Opdateret kl 12:45 Efter Tom Kristensen overtog føringen fra Fässler, der var ved at blive involveret i et sammenstød med en Corvette, men i stedet kørte ind i dækmuren, har Audi 1 og Audi 2 skiftedes til at føre, alt efter hvem der har været i pit sidst. Audi 4 har haft et kortvarigt udfald, hvor den trillede til stop, med en meget frustreret Bonanomi ved rattet. Der kom dog fart i bilen igen, og den kørte videre som om intet var hændt. Efter et kort pitstop, kører den ud igen, og kører i fuld hastighed. Og får så igen udfald. Tilsyneladende problemer med at bilens elektroniske gearskifte.
I LMP2 ligger Starworks Motorsport i front i HPD ARX nr 44, foran 4 Oreca Nissan med Thiriet nr 46 og Pecom nr 49. OAK Racings Morgan-Nissan nr 35, med Heinemeier Hansson, har haft en række uheldige punkteringer, uheld og tekniske problemer, der har betydet at de er faldet ned som nr 7 i klassen.
GTE Pro føres af AF Corse Ferrari 51 foran Luxury Racing Ferrari 59 og Aston Martin Racing 97.
Jan Magnussen er blevet mere syg, og tager kun 2 stints ad gangen, men Corvette 73 ligger trods alt stadig som nr 4 i GTE Pro klassen. Det går ikke bedre for Corvette 74, der ryger ind i uheld efter uheld, dele der går i stykker og er rykket ned på nr 6, som den sidste i klassen.
GTE Am føres af Labre Competition Corvette nr 50, foran IMSA Performance Porsche nr 67 og Krohn Racing Ferrari nr 27.
11:30
Allan McNish har overtaget Audi nr 2 fra fødselaren Capello, og overtaget føringen fra Treluyer i Audi nr 1. Audi nr 2 fører nu med med omkring 50 sekunder, hvilket svarer til et kort benzin stop. Hvis nr 2 kan fortsætte med at køre 12 omgange pr stop, som de kørte da Tom Kristensen var bag rattet, i forhold til de 11 som nr 1 kører, er det meget lovende.
Heinemaier Hansson ligger stadig på en stabil syvendeplads i LMP2.
Jan Magnussen er ude af bilen igen, og Garcia har overtaget. Jan føler sig absolut ikke på toppen, og han syntes ikke bilen har det meget bedre. Både nr 73 og 74 har været forfulgt af uheld.
12:00
Treluyer har øget hastigheden, og kører ca et sekund hurtigere end McNish pr omgang. Lige nok til at Audi nr 1 kom forbi Audi nr 2, ved sidste pitstop, og dermed er den reelle fører af løbet. Treluyer fører nu med 18 sekunder til McNish.
Men på vej i pit laver Treluyer en lille fejl, og taber al den tid han har vundet over de sidste omgange.
McNish kan være på vej tilbage i front - det vil vise sig efter næste pistop, men lige nu fører han.
Starworks fører stadig LMP2, og deres HPD nr 44 kører stadig fuldstændigt ubesværet, med en føring på en omgang til Thiriet Oraca nr 46.
12:12
Allan McNish sætter bilen i væggen i Porsche kurverne, og smadrer både forende og bagende - Han kommer tilbage i pit, men det kan ikke klares på lige så kort tid som ved reparationen af Audi nr 1.
Det sker kun få minutter efter Audi nr 3 glider i olie og kører ind i barrieren, og brækker hjulophæng, men kan humpe tilbage til pit.
Episoden udløser en safety car, mens autoværnet repareres, og der ryddes op i alt det kulfiber der er spredt ud over banen ved de to uheld. Det vil være med til at minimere tidstabet.
12:20
Allen McNish er tilbage på banen, mens der stadig arbejdes på Audi nr 3.
12:26
Marc Gené kører ud på banen med Audi nr 3.
Det forventes at autoværnet er repareret og løbet frigives, inden 12:45
12:45
Løbet er atter frigivet og i spidsen er det stadig Audi #1, #2 og #4 fulgt af Rebellion #12 på 4. pladsen.
Tom Kristensen's chancer for sin 9. Le Mans sejr ser ikke længere så lyse ud. Audi #2 ligger mere end 1 omgang efter den førende Audi #1. Læs mere om: Le Mans17/06/12 - Le Mans - Le Mans6 danskere på Le MansLe Mans - Starten og den første timeLe Mans - update - kl. 16.00 til 21.00Le Mans - update - kl. 21.00 til 04.00 |