Le Mans   04/06/12

Testdagen på Le Mans
Le MansÅrets Le Mans testdag er færdig og set med danske øjne er det gået accetabelt. Dog kan jeg godt være en smule bekymret for Audi e-tron med nummer 2. Bilen Tom Kristensen deler med Dindo Capello og Allan McNish.

Jeg må indrømme at jeg er en smule forbavset over hvor hurtig der er kørt i dag. LPM1 klassen er under 3:26, hvilket meske er en smule vovet set i lyset af, at ACO har udtalt at de vil kigge på performance specielt for hybridbilerne, imellem testdage og frem til løbet, men vil ACO implementere nye restriktioner med så kort varsel?

En forklaring på de fantastisk hurtige tider kunne være den der kom fra Audi køreren Romain Dumas, da han fortæller at Mulsanne strækning er belagt med ny astfalt og er væsentligt mere jævn end den tidligere har været, og det betyder ifølge ham at bilerne kan sættes op med et hurtigere setup end man tidligere har kunnet.

Formiddagen bød på drama næsten fra start, for efter kort tids kørsel holdt Audi R18 e-tron nummer 2 stille ude på banen. Første gæt var at der var elektriske problemer. Faktum var at bilen ikke kunne fragte sig selv tilbage til pitlane. Den blev fragtet ind (det er tilladt på testdagen) og herefter blev den repareret. Den officielle forklaring på dette ufrivillige stop var en diesel lækage. Bilen kom på banen igen og herefter blev der sat massivt hårdt ind fra Audi stalden overfor Toyota.


(Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)

Toyota startede dagen med at være hurtigst, men det holdt ikke så længe. Herefter blev der indledt en intens fight, hvor Toyota hele tiden haltede bagefter. Dog ikke mere end at Audi er under konstant pres. Eneste tekniske problem søndag formiddag hos Toyota var at deres transponders ikke virkede helt efter hensigten, men det blev korrigeret og herefter blev der kørt rigtig stærkt.


(Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)

Formiddagen var ikke meget dramatisk, men blev derimod præget af mange mekaniske problemer, og lad os håbe de mange ups'er er overstået når vi kommer frem til selve løbet.

Efter middag strammedes grebet og der kom væsentligt flere kørerfejl og ødelagte biler og for danskerne startede mareridtet klokken 16:05 hvor Corvette nummer 73 med Jordan Taylor ramte en anden bil og begge biler kom til skade ved dette uheld. Der er i skrivende stund ikke nogen helt klar melding af hvor skadet bilen blev.


(Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)

Det værste uheld set med danske øjne skete omkring klokken 17. Det var Audi e-tron med Allan McNish bag rattet der havde ramt en dækmur i Tetre Rouge, og bilen kunne ikke komme derfra ved egen hjælp. Bilen holdt der resten af denne session uden bagvingen, som var blevet revet af. Hvornår stopper de dårlige oplevelser for det hold?

Den rent danske Aston Martin i GTE am klassen kan kun være glade for denne her dag. De er på det nærmeste kommet igennem uden problemer, og specielt Allan Simonsen kører rigtigt stærkt i den bil. Det er ikke overraskende at bilen er hurtig. Der er kommet mange opdateringer til den siden sidste år, og det er måske den mest opdaterede GTE am bil i årets Le Mans. Den rent danske bil er eneste GTE am som kom under 4 minutter for en omgang, og der er over 1 sekund ned til nummer 2 i klassen. HUSK at heppe på dette team på Le Mans - både bil og chauffører er hurtige.

Dagens hurtigste benzin bil var ikke overraskende LOLA B12/60 Coupé – TOYOTA fra Rebilion Racing. Hurtigste LMP1 var Audi e-tron nummer 2 med tiden 3:25.927 - som en side bemærkning er det her Tom Kristensen kører. Hurtigste LMP2 var OAK Racings Morgan - Nissan med nummer 35 og deres tid var 3:41.291, og her kan nævnes at den danske chauffør David Heinemeir Hansson kører. Hurtigste GTE pro var Chevrolet Corvette C6 ZR1 med nummer 74 og den hurtigste GTR am var Aston Martin Vantage nummer 99 med tiden 3:59.938, det er den rent danske bil med Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen og Allan Simonsen.

DeltaWing, som deltager uden for konkurrencen, kørte i dag tiden 3:48.271, hvilket er en tid som jeg i hvert fald er imponeret over.


(Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)

Alt i alt en testdag uden de helt store overraskelser, nu udstår bare: hvad har vi lært i dag?

Har vi lært at Audi kan holde Toyota nede? Eller har vi lært at uanset hvad Audi gør for at sætte farten op, så kan Toyota følge med?

Har vi lært at Audi har rigtig mange tekniske issues med de nye biler? Eller har vi lært at Audi prøver rigtig mange forskellige ting så de kan vælge det rigtige til løbet.

Jeg tør ikke komme med svarene endnu, men jeg er sikker på at der de kommende dag kommer mange reaktioner på testdagen, og disse kan måske koges sammen til en konklusion?

Jeg skriver som de tidligere år previews her på www.motorsporten.dk og her vil jeg selvfølgeligt også komme med min vurdering af styrkeforholdet i de forskellige klasser.

Vejgaard


Læs mere om:
  • Le Mans
  • 17/06/12 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport