Når Formel 1-feltet i den kommende weekend rammer Malaysia, skal der findes dæk der ligger i den anden ende af skalen. Hvor der i Australien blev kørt med de røde supersoft dæk og med et hul til de hvide medium dæk, bliver der smækket den hårdste compound på racerne. Og det betyder en ny farve! Farven på den hårdeste compound bliver orange. Med Pirellis store udfordringer med at holde racerne kørende på et tocifret antal omgange, bliver det interessant hvordan racerne tackler de to hårde compounds. En del af udfordringen ligger også i at Sepang-banen er meget krævende for dækkene. Her bliver dæksliddet endnu mere udtalt.
Dækkene, som i år har fået temaet: 'høj præstation men dårlig holdbarhed', forventes at kunne holde til en tre-stops strategi, hvis det vel at mærke holder tørt. Chancerne er der for masser af regnvejr, ligesom det var tilfældet sidst år hvor Fernando Alonso sejrede.
Pirelli estimerer at det hårde dæk vil være på niveau med det der var holdbarheden af et 'medium' dæk sidste sæson. Derimod får kørerne glæde af at kunne køre meget hurtigere end det var tilfældet. De hårde dæk vil i gennemsnit være op til et halvt sekund hurtigere pr. omgang. Sidste år - masser af regn (Foto: Ferrari Media)
Med andre ord: det bliver det team som er i stand til at slide mindst på dækkene som har de bedste kort på hånden. Og her står Lotus fortsat meget godt, efter nogle meget stærke 'long runs' i Barcelona og bekræftet med deres sejr i Melbourne. Jokeren i Malaysia kan meget vel blive vejret. For tiden er der en lille chance for regn fredag, mens der er større risiko for regn til søndagens Grand Prix - den er pt. vurderet til 40% i en række spredte tordenbyger.
Benji
Læs mere om: Sepang24/03/13 - Sepang - Formel 1 |