Special Saloon   31/05/12

Stort og spændende felt til start
Special Saloon Car stiller med 25 biler til SSC Festival
Mens det kniber for flere klasser i dansk motorsport at få fyldt gridden op med biler til løbene, ser det ud til, at Special Saloon Car kommer godt fra start, når det første løb i mesterskabet afvikles på Ring Djursland i den kommende weekend. Med ikke mindre end 25 tilmeldte biler er der med garanti lagt op til mange overhalinger og bremsedueller på den korte, snoede bane.

Special Saloon Car Festivalen lever virkelig op til sit navn, når årets festival skydes i gang på lørdag. På nuværende tidspunkt tegner division 2 til at blive bedst repræsenteret med ikke mindre end ni biler. Seks af bilerne var på banen i sidste weekend på FDM Jyllandsringen til DTC Åbningsløbet, så de har fået rystet vinterens rust af. Der viste Anders Christensen i Peugeot og Martin Vedel Mortensen i Opel, at de ikke har tænkt sig at være statister, men godt ved hvor gaspedalen skal være. De mødes af Morten Schmidt, der har holdt en længere pause for at få genopbygget sin VW Golf efter en kolbøtte til Grand Prix Danmark i 2010. Bilen er – naturligvis – lidt speciel, da den kører på E85 brændstof, men det plejer ikke at holde den tilbage.


Den hurtige Opel Corsa
(Foto: Gripping Media)

En mere konventionel bil er Peter Normanns Peugeot 106 Maxi, som allerede sidste år kørte med i et par løb. Fra Norge får vi et feminint islæt, idet Molly Pettit byder herrerne op til dans med en Toyota Altezza. Hun er ikke en fru Hvem-som-helst men vandt faktisk sin klasse i hjemlandet. Så får vi se om der skal indføres kvindekvoter til præmiefordelingen eller den seje pige klarer det selv. De tre kørere fra Team Vrå, Christian Vejby, Martin Kiil og Niels Christiansen, var også på Jyllandsringen med vekslende udbytte, men stiller igen op.

Sidste års mester, Andreas Boström, fra Sverige stiller igen op med sin BMW. Han var urørlig i klassen sidste år, og det bliver spændende om han er lige så suveræn i år, når han skal forsvare sin titel. Han gøres følgeskab af norske Tor Brynjelsen i Audi og de to skal forsøge at holde Klas Høj i Volvo og Thomas Sørensen i VW Beetle bag sig. Vi har tidligere set, at Klas på en dag hvor det hele falder i hak, godt kan være med helt fremme.

I afdelingen for prototyper bliver der for alvor noget for både øjne og ører, når de buldrende V8-motorer får lov at arbejde. Claus Christensen i den lynhurtige Aquila må være favorit, men Hans Henrik Pedersen i Corvette ligger og lurer lige bagved. Der er desværre lidt tvivl om Dennis Holbæk når at få sin bil færdig. Han er absolut ikke blandt de langsomste i feltet og ville kunne lægge pres på Claus og Hans Henrik. Feltets dark horse bliver Andreas Kjærgaard, som kommer i en helt ny og ret speciel bil, nemlig en Scotty GT. Det er en belgisk prototype bygget på Porsche-dele, og indtil videre findes der kun tre eksemplarer. Andreas har designet en bemaling, som gør, at bilen helt sikkert vil blive bemærket.


En voldsom Corvette med Hans Henrik Pedersen
(Foto: Gripping Media)

Konkurrencen i klasse fem ser ud til at blive skarp i år. Med otte tilmeldte biler bliver det heller ikke den mindste del af feltet, og det varmer jo ethvert racerhjerte at se et felt som dette. ’Gamle’ Jørgen Hansen skiftede sidste år fra Renault Megane Trophy til en Porsche 997 GT3 Cup, og det var lige noget som passede ham bortset fra kræfterne. Derfor har han til denne sæson købt en 997 GT3-RSR, som han har arbejdet lidt videre på. Der har også været tid til et par løb i Tyskland, så bil og chauffør skulle gerne gå op i en højere enhed. Han vil blive udfordret af Johannes Graversen i den ukuelige Fiat 1/9, der altid imponerer med en acceleration som en dragracer. De to alderspræsidenter har før taget en vals på banen, men normalt så er det et par biler, de øvrige må kigge langt efter.

Fra Norge kommer Christer Gislerud i reservebilen Porsche 997 Cup, og han har tidligere vist, at han også kan køre stærkt på Djursland. Det var fra starten planlagt, at indsatsen skulle ske i hans Stealth B1, men en motorrenovering har trukket lidt ud, så det bliver først efter sommerferien, at den kommer på de danske baner. En bil vi ikke har set før er Jan Petersens Honda S2000, som nu er klar til at prøve kræfter med resten af divisionen for GT-biler. I BMW’en med de største stikflammer kommer Henrik Moeskjær. Han mangler stadig lidt power, men det skulle blive løst hen over sommeren.


Moeskjær plejer ikke at spare på efterbrænderen
(Foto: Gripping Media)

Det bliver spændende, om Christian Siepmann kan finde sig så meget til rette i sin nye BMW M3 E92, som han for første gang kørte i løb sidste weekend, at han kan komme frem og blande sig i præmieuddelingen. Det ser ud til, at skiftet fra forhjulstræk til baghjulstræk er gået smertefrit, men det er jo også kendt, at Ring Djursland med sine sving og bakker stiller store krav til kørerne, så man skal ikke tage noget for givet. Klassens kørelærer Chris Poulsen fejrer sin fødselsdag på festivalen og kommer samtidig i sin nye bil, en BMW E92 M3. Bilen er ikke helt færdig, da den stadig vejer for meget, og motorstyringen mangler at få poleret bitstrømmen. Ved løbet på Jyllandsringen i sidste weekend var bilen for første gang på banen, og den kørte upåklageligt. Endnu en BMW M3 kommer fra Norge med Bjørn Olaf Wiik bag rattet. Det er med til at gøre klassen spændende, at så mange udenlandske kørere deltager.

Special Saloon Car
Gripping Media


Læs mere om:
  • Anders Christensen
  • Andreas Boström
  • Andreas Kjærgaard
  • Chris Poulsen
  • Christer Gislerud
  • Christian Siepmann
  • Christian Vejby
  • Claus Christensen
  • Dennis Holbæk Pedersen
  • Hans-Henrik Pedersen
  • Johannes Graversen
  • Jørgen 'Gamle' Hansen
  • Klas Høj
  • Morten Schmidt
  • Niels Christian Christiansen
  • Ring Djursland
  • 03/06/12 - Ring Djursland - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk