Jan Magnussen fik på ingen måde tilfredsstillelse af resultatet, da han i weekenden deltog i en Corvette Z06.R for Haribo Racing Team i 24 timers løbet på verdens mest udfordrende og farlige racerbane Nürburgring Nordschleife. 25 minutter før afslutningen døde motoren, men til gengæld havde den næsten 25 kilometer lange racerbane, der også er kendt som det grønne helvede, forinden budt på en oplevelse, som Jan Magnussen betragter som en af de største. ADAC 24h Nürburgring er vokset gennem årene og i år vurderes det, at langt mere end 250.000 tilskuere omkransede banen, for at følge det flotte felt på næsten 200 biler. Med sig hos Haribo Racing Team, der kæmpede med om den generelle sejr, havde Jan Magnussen sine to teamkammerater fra det officielle Corvette fabriksteam, Tommy Milner og Richard Westbrook samt tyske Daniel Keilwitz. Men mindre end en time inde i løbet var teamets muligheder for et topresultat forsvundet sammen med luften i Corvettens ene bagdæk. En punktering udviklede sig så voldsomt, at den ødelagde bilen, der måtte stoppe ude på banen. Den kom dog tilbage til pitten, hvor det dog tog lang tid før den igen var køreklar. Teamet kørte hårdt gennem samtlige timer, men netop som Jan Magnussen var begyndt at forberede sig på at køre bilen over målstregen klokken 16 døde motoren med kun 25 minutter tilbage.
(Foto: Thomas Suer)
Alle problemerne til trods, var Jan Magnussen dog ikke i tvivl om, at han ikke har deltaget på Nürburgring Nordschleife for sidste gang. ”Det var en fuldstændig vild oplevelse” fortalte en begejstret Jan Magnussen efter løbet. ”Selvom resultatet virkelige var skuffende, så er det noget af det fedeste jeg har været med til. Banen er så vildt ekstrem, så hver omgang er en oplevelse. Når man så propper 200 biler ind på banen, så er trafikken helt vild og det bliver helt vildt svært. Det var først til sidst i løbet, at jeg følte jeg havde styr på, hvad det var jeg lavede… Intet af det jeg har lært fra alle de omgange, jeg har kørt i Corvettes gadebiler hernede kunne anvendes. Banen er helt anderledes i en racerbil med downforce. Den flyver ikke over hoppene på samme måde som en gadebil, så meget ofte pegede lygterne op i luften, når bilen lettede, da bagvingen pressede bagenden ned. Om natten kan man fra bilen fornemme den stemning, der er rundt om banen med masser af lejre med bil og fest. Mine første omgange var i nattemørket og med regnvejr, hvilket selvfølgelig var en kæmpe udfordring og der var da også flere gange, hvor jeg troede det var ved at ende i et sammenstød, men det gik. Om morgenen tørrede banen, så jeg nåede også omgange på super bløde tørvejrsdæk, hvor jeg var hurtigste bil på banen. Der er slet ingen tvivl, den bane er verdens fedeste racerbane og jeg har nu lavet en aftale med mig selv om, at jeg skal køre minimum et løb om året på den bane”.
I den kommende weekend deltager Jan Magnussen på Jyllands Ringen ved premieren på den nye danske DTC serie, der for første gang afvikles med nye Camaro’er udstyret med voldsomme V8 motorer.
Jan Kaiser JanMagnussen.com KevinMagnussen.com Læs mere om: Jan MagnussenNürburgring20/05/12 - Nürburgring - 24H Series |