Nu nærmer vi os klimaks på Le Mans ugen. Bilerne er kommet igennem teknisk kontrol og alle er godkendt til at deltage i det legendariske 24 timers løb på La Sarthe banen. Kongeklassen indenfor Automobile Club de l'Oues's reglement hedder LMP1 og det er selvfølgeligt klassen for feltets hurtigste biler, men samtidig også klassen hvor nye teknologier presser sig på. For nogle år siden introducerede Audi diesel racer motoren. De fleste rynkede på næsen over det, men det skulle hurtig vise sig at være vejen frem. Siden kom Peugeot og kæmpede i nogle år med Audi, og de fleste af os havde regnet med at 2012 skulle være året hvor Audi skulle presses af både Peugeot og den nye dreng i klassen, Toyota. Sådan blev det ikke. Pludseligt, fra den ene dag til den anden stoppede Peugeot alle deres sportscar aktiviteter, og dermed også LMP1 projektet. Alle biler er parkeret hos Peugeot motorsport, og dermed er der heller ikke nogen privat Peugeot teams til at presse Audi.
Audi R18 e-tron Quattro (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Til gengæld kan vi glæde os over at Toyota Racing er tilbage i sportscar racing med en helt ny bil som de kalder Toyota TS 030 Hybrid. Det er ikke tilfældigt at bilen har fået navnet TS030. Le Mans fanatikere vil kunne huske Toyotas GT-one. Den bil hed også TS020 og var i øvrigt det tætteste Toyota nogensinde har været på en sejr i det racerløb de så gerne vil vinde. For mere end 20 år siden kom den første Japanske sejr på Le Mans via Mazda 787B. Hvis du var på Le Mans sidste år kunne du genopleve denne fantastisk bil. Siden den tid har flere Japanske fabrikker forsøgt at høre Mazda kunsten efter, og som skrevet så har Toyota også prøvet på at komme øverst på podiet før, men uden held.
Toyota TS 030 Hybrid (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Skal det lykkedes i år. Er det i år Audi sparkes ned fra det øverste trin søndag eftermiddag? Jeg tror ikke Toyota er klar til at vinde løbet. Der er ikke nogen tvivl om at Toyota TS 030 Hybrid er en rigtig fin racerbil, som modsat Audi er bygget over en benzin motor bestykket med hybrid teknologien. Toyota LMP1 raceren skiller sig også ud fra Audien på én anden måde. Toyota lader den opsamlede bremseenergi komme ud via baghjulene, men er det en fordel? Det er svært at sige, men reglerne foreskriver at når det gøres som Toyota gør det, så må bremseenergien skydes med det samme chaufføren går på gassen, efter en af de 7 opsamlingszoner.
For Audi gælder andre regler, og nej det er ikke fordi det er Audi. Audi R18 e-tron Quattro har som navnet fortæller 4-hjuls træk, og det stiller dem reglementsmæssig anderledes end Toyota. Det betyder at når Audi R18 e-tron Quattro efter en af de 7 opsamlingszoner, skal bruge den opsamlede bremseenergi, så må el-hybrid delen først slå 4-hjulstræk til når bilens hastighed overstiger 120 km/t. Derved er Audi's og Toyota's hybrid del forskellig. For begge biler gælder det at bremseenergien opsamles via bremserne på forhjulene.
Det er to forskellige måder at gøre det på i LMP1 klassen, men testdagen viste os at Audi og Toyota hybrid var nogenlunde lige hurtige, men dog kører begge væsentligt hurtigere end jeg havde forventet.
Audis forklaring på at man i år kører bedre omgangstider er at Mulsanne strækningen er belagt med ny asfalt, og derfor er mere jævn end den tidligere har været. Det betyder at bilerne kan sættes anderledes op, og dermed bliver mere optimale i forhold til den øvrige del af banen. Hvor vidt det er rigtigt eller en søgt forklaring er svært at sige. Faktum er bare at Audi nummer 2 kørte 3:25.927 på testdagen, og pole position i 2011 var 3:25.738. Jeg kan ikke forestille mig andet end at den tid bliver slået, men det er selvfølgeligt svært at gætte på hvad den kommer ned på. I 2011 var Tom Kristensen hurtigst på testdagen i Audi R18 med tiden 3:27,687. så i forhold til 2011 er der klippet 2 sekunder af testdag tiden, og skal det så overføres til kvalifikationen, så skal vi helt ned på 3:23.5 tider, men er det realistisk?
Der er ingen tvivl i mit sind om at vi skal finde vinderen imellem Audi og Toyota, og så kan jeg alligevel komme i tvivl? Audi R18 e-tron Quattro er ikke kommet så godt fra start. Der har været en del tekniske problemer og senest under testdagen. Toyota kørte testdagen igennem helt uden synlige problemer og det sammen gjaldt for Audi R18 ultra og måske er det her vi skal finde vinderen?
Audi R18 ultra (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Hvis Audi R18 e-tron Quattro vinder med Tom Kristensen, Allan McNish og Dindo Capello, så vil Dindo være den ældste vinder, i en alder af 48 år, af Le Mans nogensinde. Samtidig vil det være Tom Kristensens 9. sejr. Sidst han vandt Le Mans var i 2008 i en Audi R10 TDI.
Der er selvfølgeligt andet end Toyota og Audi i feltet, men det er ikke realistisk at de kan tage sejren, men det skal jo ikke forhindre os i at nyde både synet og lyden fra de meget hurtige Rebellion Racing. Bilen kandiderer alvorligt til at være den hurtigst benzin bil i feltet
En anden bil i feltet som er meget bemærkelsesværdig, er Pescarolo Team Pescarolo 03 Judd, som vi længe har beskrevet som en helt ny bil. Det rigtige her er at det er en ny Pescarolo racer, men bilen er bygget over AMR one chassiset, som Aston Martin aldrig fik succes med. Pescarolo har købt de chassiser og så er de blevet modificeret, og hertil er der sat en V8 motor i, der virker. Det skal blive spændende at se om Pescarolo kan få dette ex-Aston Martin chassis til at virke.
Pescarolo 03 Judd (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Ud over Pescarolo 03 kommer Pescarolo teamet også med en meget flot Dome S102.5 Judd. Dome er Japansk og har tidligere bygget chassiser til Le Mans, og nu er de kommer med en helt ny coupé udgave. Det har været en problemfyldt start for den bil, men lad os håbe for Pescarolo at den også kommer langt i løbet.
Dome S102.5 Judd (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Strakka Racing og JMR kommer begge med en HPD ARX-03a Honda, og med Strakka's tid på 3:34.243 fra testdagen kan vi ikke helt underkende dem. Hvis bilen kan holde det pace, vil den i alvorlig grad presse Rebellion Racing hele vejen.
Strakka Racing HPD ARX-03a Honda (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
LMP1 feltet er som næsten altid delt i to dele, den for fabrikkerne, og den for privat teams. Det giver en skævvridning i konkurrenceforholdet, men sådan er det, og for tilskuerne er det fantastisk at der er så mange biler i den klasse.
Den alvorlige del af denne artikel er selvfølgeligt, hvem vinder 24 timers løbet på Le Mans, og det korte svar er Audi. Jeg tror simpelthen ikke på at Toyota kan vinde med en bil der aldrig har kørt et racerløb. Spørgsmålet er bare om det bliver en Audi R18 e-tron Quattro eller en Audi R18 ultra? Jeg tør ikke komme med det endelige svar. Vejgaard
Læs mere om: Le Mans17/06/12 - Le Mans - Le Mans |