionshipI denne uge skydes 2012 versionen af World Endurance Championship i gang, og ud over en del regel-ændringer op til denne sæson, har vi også måtte erkende at Peugeots valg om ikke længere at deltage i dette mesterskab stod ved magt, det er lagt på is.
Til gengæld entrere Toyota serien med et ny fabriks team som desværre ikke er med i Sebring løbet.

Generelt er Sebring løbet en indikator for hvad vi kan forvente at se på Le Mans. I den sammenhæng virker 12 timers løbet i år som en amputeret størrelse, der er hverken eller. Godt nok kommer der de fleste teams, men det er med biler som enten er ’gamle’ eller 2. prioritets biler.

Tag f.eks Audi der kommer der kommer med 3 Audi R18 TDI. Den bil kommer godt nok også på Le Mans, men på Le Mans satser de på deres hybrid biler, set herfra bruger Audi R18 TDI som backup til en sejr.


Den her er ikke med på Sebring
(Foto: Audi Motorsport)

Pescarolo Team der på Le Mans skal køre med en Dome, som de er i fuld gang med at teste, kommer til Sebring med en Pescarolo 01 Judd.

Selvom Toyota fabriksteamet ikke kommer til start kommer der alligevel noget af Toyota til Florida. Det er i skikkelse af Rebellion Racing der køre med Toyota motor,. Dog uden hybrid teknologien som fabriksbilen kommer med.

For mig virker LMP1 feltet ikke rigtig klar til sæsonstarten og det er selvfølgeligt ærgerligt, når nu 12 timers løbet på plejer at være et godt racerløb og samtidig er en bane som virkeligt får testet bilerne for holdbarhed.

Der er for ingen tvivl om at Audi skal vinde på Sebring i år med deres Audi R18 TDI uden hybrid, og så gør det jo ikke noget hvis det bliver Tom Kristensen der trækker sejren hjem. Det er lidt vanskeligt at sige hvem der bliver bilerne der jagter Audi, men Strakka Racing og JMR kunne være et bud.

LMP2 klassen byder som sidste år på en mængde biler med den både stabile og hurtige Nissan motor. Motoren er her placeret i forskellige chacisser, og det skal blive spændende og se hvordan denne motor arter sig i forskellige omgivelser.


(Foto: Oreca)

Hertil har fabriks Lotus teamet hoppet et skridt op ad rangstigen i forhold til sidste år, og de kommer med en Lola B12/80 Lotus, og det skal blive spændende og se hvad den bridiske fabrik kan drive det til, for der er ingen tvivl om at deres ambitioner er store.

Det nye team Gulf Racing Middle East kommer med to biler bygget over samme chassis som Lotus bilen, nemlig Lola B12/80 deres biler er blot udstyret med Nissan motorer.

OAK Racing og Conquest Endurance kommer begge med en meget spændende bil og det er en Morgan Judd(BMW). Så Morgan navnet er tilbage i sportscar racing, og ikke i den form som du nok tænker Morgan, men derimod i et helt ny LMP2 sportscar look, og det eneste du kan genkende fra gadebilerne er nok logo’et på næsen af den bil.

GT klassen på Sebring er lidt en rodet forestilling. Under WEC/ACO opererer man med GTE pro og am, men på Sebring er der flere klasser og det kan meget hurtigt bliver uoverskueligt for tilskuerne. Fordelen er at der er mange biler på banen så der hele tiden er biler at kigge på.

Corvette Racing er set med danske øjne et af de spændende team i og med Jan Magnussen kører i en Chevrolet Corvette C6 ZR1. Ifølge rygtet er det sidste sæson for den hurtige C6’er, men det skal jo ikke forhindre den i at køre stærkt. Ud over fabriks teamet kommer Larbre Competition også til start med en Corvette C6 ZR1.

Ferrari 458 Italia er blandt de hurtigste i feltet og den har de seneste år vist at blive bedre og bedre. Det skal blive spændende og se om Porsche 997 GT3 RSR har hentet noget af det tabte terræn hen over vinteren, i hvert fald tror flere teams på Porschen i år.


Ferrari 458 Italia
(Foto: Krohn Racing)

BMW Team RLL kommer til start med to BMW E92 M3, en meget vellydende bil, som desværre indtil videre lige har manglet det sidste for at kunne følge med de hurtigste i GT klassen. Jeg er dog sikker på at BMW Motorsport har knoklet med bilen hen over vinteren, for de vil godt banke de andre, og specielt Ferrari.


(Foto: Porsche)

Aston Martins kuldsejlede projekt med en ny LMP1 bil er lukket, og de har valgt at starte et nyt, med en bil som ligger lidt tættere på deres gadebiler. De kommer til start med en Aston Martin Vantage V8, og hvis de lydklip som har floreret på internettet står ved magt, så skal vi gælde os til en god lyd oplevelse fra den bil. Det skal så blive spændende om den også kan køre hurtig nok?

Ud over disse klasser kommer der også LM PC og LM GTC, som er rene mærkeklasser. Desværre virker de mest af alt som fyld i dette ellers flotte felt, og derfor ikke specielt interessant.


(Foto: Oreca)

Løbet afvikles på lørdag, men hen over ugen kommer der en del træninger og selvfølgeligt den spændende kvalifikation.

Vejgaard


Læs mere om:
  • Sebring
  • 17/03/12 - Sebring - FIA WEC - FIA VM

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk