Der kæmpes om dyre armbåndsure, når 24 Hours of Daytona skydes i gang på lørdag — Jan Magnussen håber på sejr i 500-hestes Chevrolet Camaro GT.R Daytona Beach, USA, 23. januar 2013 — Det er ikke kun æren og pokalen, der skal kæmpes om i denne weekend, når 24 Hours of Daytona skydes i gang på den legendariske racerbane i Florida. Der dystes også om de kostbare Rolex Daytona-ure, som traditionen tro gives til de kørere, der kommer først forbi det ternede flag.
"Man siger, at Le Mans er verdens hårdeste racerløb, men 24 timer på Daytona er endnu hårdere," lyder det fra Jan Magnussen, som i år stiller op i GT-klassen for Stevenson Motorsports i en Chevrolet Camaro GT.R med 500 hestekræfter.
“Det er en temmelig udfordrende bane med masser af fart og nærkamp, og der er altid mange biler med i løbet, så man skal være på mærkerne hele tiden”
(Foto: Jan Magnussen Racing)
Det er niende gang han er med, og selvom Magnussen har hele fire Le Mans-sejre på samvittigheden, er det endnu ikke lykkedes ham at hive en guldpokal med hjem fra Daytona — eller et Rolex-ur, for den sags skyld.
"Men i år SKAL bare jeg vinde det ur," lyder det fra den danske racerkører, som forudser et løb, hvor tøsedrenge bør holde sig langt væk. Næsten 60 biler er meldt til start på den godt seks kilometer lange ovalbane, og mere end halvdelen stiller op i GT-klassen, hvor feltet tæller det nyeste fra Porsche, Ferrari, Audi og BMW.
"Vi testede bilen på Daytona den første weekend i januar, og da fik vi bekræftet, at vi mangler lidt topfart i forhold til de hurtigste konkurrenter — især de nye Porscher. Alligevel synes jeg, vi har skabt os en rigtig hurtig bil, og nogle steder på banen ser det ud som om, vi er hurtigst"
At det hovedsagligt er Porsche, teamet væbner sig imod, er ikke tilfældigt. Sidste år sluttede Stevenson Motorsports' Camaro #57 på en fjerdeplads — efter hele tre Porscher!
"Vi kan vinde løbet fordi vi har et stærkt team i ryggen. Stevenson (Motorsports, red.) har hentet mange sejre hjem i GT-klassen gennem årene, og de ved, hvilken strategi, der skal lægges for at vinde et løb som 24-timers Daytona," siger Jan Magnussen.
"Desuden har vi muligvis årets stærkeste kørersammensætning. Jeg skal dele bilen med Tom Milner og Robin Lidell, som jeg kender fra henholdsvis Corvette Racing og Grand-Am-serien. Det er to stærke og meget erfarne kørere, som jeg samarbejder supergodt med. Fjerde mand er John Edwards, som er en af Stevensons faste kørere."
(Foto: Jan Magnussen Racing)
At Jan Magnussen stiller op for Stevenson Motorsports og ikke sin faste arbejdsgiver, Corvette Racing, skyldes den simple årsag, at Corvette Racing slet ikke deltager i 24 Hours of Daytona. Løbet er en nemlig en del af Grand-Am-serien og ikke American Le Mans Series.
Først fra 2014 deltager Corvette Racing i 24-timers Daytona, når ALMS og Grand-Am kombineres i et helt nyt mesterskab.
OBS! 24 Hours of Daytona skydes i gang lørdag den 26. januar kl. 15.30 lokal tid (21.30 DK-tid), og danske fans kan følge transmissionen på MotorsTV.com.
Værd at vide om 24 Hours of Daytona
Det er det amerikanske svar på 24-timers Le Mans, men ifølge kørerne er Daytona mere krævende, især fysisk — for eksempel køres over 13 timer af løbet i mørke
Løbet afholdes på Daytona Speedway, som er den mest berømte ovalbane i USA — og som er dér, Tom Cruise tørner sammen med sin rival i filmen "Days of Thunder"
(Foto: Daytona International Speedway)
Under 24-timers-løbet er banen imidlertid udvidet med en "inner circle", som er et afsnit med højre- og venstresving placeret indenfor ovalen (så det går altså ikke bare rundt og rundt og rundt, som de fleste tror...)
Daytona Speedway er bygget op som et fodboldstation med gigantiske tribuner, her kan sidde mere end 200.000 tilskuere og overvære de populære NASCAR-løb
JAN MAGNUSSEN RACING
Læs mere om: Jan MagnussenDaytona27/01/13 - Daytona - Grand Am |