Nicolaj Jacobsen, der efter en vellykket test på Hochenheim for en måned siden, tog søndag turen til Valencia, for at teste Formel Renault 2.0 med Koiranen bros. Motorsport, som foregik mandag og tirsdag. Her skulle Nicolaj for alvor vise hvad han kunne. Koiranen testede blandt andet med Guilherme Silva og Nyck De Vries. Således havde Nicolaj to absolutte topkører fra Euro Cup at sammenligne sig med. Koiranen har haft mange topkørere gennem tiden, og for blot at nævne et par navne, har de haft kørere som Valtteri Bottas og Carlos Sainz, samt testet med Kimi Raikkonen. Derfor ved de, hvad man skal forvente af en ny kører, som kun har prøvet bilen én enkelt gang før. Planen og ambitionen var sat fra teamets side, og målet var at være lidt over et sekund langsommere end Nyck De Vries’ hurtigste tid, hvis resultatet skulle være noget helt ud over det sædvanlige.
Nicolaj lagde rigtig godt ud, og efter blot 12 omgange manglede Nicolaj kun 3,5 sekund til Nyck, der lige havde været ude på nye dæk. Taget i betragtning af al den træning og løbserfaring Nyck har fået i år, hvor han blandt andet blev 5’er i Formel Renault 2.0 Eurocup, var det et meget tilfreds team.
Nicolaj blev hurtigere og hurtigere, og med et kig på data fik Nicolaj rettet op på et par fejl, og lærte en masse nye ting om bilen. Kørestilen var meget anderledes end, hvad Nicolaj havde været vant til i Formel Ford, så måden bilen skulle køres på var en udfordring for at køre endnu hurtigere. Nicolaj fik ændret sin kørestil, efter at have gennemgået data med sin race-engineer, og det belønnede sig på tiden og ikke mindst balancen i bilen.
Til andendagen, efter at have fået en god nats søvn, var forventningerne fra teamets side, at Nicolaj skulle ende dagen med at være 1 sekund hurtigere end dagen før. Dette skete allerede i den første test, hvor der blev kørt 1,3 sekund hurtigere. Det fik virkelig team chefen op af stolen.
Til sidste træning kørte Nicolaj ud og fandt en god rytme, hvorefter han pittede for at få et sæt nye dæk monteret. Desværre kom Nicolaj ind i en del trafik, og på den hurtigste omgang var der en bil der var spundet rundt og blokerede banen.
Ved efterfølgende at kigge på data, ramte Nicolaj sin omgang perfekt, og havde personlig bedste sektorer over hele omgangen undtagen til sidst, hvor en bil altså holdt i vejen. Det kostede 1,3 sekund sammenlignet med de andre splittider. Nicolaj ville derfor have kørt 1,25 sekund langsommere end Nyck på sin hurtigste omgang. I de to første sektorer var det hundrededele som adskilte Nicolaj og Nyck fra hinanden. Teamet var ovenud tilfreds med Nicolajs kørsel og ikke mindst den fænomenale tid. Det er sjældent at teamet har set kørere der har nærmet sig det såkaldte ”knap et sekund” til en topkører på blot sin anden gang i bilen og på en ny bane. Med den begrænsede erfaring Nicolaj har fået i Formel Ford mesterskabet, så har Nicolaj bevist store sager som ingen knap have turde håbe på.
Top Ten Garage Læs mere om: Nicolaj Jacobsen |