Efter forrige weekends gode oplevelser på Padborg var næsen til sidste weekend sat op efter den typiske opskrift på Grand Prix Danmark: Sommer , sol og tusindvis af tilskuere. Det var sol og der var ganske mange tilskuere, men slutfacit blev alligevel to og en halv med regn og sol for resten. Bortset fra aspektet omkring bekvemmelighed, så har Porschen og Jørgen Hansen det begge fint med regnvejr. Når man ser bort fra, at bilen var ved at løbe tom for benzin, gik tingene stort set også fint i de to testpas og klassens egen træning. Som manden i naboteltet plejer at, ”Så var det ikk’ så ringe endda!”, men han kommer også så langt ude vestfra, at han får våde fødder hver gang det er højvande.
Og hvorfor bliver en gammel ræv, så fanget på det forkerte ben med hensyn til benzinmængden? En Porsche kører ikke langt på literen, og de 30 liter der var på tanken efter Padborg, var blevet reduceret betragteligt ved kørsel på liften for at få gearskiftet til at fungere rigtigt.
Fjederen skal holdes stram, hvis man skal følge 'Gamle' Hansen (Foto: Gripping Media)
Efterhånden er Jørgen kommet godt ind på Porschen, og det lykkedes trods et lidt uheldigt setup til tørvejret at sætte personlig rekord til tidtagningen. Det rakte kun til fjerde startposition, men nogle gange skal der betales lærepenge.
Vejrguderne havde bestemt sig for regnvejr til første heat, hvor der er rullestart. Hansen var noget spændt, da hele flokken for fuld gas bragede ned mod svinget for enden af langsiden. Det blev en ren opvisning i tæt formationskørsel for fuld fart gennem svinget. Ingen kørere tabte hovedet, alle respekterede hinandens linjer, og der var ikke en ridse på bilerne efter svinget. Efter svinget var det kun Claus Christensens Aquila, som spærrede for udsigten, men det grønne missil er en hård nød at knække. Efter en periode med Safety Car blev løbet givet frit, og der fik malermesteren trukket sig fri og vandt heatet med tre sekunder.
Sådan så konkurrenterne bilen i heat 2 (Foto: Gripping Media)
Så kunne der slappes af indtil søndag, hvor man vågnede op til et gevaldigt regnvejr. Det holdt op igen og banen begyndte hurtigt at tørre op, så pludselig stod holdet igen og skulle vælge mellem forskellige opsætninger af undervognen og dæk. Med et godt hold som Per, Brian og Ivan, er det heldigvis en beslutning, som kan træffes i sidste øjeblik, så Porschen rullede op til start på et set-up til halvvåd bane på godt brugte regndæk. Desværre for de hold, der valgte slicks, tørrede banen ikke nok op til at give dem fordel.
Den stående start fik et noget overraskende forløb, da Claus Christensen stallede Aquila’en i starten.
”Jeg regnede ikke med, at jeg kunne følge ham, og jeg glemte helt at skifte gear, da jeg i spejlet kunne se, at han blev holdende”, grinede Jørgen efter løbet.
Der var ingen tvivl om, at der ville blive sat kraftigt ind fra Claus’ side for at komme først, og den grønne raket kom da også hurtigt op gennem feltet. Måske lidt for hurtigt, da chaufføren overså et gult flag og fornøjet overhalede en konkurrent. Straffen for det er en tur i straffeboksen, og dermed var chancerne for at nå op og fravriste Jørgen sejren forpasset.
Nøglen til succes er gode mekanikere (Foto: Gripping Media)
”Jeg havde glædet mig til en herredyst om den førsteplads, for han er godt nok hurtigere, men han skal jo forbi for at vinde. Jeg kender Claus som en meget dygtig og fair kører, som gerne vil have sin bil hjem uden ridser og buler, så det ville have været sjovt”
Sejren lunede alligevel, da det var den første generelle sejr i år, og denne gang var heldet med holdet fra Fjenneslev. Næste gang er det en anden, men det er charmen ved motorløb. Der var ikke så meget tid til at hvile på laurbærbladene, for bilen skulle serviceres inden sidste heat et par timer senere. Vejret så nu ud til at holde tørt, så undervognen blev strammet op og slicks monteret. Opsætningen var igen lidt af et eksperiment, så det ville allerede fra starten vise sig, om det var det rigtige valg.
Da rullestarten gik, viste det sig, at opsætningen havde ramt plet. Jørgen fulgte Aquila’en tæt og var flere gange helt oppe på siden af den. Kampen fortsatte helt frem til opløbssvinget, hvor Jørgen valgte en lidt anden linje gennem svinget i et forsøg på at få mere fart med ud på langsiden. Der har åbenbart været en våd plet på asfalten og end ikke en hurtig kontrastyring kunne redde bilen fra et lidt hårdt møde med autoværnet. Umiddelbart så det ikke ud til at have haft nogle konsekvenser, men fælgen var beskadiget og luften sivede langsomt ud af venstre forhjul. Efter fire omgange var der ingen grund til at fortsætte, og bilen blev rullet i pit.
Det var lidt nedslående ikke at få point i sidste heat, for dermed så det ud til, at den generelle føring i mesterskabskampen også forsvandt. Fintællingen viste dog, at der stadig er fem point ned til Martin Vedel Mortensen fra division 2, så næste løb på Ring Djursland bliver afgørelsen af mesterskabet. Den snoede og kuperede bane på Jyllands næsetip er noget der passer Jørgen Hansen, så han ser frem til at slutte sæsonen på den bane, som herhjemme stiller de største krav til chaufførens evner og mod.
Gripping Media ApS Læs mere om: Jørgen 'Gamle' HansenJyllandsringen26/08/12 - Jyllandsringen - Special Saloon |