Med hurtig og sikker kørsel sikrede Rasmus Wendelboe sig mesterskabet Under lidt drilske forhold søndag formiddag blev mesterskabet i Peugeot Spider Cup TOTAL afgjort. I ganske flot efterårsvejr med blå pletter på himlen og en bane, der var for våd til slicks og men måske kunne nå at tørre op under løbet, blev de sidste point i klassen fordelt. Det var et flot syn der mødte kørere og tilskuere lørdag morgen på FDM Jyllandsringen, hvor de sidste DM-finaler for asfaltbanesporten skulle uddeles. Med 12 nypudsede Peugeot 207 Spider linet op i teltet og hektisk aktivitet med at få justeret bilerne trak det opmærksomhed.
Christian Lund fik efterhånden føling med bilen (Foto: Gripping Media)
Vejret havde afsløret planen for lørdagen med flot vejr afbrudt af hidsige byger, der piskede ind over det midtjyske landskab og flere gange gav masser af vand fra en skyfri himmel. Gummistøvler og slicks blev fundet frem, og bilerne løftet så højt som muligt for at være oven vande på den gren af Gudenåen, der havde fundet vej på langs gennem teltet.
Den frie træning blev af titelaspiranterne brugt til lidt psykisk krigsførelse og afstemning af opsætningen, mens en del kørere skulle prøve at vænne sig til bilen inden deres første løb. Christian Lund måtte konstatere, at Erik Sørensen havde noget erfaring fra rallydagene med den baghjulstrukne Vauxhall Chevette, som var meget nyttig. Kent Iversen fra Lysabild viste også, at han ikke havde glemt at køre en Spider – han døjede dog med, at dækkene var af samme årgang som bilen og havde omtrent samme vejgreb, som var de lavet af træ. Det forhindrede ham dog ikke i at holde næsen foran Thomas Wulff, som gerne ville vise fremskridt siden Grand Prix Danmark, hvor han første gang optrådte i bilen.
En udtagelse til olympiaden i London kom i vejen for Carstens Brandts planer om at deltage i årets serie. Finskytten brugte derfor chancen til at stille op, men det blev desværre en kort fornøjelse. På den korte langside slog bagenden ud, røg over curben og landede meget fladt og hårdt i fangsandet med en hjernerystelse til følge. Bilen kunne godt være blevet klar, men lægen nedlagde forbud mod mere racerløb i weekenden. Efter lægechecket fortalte Carsten, at bilen to gange tidligere under træningen havde overrasket ham, så mistanken om et knækket baghjulsophæng var meget tydelig.
Morten Buus er blevet dus med bilen (Foto: Gripping Media)
Sidste gang Morten Buus var på banen var til Grand Prix Danmark, hvor han havde fundet melodien sammen med Spideren. Hans kørsel viste, at det ikke var ’Melodien der blev væk’, som kunne blive titlen på hans kørsel, da han med det samme faldt ind i rytmen og kørte stabile tider.
Trods det meget omvekslende vejr, så blev tidtagningen afviklet under næsten ensartede forhold: drivende våd bane men tørvejr. Rasmus Wendelboe fortsatte stilen fra træningen og satte tiden med næsten et sekund ned til nærmeste forfølger. Pladserne fra to til seks var kun adskilt af 28/100 af et sekund og var fordelt på Frederik Vodder, Henrik Jansen, Elliot Winther, Nicki Petersen og Allan Olsen. Kent Iversen og Thomas Wulff fortsatte deres interne kappestrid med Kent som vinder. Erik Sørensen så ud til at befinde sig godt i Spideren uden dog at være nogen trussel mod førergruppen, men med noget mere rutine i bilen, er der ingen tvivl om, at det ville ændre sig.
Vejrprofeterne havde lovet fint vejr fra morgenstunden og umiddelbart så det også fint ud. Et er dog udsigten mod himlen – noget helt andet er hvordan banen ser ud. Banen var stadig drivvåd og temperaturer omkring ti grader og ikke alt for kraftig vind ville der ikke være nogen optørring. Aktiviteten på banen inden første heat var begrænset til lidt opvarmning for DTC, så det ville heller ikke fjerne ret meget vand. Der blev spekuleret i dækvalg, men for Rasmus var der yderligere den mulighed, at han som hurtigste mand i tidtagningen havde ret til at vælge, om han ville starte i inder- eller ydersporet. Beslutningen skal tages senest en time inden starten, men da ingen stolede på vejret var der ingen grund til at føje flere ubekendte til ligningen.
Straks da starten gik, tog Rasmus føringen. Den beholdt han uden besvær og uden trusler til målstregen og med Elliot på tredjepladsen, var forskellen i point så stor, at mesterskabet var i hus. Henrik Jansen besatte andenpladsen og føjede dermed lidt spænding til fordelingen af de sidste to pladser i titelkampen. Frederik Vodder indtog fjerdepladsen efter i lang tid at have forsøgt at holde Elliot bag sig. Morten Buus kørte sig op fra sidste startplads til femtepladsen og blev dermed den mest overhalende kører. Thomas Wulff og Allan Olsen tog pladserne foran Erik Sørensen og Christian Lund. Kent Iversen måtte køre i pit efter to omgangen, men fik alligevel kørt mere end Nicki Petersen, der udgik på første omgang.
Kent Iversen tilbage i Peugeot Spider (Foto: Gripping Media)
Hen over middag trak skyerne mere og mere sammen og der var i perioder en ganske let støvregn i luften. Det holdt dog tørvejr, og sidste heat blev afviklet med slicks på bilerne. Morten Buus kom bedst fra start og fik skabt lidt luft til Jansen og Elliot som kæmpede om andenpladsen i mesterskabet. Da Elliot måtte afgive sin placering til Vodder i et par omgange, fik Jansen fart i bilen og indhentede Buus i løbet af et par omgange. Elliot havde i mellemtiden generobret sin plads fra Vodder og reduceret pointtabet, så sølvmedaljen var indenfor rækkevidde. Han kom nu under angreb fra Rasmus, som dog ikke fik held til at snige sig forbi, og andenpladsen i mesterskabet var hjemme.
Nicki Petersen fik en flot fjerdeplads foran en godt kørende Morten Buus, som Frederik Vodder bag sig. Kent Iversen holdt sig foran Erik Sørensen, men kunne også glæde sig over, at have kørt en meget respektabel tid på 1:16,289 – hurtigere end både Morten Buus og Frederik Vodder. Erik Sørensen og Christian Lund lukkede og slukkede, mens Thomas Wulff og Allan Olsen måtte udgå. Sidstnævnte fik endnu et mekanisk problem at føje til årets liste, da gearkassen holdt op med at fungere på anden omgang.
Erik Sørensen med baghjulstræk og fedtet underlag er godt (Foto: Gripping Media)
Efter en flot finale med tolv biler til start og mesterskabet placeret hos en ny mand, lakker sæsonen for alvor mod enden. Der skal lyde en stor tak til de mange mennesker, som bruger deres fritid på at få en løbsweekend til at fungere. Uden officials, billetsælgere, teknisk kontrol og alle de mange andre funktioner ville det ikke være muligt, og desværre får vi kun alt for sjældent sagt tak til dem. Nu skal bilerne klargøres til vinteren, mens der tænkes og drømmes om næste sæson, hvor vi forhåbentlig ses igen til noget godt race.
Topplaceringerne i mesterskabet (Foto: Gripping Media)
Peugeot Spider Cup Gripping Media Læs mere om: Allan OlsenCarsten BrandtFrederik VodderHenrik JansenJens Elliot WintherKent IversenMorten BuusRasmus WendelboeThomas WulffJyllandsringen30/09/12 - Jyllandsringen - 207 Spider Cup DK - DM |