Hvis man kommer fra formel eller kart og gerne vil over i rigtige biler, så er Spideren en god indgang Mange har kastet et beundrende blik på Peugeot Spider, men er gået videre med et lidt overbærende smil og ikke regnet den som en rigtig racerbil. Og det er synd, for de har virkelig afskåret sig selv fra en god racerbil Sidste år fik Peugeot Spider Cup en opblomstring med et voksende felt, hvor der i hvert eneste løb udspillede sig tætte kampe om pladserne. Midt i sæsonen dukkede Dennis Lind op og gav de rutinerede kørere et par lektioner i hvad man kan gøre med en Spider.
Casper Elgaard viste det også til finaleløbet på Padborg Park, hvor en hårdt kæmpende Rasmus Wendelboe måtte se sig besejret. Både Dennis Lind og Casper Elgaard var positivt overraskede over hvor godt bilen kørte, men var det kun på grund af deres store erfaring, at de kunne køre så stærkt? Med ikke mindre end tre nye kørere til testdag på Sturup Raceway kan man måske få et bud på, hvad der gør Spideren til en rigtig racerbil.
Bernth Stott Jørgensen har slået både sine folder og et par buler i standardvogne, men tog udfordringen op. Han søgte efter en bil med noget mere punch end Peugeot 207, og hvad fik han så?
”Der er ikke så meget knald i den, som jeg troede, men for H.... hvor er den sjov. Den kører drøngodt, og når man lærer den rigtigt at kende, så kan man køre svingene enormt hurtigt.”
Bernth Stott Jørgensen ruller de første omgange i Spideren (Foto: Gripping Media)
En anden standardvognskører er Frederik Vodder, som kørte sig til titlen som ”Rookie of the Year 2011” i VW Lupo. Han viste i løbet af dagen, at der ikke ville blive de store problemer i at skifte bil, og det har de efterfølgende resultater fra et par ”opvarmningsløb” i Frankrig da også med al tydelighed vist. En femte- og en sjetteplads på Magny Cours med femten erfarne modstandere er en flot debut.
”Første heat var en stor oplevelse,” udtaler Frederik. ”Banen er meget større og hurtigere end vi er vant til i Danmark, og Spideren er jo en rigtig sjov bil på sådan en bane!”
Frederik Vodder træner svingteknik (Foto: Gripping Media)
Endnu flottere blev det på Nogaro-banen i Sydfrankrig, hvor han i silende regnvejr hentede en anden- og en tredjeplads med tilhørende pokaler.
Sidste mand er Elliot Winther, som sidste år leverede nogle drabelige fighter med Michelle gatting, viste i løbet af dagen, at han også kan blive en alvorlig konkurrent til mesterskabstitlen.
”Jeg kørte ud med meget lave forventninger til bilen og til mig selv i den, dels fordi jeg altid har set det som værende en ’tung’ bil og dels fordi jeg aldrig har kørt i en bil/kart hvor man ikke har haft udsyn til hjulene. Men da jeg kørte ud på banen, skiftede alt med det samme. Bilen var smidig og lå lige om hofterne på mig. Jeg kunne placere den præcis som jeg ville, og havde et overskud i bilen synes jeg. Og så var det mega fedt med det gearskifte!!”
Elliot Winther har farten med ud af svinget (Foto: Gripping Media)
De helt store forskelle på Formel Ford og Spideren ligger i effektkurven og svinghastighederne. I en Formel Ford bliver man sparNye ungeket væk fra startstregen, men med Spideren får man nogle markant højere svinghastigheder. Udnytter man det optimalt bliver udgangsfarten fra svinget også høj, og det har man med hele vejen til næste sving. Spideren kræver derfor, at man lærer at køre med hovedet og udnytte bilens potentiale.
Peugeot Spider Cup Gripping Media Læs mere om: Bernth Stott JørgensenCasper ElgaardDennis LindFrederik VodderJens Elliot Winther |