Danish Endurance Championship   19/05/12

Pole position, hurtigste omgang og sikker 2. plads
DEC - Danish Endurance Championship- Jet Black Racing i DEC topform!
Det danske langdistanceteam, Jet Black Racing, deltog lørdag den 11. maj i første afdeling af Danish Endurance Challenge (DEC) på Padborg Park banen. Udfordringen var et intenst 6 timers løb på en travl racerbane, med 3 tvungne pitstop.

Jet Black Racing sluttede med en flot pokal som belønning for deres andenplads, efter en fantastisk indsats både på banen og i pitlanen. Teamet kunne starte deres Renault Clio Cup racer fra pole position i klassen, og understregede deres storform ved at sætte hurtigste omgang i løbet.

Langdistanceløb er altid uforudsigelige, og selvom målet altid er at vinde, så kan man aldrig være sikker på at slutte løbet med en pokal. Forud ligger en omfattende planlægning, trods dette kan man sjældent forudsige de udfordringer som man møder undervejs. At kunne stå på podiet efter en sådan indsats, siger meget om Jet Black Racings teamwork og rutinerede kørere.

Kvalifikationen – kampen om sekunderne
Fra den første frie træning viste kørerne fra Jet Black Racing sig som værende fuldt ud konkurrencedygtige, og på fuldt niveau med de Clio teams der har været med i klassen i flere år. Såvel Anders Majgaard som Søren Mosebo opnåede flere toptider, og det tegnede lovende forud for den anden frie træning og kvalifikationen. Den afgør hvilken startplacering teamet skulle starte fra, i det 6 timer lange løb.

Den anden og afgørende kvalifikationsrunde blev startet med 5 minutters finregn, så forholdende på banen var bestemt ikke de bedste. Søren Mosebo kørte spændt Clio Cup raceren ud på banen til sit kvalifikationsforsøg, og med en tid på 1.07.266 gav det teamet en umiddelbar startplacering som nummer elve.

Teamets mest erfarne kører, Anders Majgaard, blev sat i bilen. Der blev sat to nye fordæk på raceren, hvilket skulle vise sig at gøre en markant forskel. Kort inde i sit stint blev dette da også belønnet med en hurtigste omgangstid på 1.06.285, der gav en startplacering som nummer otte generelt og pole position i Klasse 2 for de 2 liters Renault Clio Cup racere.

Løbet går i gang – seks lange timer
Klokken 11.00 lød startskuddet for det seks timer lange løb på Padborg Park. Teamet havde valgt at starte løbet med Anders Majgaard i raceren, og han kørte bilen fejlfrit indtil sort uheld gjorde at teamet var nødsaget til at kalde raceren i pit efter blot 25 minutter. Låseanordningen til racerens bagklap gav op.

Teamets strateger traf hurtigt en beslutning; man valgte at udnytte dette pitstop til at tanke raceren helt op, og derefter sende Majgaard ud igen med et langt stint i vente. Konsekvensen af dette uforudsete uheld med et tidligt pitstop til følge var dog hurtigt klar; teamet faldt fra deres førsteplads i klassen til en ensom ottendeplads, hvilket bestemt ikke var en del af planen.

At kunne køre hurtige og konstante omgangstider på en travl racerbane, er afgørende for et godt resultat i langdistanceløb. Efter godt 2 timer i raceren satte Majgaard den hurtigste omgangstid for en Clio Cup racer på den godt fyldte Padborg Park, med tiden 1.06.568. Kort tid efter kom han i pit, for både tankning og chaufførskifte.

Majgaard kom i pit fra en placering som trediehurtigst i Klasse 2, og han overlod raceren til Jackie Bøllingtoft der med 4 friske dæk og tanken fyldt kunne køre et helt problemfrit stint. Opgaven for Jackie var at konsolidere teamets nuværende position, hvilket blev udført til punkt og prikke.

En hektisk finale på Padborg Park
Seks timer går hurtigt, især i et tæt felt på en racerbane. Efter godt halvanden times stint blev raceren igen kaldt i pit, for at gøre klar til Søren Mosebo kunne overtage raceren, og køre den sorte Clio Cup racer helt til målstregen.

Teamet var fortsat trediehurtigst i klassen, og løbet var forløbet uden større dramatik indtil videre. Søren kørte frisk til fra starten af sit stint. Han havde fået til opgave at lægge pres på de forankørende konkurrenter, hvilket den unge racerkører løste til alles tilfredshed.

Man skal dog aldrig tage noget for givet, kort inde i sit stint måtte den konkurrerende Clio racer på andenpladsen i pit og skifte dæk, grundet en punktering. Så var Jet Black Racing på andenpladsen, kun 3 omgange efter den førende i klassen.

Denne konkurrent manglede dog endnu et tvungent pitstop, og når dette ville blive afviklet så havde Jet Black Racing førstepladsen i klasse 2 indenfor rækkevidde. Dog kom en anden konkurrent så uheldigt at sted, at han måtte stoppe ude på baneanlægget. Dette udløste en Safety Car periode, og det gav chancen til den førende bil i klasse 2 til at forblive på førstepladsen efter sit pitstop.

Viljen til sejr! – Jet Black Racing engineer Aaron Pfadt
Jet Black Racing kan dog glæde sig over en vellykket løbsstrategi - fra pole position til målflaget! Teamets kørere havde ikke fysisk kontakt med andre biler på banen, gennem det 288 omgange lange løb. Anders Majgaard satte ydermere den hurtigste omgangstid i klassen på omgang 95, hvilket beviser at teamet har farten til at tage den endelige sejr.

”For at kunne vinde vores klasse, skal vi være den første Clio over stregen og det lykkedes næsten i dag,” fortæller Jet Black Racing engineer Aaron Pfadt. ”Vores strategi holdt til punkt og prikke, selvom vi var nød til rekalkulere den efter blot 25 minutters race.”

”Teamet og kørerne fulgte planen der var lagt, raceren kørte næsten fejlfrit og at man efter 6 timer er en omgang nede, må siges at være godkendt. Vi kommer stærkt igen! Vi skal nu se på, hvorledes vi kan få lagt en strategi til næste race på Ring Djursland den 2. juni, der gør at Jet Black Racing skal have den store pokal i klasse 2 overrakt!”

Slutresultatet blev en samlet andenplads i den tætte Clio Cup klasse, og en sjetteplads totalt. Dette vel at mærke i et felt, som også indeholder Aston Martin, Porsche og Ferrari. Der er stor tilfredshed med teamets kørere; Anders Majgaard, Søren Mosebo og Jackie Bøllingtoft.

Det er den generelle opfattelse i Jet Black Racing, at teamet har taget et stort skridt siden 2011 sæsonen, og beviset er den pokal som teamet nu kan tage hjem til værkstedet på Sjælland. Målet er dog sejr i DEC seriens næste løb den 2. juni på Ring Djursland.


Læs mere om:
  • Padborg Park
  • 12/05/12 - Padborg Park - Danish Endurance Championship - DM

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport