Formel 1   03/10/12

Tilbage til asfalten
Optakt til Det Japanske Grand Prix
Efter en periode, hvor der har været fuld gang i den action der er uden for banen, er det nu tid til igen at vænne blikket mod asfalten og dette års VM kamp. Løbet på Suzuka står og venter her den kommende weekend. Sæsonen er langt fra slut, inklusive løbet i Japan er der seks løb tilbage - og næsten alting kan stadig ske.

Der er sket en del siden sidste løb. Lewis Hamilton skrev kontrakt med Mercedes og har dermed gjort Michael Schumacher (midlertidig?) arbejdsløs. Sergio Perez skal til McLaren og efterlader et ledigt sæde hos Sauber, et sæde, der bestemt ikke er det værste sæde, og et sæde der er masser af kandidater til.

At Hamilton vælger at skifte hold, er ikke verdens største overraskelse. Alle børn flytter hjemmefra på et tidspunkt, og Hamilton har været tæt på McLaren siden han var et kid. Nu er tiden kommet for at prøve noget nyt. For Jenson Button betyder det også en ny rolle. Siden han vandt VM i 2009, har han kørt sammen med Hamilton, der har langt større star quality. Button er en arbejdsmand, der nok i en vis grad har haft det fint med at Hamilton fik størstedelen af opmærksomehden. Næste år skal han bære teamet i langt større grad en hidtil. Dermed også en ny rolle til ham.

Sergio Perez virker måske som et lidt overraskende valg for McLaren. Dels havde der været snak om at de to Force India kørere, Hülkenberg og di Resta var i spil til både McLaren og Mercedes. Dels virkede det som om at Perez skæbne hed Ferrari. Men sådan skulle det ikke gå. Ferrari bossen de Montezemolo sagde tidligere på året at Perez ikke var klar til Ferrari endnu. Og haps, så var han altså pludselig McLaren kører. Det skal nok blive spændende at følge den unge mands fremskridt i en bil af noget højere klasse.

Ferraris valg kan undre, Perez moden eller ikke, må formodes at kunne gøre det bedre end den kraftigt middelmådige Felipe Massa. Man kan derfor spekulere om der ligger en skjult dagsorden, eventuelt et måske begrundet håb om at teamet i 2014 skal bestå af Fernando Alonso og Sebastian Vettel? I så fald skal de bare have en til at holde sædet varmt. Og det kan endda blive Massa, der får den fornøjelse.

Tilbage til Japan. Suzuka banen er en af sæsonens højdepunkter. Hurtig, kurvet, ottetalsformet. Nærmere på barndommens legetøjsracerbaner kommer vi ikke. Som styrkeforholdet er i øjeblikket burde passe fint til McLaren. Det engelske team virker generelt til at have nogenlunde styr på det meste i øjeblikket. Bilen er hurtig, det er kørerne også. Button er på forhånd handicappet af en straf på fem startplaceringer grundet skift af gearkasse. Men det er heller ikke så væsentligt. Button er ved at være kørt for langt ud i den samlede stilling. Han har 75 point op til Alonso, mens Hamilton kun har 52. Det er ikke nogen nemt opgave, men med seks løb tilbage er det muligt. Helst skal Alonso dog have et par udgåede løb.

De andre udfordrere er Sebastian Vettel, der kun har 29 point op til Alonso, og Raikkonen der har 45 point. Så uanset hvad der sker på søndag, er det stadig Alonso der fører når løbet er slut. Renault motoren, som driver både Vettel og Raikkonen, har ikke altid vist sig mest effektiv, når det gik rigtig hurtigt. Derfor kan de godt kom til at savne lidt hypheste i motorrummet på søndag. Ferrari har heller ikke været den mest effektive bil i år, og derfor peger pilen kraftigt på McLaren. Men kampen kan alligevel godt blive ganske åben.

Og så er der jo dem, som man ikke bare skal glemme helt. Williams og Maldonado kan stadig overraske, og point er i al fald noget de trænger til. Sauber og Force India ligger begge lige perifien af toppen og kan på en god dag levere de sjove resultater. Mercedes kan måske også være med. Tit er de i al fald med i kvalifikationen. Rosberg kan måske også føle et vist pres, nu hvor en halvgammel mester bliver skiftet ud med en noget nyere model. Generelt har han haft et fint tag i Schumacher, men Schumacher er heller ikke den samme som han var for 10 år siden. Med Hamilton får han noget andet og meget mere nutidigt at blive målt i mod. På det sidste har han ikke været specielt imponerende, så en forbedring her i slutningen af året, vil gøre sig godt.

Tilbage er der ikke andet, end at læne sig tilbage og nyde løbet.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Suzuka
  • 07/10/12 - Suzuka - Formel 1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport