Max Birkelund fra Vorbasse kan se tilbage på en flot år 2000-sæson, hvor han fik debut på motorbanen efter flere års indsats i rally.
Vorbasse-chaufføren er lam i underkroppen efter en ulykke i motocross.
Derfor vakte det mere end almindelig respekt blandt motorsporteksperterne, at Max Birkelund angreb et nyt projekt, hvor der foruden de almindelige børnesygdomme også skulle tages hensyn til indkøring af et specielt rat-gearskifte og en semi-automatisk gearkasse. - Valget faldt på den omdrejningsvillige Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed, forklarer Max Birkelund.
- Den havde fået uhyre gode anmelder-omtaler i motorbladene, og efter min første prøvetur var jeg faktisk solgt mere eller mindre til stanglakrids.
Racerbilen blev skilt ad i atomer inden sæsonstarten, idet al unødvendig inventar skulle fjernes fra passager-kabinen. Dette sker både af praktiske og sikkerhedsmæssige årsager.
- Heldigvis havde vi mulighed for at teste racerbilen inden sæsonstarten, fortsætter Max Birkelund.
- Selv om børnesygdommene næsten stod i kø for at komme i udbrud, blev problemerne løst inden DM-premieren. Vi har faktisk gennemført alle 14 mesterskabs-afdelinger ud af 14 mulige.
Første delmål for motorsports-projektet med kælenavnet, Il Tempo Gigante, var en samlet 10. plads i Yokohama Cup'en. I denne cup afvikles det danske mesterskab for utunede 2-liters biler.
- Vi manglede en enkelt placering for at opfylde forventningerne, forklarer Max Birkelund.
- Slutresultatet blev en 11. plads sammenlagt, men til gengæld har vi været i Top 10 flere gange i efterårets Cup-afdelinger.
Max Birkelund er en stædig jyde med ambitioner inden for motorsport. Der bliver ikke gået på kompromis med den personlige gejst, når Vorbasse-chaufføren sætter sig bag rattet i Il Tempo Gigante.
- Vi har haft nogle flotte dueller i Yokohama-Cup'en, hvilket jeg nødvendigvis har taget del i. Jeg taber nemlig nogle enkelte placeringer i start-øjeblikket, men som regel lykkes det at køre dem ind igen. Vi har imidlertid besluttet, at dette problem først skal angribes alvorligt i vinterpausen, for der er ikke meget grin ved at holde på sidelinien med en adskilt racerbil, når konkurrenterne kører motorløb for fuld skrue.
Max Birkelund er til daglig bilhandler i Vorbasse, men bruger også motorsporten til at slappe af fra en travl hverdag.
- Jeg er selvfølgelig seriøs med motorsporten, men synes samtidig, at det er sjovt at møde konkurrenterne i pit'en. Der bliver jo også tid og lejlighed til at udveksle erfaringer i ventetiden mellem heatene. Jeg kan kun anbefale andre at gå i gang med baneløb, såfremt man har mekanisk interesse og lidt benzin i blodet.
Banesportsdebuten i 2000-sæsonen er hjemkørt i samarbejde med: Sahva Auto, Alfa Romeo, OEM Automatic, LINAK, Kjøller Bilvarmere samt UB Let.
Max Birkelund & Co. fortsætter motorsports-projektet i år 2001.
Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Max Birkelund |