Formel 1   20/06/12

Rotterne i labyrinten
Optakt til Det Europæiske Grand Prix
Når man kigger på en Formel 1 kalender, inden sæsonen går i gang, er der løb man ser frem til og løb man ikke ligefrem glæder sig til. Der er baner i kalenderes som er mindre kvalificerede end Jyllands Ringen, til at afholde et Formel 1 løb. Abu Dhabi er sådan en misforståelse - og tunnel-banen i Valencia er en anden misforståelse. Men køres der, det skal der.

Og når der nu skal køres der, så kan man jo glæde sig over denne sæson vi er i gang med, hvor spændende og uensartet den er, uden at det af den grund er det totale anarki der herser. Syv forskellige vindere i syv løb er det blevet til, og selvom det ikke er sikkert at vi får den ottende vinder her på søndag, så er det ikke fordi der mangler kandidater til at være nr. otte i sejrsrækken.

Michael Schumacher, Romain Grosjean, Kimi Raikkonen er de mest oplagte kandidater til en sejr, men vel både Felipe Massa og Sergio Perez kan vel også komme tale, som mulige vindere - hvis tingene lige flasker sig for dem. Eller også kan man tage skridtet fuldt ud og skyde på at det til sidst kun er HRT og Marussia der ikke har nogle sejre.... men det lyder nu alligevel ikke sandsynligt!

Det Europæiske Grand Prix er gammel kending i Formel 1 kalenderen. Det har gennem tiden været brugt til at legitimere at et land afholdt to F1 løb på en sæson. Bedst har det været, når det har været i England, hvor løbet så har været kørt på Brands Hatch, der er uendeligt meget sjovere end Silverstone! I Spanien har det tidligere været kørt på Jerez, efter denne bane mistede Det Spanske Grand Prix til Catalunya. I Tyskland blev det en årrække kørt på Nürburgring, hvor man dog også har afholdt Luxembourgs GP(!), fordi Det Europæiske var på Jerez. Andre eksempler på navne-snyd-for-at-køre-to-løb-i-samme-land, er det hæderkronede San Marinos Grand Prix, der blev kørt på smukke Imola bane, der dog i den grad blev gjort kønsløs efter Ratzenberger og Sennas dødsulykker i 1994. Endelig har man også haft et Schweizisk Grand Prix - i Frankrig, på den mærkværdige lille Dijon bane.

Så havnen i Valencia, komplet med enorme betonvægge, er stedet hvor næste løb skal køres. Mere ucharmerende sted skal man lede længe efter. Abu Dhabi har måske ikke meget at byde på, sådan rent layout mæssigt, men omgivelserne er dog mere inspirerende end betonvæggene i Spanien. Og her skal en flok af verdens bedste racerkørere så slippes løs, som en anden flok rotter i en labyrint - og hvem kommer så først frem til den store præmie?

Fordelen ved denne sæson, er uforudsigeligheden, ulempen er den samme forudsigelighed, når man skal prøve at gætte på hvordan det går. De fleste gætterier, inden for såvel sport, som politik, er blevet til ved at fremskrive fortiden og ikke mindst nutiden. Lige nu er nutiden bare ret svær at fremskrive i Formel 1 - for hvad er nutiden?

Pirellis chef skyder på Michael Schumahcer, der viste hurtighed i Monaco, men blev sendt tilbage pga. en straf fra det det forgående løb, og igen igen, ikke havde noget held i løbet. Faktisk har Michael Schumacher været ret uheldig i år, en del tekniske defekter. På den anden side, alle de år hos Ferrari, uden nogle tekniske defekter... det kan være hans karma er blevet slidt! Mercedes har i al fald allerede vundet et løb, så bilen kan godt. Og måske passer bybaner og den slags godt til netop den bil - i så fald kan de herrer Schumacher og Rosberg glæde sig til Singapore.

Lotus har haft lidt op og nedture - ikke helt overbevisende i kvalifkationen, men klarer sig fint i løbene. Pt. virker det som om Grosjean har overhånden, men det kan skifte hurtigt.

Button har også haft problemer - både i kvalifikationen og i løbene. Det startede ellers så lovende, med en sejr i første løb, men siden er det blevet til meget meget lidt. I VM kampen virker han næsten hægtet af, men lige netop i år, skal der alligevel ikke meget til før man er tilbage i centrum af den kamp. Ifølge McLaren har de løst problemet med Button, ifølge erfaringen skal vi lige set det i praksis før vi er helt overbeviste.

Ferrari startede året med at tale deres bil ned, de forstod den vist ikke helt selv. Siden er det gået op for dem, at ingen af de andre forstår deres bil helt - specielt i forhold til hvordan den bruger dækkene under forskellige vilkår og omstændigheder. Samtidig er det blevet til en enkelt sejr og en række andre fornuftige placeringer og en Alonso der har placeret sig lunt i VM kampen. Hvis trenden med mange vindere fortsætter, kan det blive afgørende hvor mange sekundære placeringer man kan hente, og her har Alonso vist format. På en dårlig dag, henter han fornuftige point med hjem.

Red Bull dominerede sidste år, og virker en smule granatchokede over, at de er gået fra den totale dominans til at være en af de mange mulige vindere. Vettel er stadig en stor kører, men situationen er lidt uvant for ham - mens det for Alonso for eksempel er ganske vanligt at blive presset af konkurrenter - og tilbringe tid i maskineri der ikke er det allerypperste. Det er i modgang man ser en kørers kvaliteter, og Alonso har her bevist sit værd - Vettel endnu ikke, dertil har modgangen også været alt for sporadisk.

Og hvem vinder så i Valencia. Som min afdøde far, med en udpræget mangel på interesse for racerløb, altid sagde , når jeg som barn filosoferede om hvem der mon vandt næste løb: Ham der kommer først! I år er denne simple, men kedelige forudsigelse, nok det bedste bud.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Valencia (gadeløb)
  • 24/06/12 - Valencia (gadeløb) - Formel 1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport