Jesper Bisted og Heidi Knudsen sikrede sig titel i Tegee-Dan Rally Det blev både til en klassesejr og et rallymesterskab, da DK Motorsport i Roskilde stillede til start i Tegee-Dan Rally, der var femte og næstsidste afdeling af Mekonomen Rally Championship. Det var Jesper Bisted og Heidi Knudsen, som stod for at køre pokalerne og titlen hjem til teamet i deres Suzuki Swift Maxi 1600. ”Det er et resultat, som jeg har det godt med. Det er altid rart at vinde,” siger Jesper Bisted, efter at han og Heidi Knudsen tog Dansk Automobil Sports Unions mesterskab for klasse 7 – de tunede biler op til 1600 cm3.
Starten på det sjællandske rally forløb dog ikke helt perfekt for ham.
”Jeg satsede fra morgenstunden på tørvejrsdæk hele vejen rundt på bilen, for jeg havde regnet med, at det ville tørre op, men det gjorde det ikke. Det var en lidt træls start at få, men da vi efter den første servicepause fik andre dæk på, kom der styr på tingene,” fortæller Jesper Bisted.
Jesper Bisted og Heidi Knudsen sikrede et mesterskab til DK MOTORSPORT
”Derefter føltes det godt, for så fungerede det. Vi havde nogle udsætter på prøve 11, hvor gasspjældspotentiometeret slog ud, men det fik vi fikset til service, og så kunne bilen klare sig igen. Det var nogle fine prøver, og det var et løb, hvor tingene fungerede upåklageligt.”
Fungerede upåklageligt gjorde det derimod ikke for DK MOTORSPORT’s andet mandskab, Ib Kragh og Mie Petersen. De var også startet dagens på tørvejrsdæk.
”På servicepladsen var det rimeligt tørt, så vi gamblede lidt ved at sætte slicks på uden at skære dem,” fortæller den tidligere Danmarksmester. ”Prøve 1 var okay for os. Vi kørte en fin tid derude, men på prøve 2 fik vi godt nok øretæver, for den prøve var glat. Vi kunne slet ikke styre bilen, for vi kunne ikke få varme i dækkene.”
Et dækskifte i den første servicepause betød ikke blot, at Ib Kragh og Mie Petersen kunne køre med samme fart som deres rivaler, men også slå dem på prøve 5. Men så opstod der et nyt problem.
”På en prøve var der noget resonans i bilen, som ikke plejer at være der, når jeg bremser,” forklarer Ib Kragh. ”Jeg tænkte, at det var en bremseskive, som er skæv, men det viste sig så, at det var en aksel, som var knækket inde i gearkassen. Da jeg kunne lugte gearolie, var jeg godt klar over, at det var galt. Vi havde pludselig kun baghjulstræk på bilen, og den var fuldstændig hysterisk at køre med, for den for fra side til side på vejen. Al den stabilitet, som normalt er i bilen, den var bare fuldstændig væk.”
Ib Kragh og Mie Petersen måtte udgå med en transmissionsdefekt
Selv om den sorte og gule Peugeot 207 Super 2000 kom til mål, så viste defekten sig at være for omfattende til, at den kunne repareres på stedet.
DK Motorsport
Per Johansen
Læs mere om: Ib KraghJesper BistedRoskilde06/10/12 - Roskilde - DM Rally |