Dobbelt op for Hamilton Fredagens træninger var helt udramatiske på banen, men ser man på tiderne og ikke mindst de udfordringer der ligger foran kørerne, så er der ingen der kan gå hjem i dag og føle sig tilfreds. Tiderne er der nok, men holdbarheden og de konstante tider på dækkene er en stor udfordring - også for de store teams. Regnen blev væk - og så var der mulighed for at fortsætte arbejde med at få styr på opsætningen. Og ser man henover hele træningen, så var der nok ingen der kan komme ud og sige de er virkelig tilfredse. I de forskellige kombinationer af dæk og mængde af benzin, gav det udfordringer for kørerne. Mange kørere havde deres problemer med at finde den rigtige vej rundt i svingene. Ellers kom kørerne ud på weekendens bløde udgave af Pirelli dækket, som på Sepang er medium compound. Især i de sidste minutter blev der satset på at køre nogle gode tider, mens andre fortsætter arbejdet på de samme dæk med meget benzin for at simulere følelsen af raceren fra starten af løbet.
Ifølge Pirelli er der et halvt sekunds forskel mellem de to dæk, så der er stadig god grund til at bruge dækket i kvalifikationen, mens det nok mere er interessant at køre med hard compound i løbet. Ellers mindede det meget om en almindelig test hvor alle har deres eget program, og det virkede ikke særlig dramatisk. Men under overfladen er der masser af udfordringer med at få sat det rigtige kompromis sammen - hurtig racer på få omgange eller en mindre hurtig der holder længere på dækkene? Hamilton pressede sin racer til det yderste og fik hurtigste tid (Foto: McLaren Media)
Billedet ser ellers meget ud som det "plejer" - McLaren er i front og igen var det Hamilton der satte bedste tid. Også Michael Schumacher og Mercedes har set gode ud og tyskeren tikkede ind på 2. pladsen. I den overraskende ende af skalaen finder vi Ricciardo i Toro Rosso på en 5. plads mens der er opmuntring for Alonso og Ferrari der sluttede på 6. pladsen. Derimod lå Red Bull længere tilbage, men de synes at have satset mere på at sætte tider med mere benzin i raceren, og de havde deres problemer. Vettel klagede et par gange over at raceren bestemt ikke var så let at håndtere - den forsvarende verdensmester sluttede på en uvant 10. plads.
Resultatet af den anden frie træning
|
Nr. | # | Kører | Team | Tid | Omg. |
|
1 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:38.172 | 28 |
2 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:38.533 | 34 |
3 | 3 | Jenson Button | McLaren | 1:38.535 | 30 |
|
4 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:38.696 | 34 |
5 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 1:38.853 | 33 |
6 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:38.891 | 27 |
|
7 | 2 | Mark Webber | Red Bull | 1:39.133 | 29 |
8 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:39.297 | 33 |
9 | 10 | Romain Grosjean | Lotus | 1:39.311 | 22 |
|
10 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:39.402 | 25 |
11 | 18 | Pastor Maldonado | Williams | 1:39.444 | 35 |
12 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India | 1:39.464 | 26 |
|
13 | 11 | Paul Di Resta | Force India | 1:39.625 | 20 |
14 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber | 1:39.687 | 16 |
15 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus | 1:39.696 | 29 |
|
16 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:40.271 | 28 |
17 | 19 | Bruno Senna | Williams | 1:40.678 | 34 |
18 | 15 | Sergio Pérez | Sauber | 1:40.947 | 33 |
|
19 | 21 | Vitaly Petrov | Caterham | 1:41.464 | 25 |
20 | 24 | Timo Glock | Marussia | 1:41.681 | 20 |
21 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham | 1:42.594 | 18 |
|
22 | 25 | Charles Pic | Marussia | 1:42.874 | 24 |
23 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT | 1:43.658 | 18 |
24 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT | 1:43.823 | 22 |
|
Benji
Læs mere om: Sepang25/03/12 - Sepang - Formel 1 |